Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νέα αναβολή για τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό

Η έναρξη της δεύτερης φάσης επρόκειτο να ανακοινωθεί 31 Οκτωβρίου. Tην ημερομηνία αυτή η εταιρεία του αγωγού, μετά από συνεννόηση με τις ρυθμιστικές αρχές των δύο κρατών, αποφάσισε τη μετάθεση κατά ένα μήνα της διαδικασίας.

Νέα αναβολή για τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό

Νέα αναβολή πήρε η έναρξη της δεύτερης φάσης του market test για τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό φυσικού αερίου IGB, τα αποτελέσματα του οποίου είναι κρίσιμα για την υλοποίηση της επένδυσης.

Στην ουσία, μέσω αυτής της διαδικασίας, οι δυνητικοί χρήστες του αγωγού θα κάνουν τις δεσμευτικές προσφορές για τους όρους χρήσης του αγωγού, οπότε θα αποδειχθεί και η οικονομική του βιωσιμότητα.

Η έναρξη της δεύτερης φάσης επρόκειτο να ανακοινωθεί την 31η Οκτωβρίου. Ωστόσο την ημερομηνία αυτή η εταιρεία του αγωγού ICGB AD, στην οποία συμμετέχουν η ελληνοϊταλική Poseidon (ΔΕΠΑ-Εdison) και η κρατική βουλγαρική ΒΕΗ, μετά από συνεννόηση με τις ρυθμιστικές αρχές των δύο κρατών, αποφάσισε τη μετάθεση κατά ένα μήνα της διαδικασίας, μετά από αιτήματα εταιρειών που συμμετείχαν στην πρώτη, μη δεσμευτική φάση του market test.

Να σημειώσουμε ότι η δυστοκία στην προώθηση του ελληνοβουλγαρικού αγωγού είναι ενδεικτική των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν παρόμοια έργα.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το έργο έχει στα υπέρ του:

* Την πολιτική στήριξη των κυβερνήσεων Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ιταλίας, της ΕΕ και των ΗΠΑ

* Το μικρό κόστος της τάξης των 250 εκατομμυρίων ευρώ

* Την οικονομική ενίσχυση των περίπου 50 εκατομμυρίων που θα λάβει από την ΕΕ

* Τη συμμετοχή στο μετοχικό του κεφάλαιο αποκλειστικά κρατικών εταιρειών Ελλάδας, Βουλγαρίας, Γαλλίας (η ιταλική Edison ελέγχεται από τη γαλλική κρατική EdF).

Παρ' όλα αυτά και ενώ η τελική επενδυτική απόφαση έχει ληφθεί, ο αγωγός που θα συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια, όχι μόνο των δύο κρατών αλλά και των άλλων, στα βόρεια και ΒΑ σύνορα της Βουλγαρίας (Ρουμανία, Ουγγαρία, Σερβία) και στη μείωση της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο, δεν προχωράει.

Και ο λόγος δεν είναι άλλος από το ότι οι ποσότητες φυσικού αερίου τις οποίες οι εταιρείες-χρήστες του αγωγού μπορούν να δεσμευτούν ότι θα διαθέσουν στις αγορές που θα εξυπηρετεί ο αγωγός δεν είναι αρκετές για να στηρίξουν την οικονομική του βιωσιμότητα. Συνθήκη απαραίτητη προκειμένου να λάβει την κοινοτική ενίσχυση και να λειτουργεί ως Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου, με εξαίρεση από τις διατάξεις του τρίτου ενεργειακού πακέτου.

Το γεγονός ότι πολιτικοί από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία «διαφημίζουν» επενδυτικά σχέδια υποδομών πολλαπλάσιου κόστους, χωρίς να υπάρχει καμία διασφάλιση ότι υπάρχουν αγοραστές για το αέριο που θα διακινούν, και άρα χρήστες των υποδομών αυτών, έχει σχέση με... «επιπολαιότητα». Επιπολαιότητα εξαιτίας της οποίας την τελευταία εικοσαετία πολιτικοί ανεξαρτήτως κόμματος μιλούν για «ενεργειακούς κόμβους», «ενεργειακές Εγνατίες» και άλλα παρόμοια...

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v