Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι κρατικοί φορείς που παίζουν με τα... νεύρα των πολιτών

Ο αριθμός των αναφορών προς τον Συνήγορο του Πολίτη το 2019 είναι ο υψηλότερος της δεκαετίας, συνεχίζοντας την ανοδική τάση που καταγράφεται τα τελευταία πέντε χρόνια. Ποιες είναι οι κυριότερες θεματικές κατηγορίες.

Οι κρατικοί φορείς που παίζουν με τα... νεύρα των πολιτών

Τα ζητήματα που σχετίζονται με την κοινωνική ασφάλιση, τη χωροθέτηση και αδειοδότηση έργων, τη φορολογία, την κοινωνική πρόνοια, την είσοδο και την παραμονή αλλοδαπών, κατακλύζουν τις αναφορές που δέχτηκε το 2019 ο Συνήγορος του Πολίτη, σύμφωνα με τα στοιχεία που περιέχονται στην ετήσια έκθεσή του.

Θα πρέπει σημειωθεί ότι ο αριθμός των αναφορών προς τον Συνήγορο του Πολίτη το 2019 είναι ο υψηλότερος της δεκαετίας, συνεχίζοντας την ανοδική τάση που καταγράφεται τα τελευταία πέντε χρόνια.

Η ποσοστιαία αύξηση των εισερχομένων αναφορών σε σύγκριση με το 2018, είναι σχεδόν 9%, ενώ την τελευταία πενταετία η αύξηση αγγίζει το 50%: από 11.502 το 2015 σε 16.976 αναφορές το 2019. 

Εξετάζοντας την κατανομή των αναφορών - οι οποίες κρίθηκαν κατ’ αρχήν βάσιμες, παρουσίαζαν δηλαδή ενδείξεις ύπαρξης κάποιας μορφής κακοδιοίκησης και η εξέτασή τους ολοκληρώθηκε το 2019 προκύπτει ότι οι πέντε κατηγορίες που προαναφέρθηκαν, παρουσιάζουν μια εντυπωσιακή σταθερότητα διαχρονικά.

Ζητήματα που αφορούν την Κοινωνική Ασφάλιση αντιπροσωπεύουν συστηματικά την πλειονότητα των βάσιμων αναφορών που υποβλήθηκαν στην Αρχή, (1.885 αναφορές) παρόλο που ο όγκος τους φαίνεται να υποχωρεί στο σύνολο των αναφορών του ΣτΠ τα τελευταία χρόνια.

Σε σταθερή βάση ακολουθούν θέματα που σχετίζονται με τη «Χωροθέτηση - Αδειοδότηση και Παρακολούθηση Λειτουργίας Έργων», (988 αναφορές) η οποία περιλαμβάνει και ζητήματα-προβλήματα με τις ΔΕΚΟ (ΔEΗ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΥΑ).

Τα φορολογικά ζητήματα, (650 αναφορές) που αντιπροσωπεύουν και την τρέχουσα χρονιά την τρίτη σε πλήθος αναφορών ομάδα θεμάτων που διερεύνησε ο Συνήγορος του Πολίτη, παρουσιάζουν αυξητική τάση.

Σταθερή είναι και η κατάταξη των αναφορών για ζητήματα κοινωνικής πρόνοιας (415 αναφορές) καθώς και του μεταναστευτικού/ προσφυγικού ζητήματος (είσοδος και παραμονή αλλοδαπών με 397 αναφορές) στις πρώτες θέσεις των προβλημάτων για την επίλυση των οποίων διαμεσολαβεί η Αρχή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2019 εμφανίζεται ως σημαντική σε πλήθος η θεματική κατηγορία της Ανώτατης Εκπαίδευσης που αφορά κυρίως τα προβλήματα που σχετίζονται με την λειτουργία του ΔΟΑΤΑΠ με 390 αναφορές.

Όσον αφορά τη γεωγραφική κατανομή των αναφορών που διαχειρίστηκε η Αρχή κατά το 2019, παρουσιάζει την αντίστοιχη με αυτή των τελευταίων ετών, καθώς οι επιπτώσεις των προβλημάτων της δημοσιονομικής κρίσης και του προσφυγικού συνεχίζουν να διαχέονται και εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων. Έτσι και το 2019, εξαιρουμένων των κατοίκων της Αττικής, οι κάτοικοι των νησιών του Αιγαίου και του Ιονίου απευθύνονται στον Συνήγορο του Πολίτη με μεγαλύτερη συχνότητα, κατ΄ αναλογία και σε σχέση με τους κατοίκους των άλλων περιφερειών της χώρας.

Τα ποσοστά επίλυσης

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι από το πλήθος των αναφορών που δέχθηκε η Συνήγορος του Πολίτη, το 59% κρίθηκαν βάσιμες, το 27% αβάσιμες και το 14% εκτός πλαισίου αρμοδιότητας (φορείς ιδιωτικού τομέα).

Από τα δεδομένα των αναφορών των οποίων η διερεύνηση ολοκληρώθηκε το 2019, καταγράφεται η σταθερή αποτελεσματικότητα της διαμεσολάβησης του Συνηγόρου του Πολίτη, η οποία συνεχίζει να βρίσκεται σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα, με ποσοστό 73% των βάσιμων αναφορών να επιλύεται θετικά για τους αναφερόμενους πολίτες.

Αντίθετα, η μη ανταπόκριση της διοίκησης στις προτάσεις της Αρχής συνεχίζει να είναι σημαντική (8% περίπου), ενώ σταθερό παραμένει και το ποσοστό αδυναμίας επίλυσης των προβλημάτων (8%), λόγω νομοθετικών κενών και οργανωτικών προβλημάτων της διοίκησης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v