Το lockdown άλλαξε τις συνήθειές μας στο πλαστικό χρήμα

Πώς μεταλλάχθηκε η χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών. Οι αγοραστικές επιλογές και τα στοιχεία για τους τζίρους. Απογειώθηκαν οι ανέπαφες συναλλαγές.

Το lockdown άλλαξε τις συνήθειές μας στο πλαστικό χρήμα

Ενάμιση μήνας περίπου ήταν αρκετός για να έρθουν τα πάνω κάτω στο πλαστικό χρήμα. Οι άλλοτε «κραταιές» πιστωτικές κάρτες είδαν την ανοδική τους πορεία να ανακόπτεται, με τις χρεωστικές να κερδίζουν ολοένα περισσότερο έδαφος.

Οι καταναλωτικές προτιμήσεις του κοινού απογείωσαν τις αγορές σε super markets και φαρμακεία -με τεράστιο προβάδισμα στις ανέπαφες συναλλαγές- ενώ οι αγορές σε ένδυση, υπόδηση και... αεροπορικά εισιτήρια ή ξενοδοχεία, όπως ήταν αναμενόμενο, κατέρρευσαν.

Ο Ελληνας καταναλωτής μέσα σε ένα δεκαπενθήμερο, επί της ουσίας, ανακάλυψε τις χρεωστικές κάρτες στο πορτοφόλι του και τη χρήση του contactless, που του επιτρέπει να μένει... προστατευμένος κατά τη συναλλαγή, κρατώντας ο ίδιος την κάρτα του. Ειδικότερα, η αύξηση στις ανέπαφες συναλλαγές έτυχε μεγάλης ανταπόκρισης του κοινού, σε αυτή την ευάλωτη για επαφές περίοδο. Σύμφωνα με στοιχεία και ρεπορτάζ του Euro2day.gr, το μερίδιο αγοράς στις ανέπαφες συναλλαγές αυξήθηκε στα τερματικά (Pos) από 68% σε 80%. Στην αύξηση αυτή συντέλεσε τα μέγιστα η αύξηση του ημερήσιου ορίου ανέπαφων συναλλαγών, χωρίς ΡΙΝ στα 50 ευρώ (από 25 ευρώ που ίσχυε πριν την πανδημία).

Ειδικότερα, με βάση τις πρώτες ενδείξεις, 65% των συναλλαγών αφορά ποσά έως 25 ευρώ και 20% περίπου αφορά ποσά συναλλαγών μεταξύ 25 ευρώ και 50 ευρώ. Τα στοιχεία αυτά είναι περίπου ανάλογα σε όλες τις τράπεζες, με κάποιες μικρές διαφοροποιήσεις στο μέσο ύψος συναλλαγής, ανάλογα με το οικονομικό status των πελατών τους.

Πέραν της αδιαμφισβήτητης αύξησης των ανέπαφων συναλλαγών, διαπιστώνεται πτωτική πορεία στην αξία της μέσης συναλλαγής που έχει υποχωρήσει στα 25 ευρώ κατά μέσο όρο. Την ίδια στιγμή, οι καταναλωτές ψωνίζουν συνεχώς είδη πρώτης ανάγκης με τις χρεωστικές τους, αλλά σε πολύ λιγότερο βαθμό χρησιμοποιούν τις πιστωτικές. Το γεγονός αποδίδεται από τραπεζικά στελέχη στο ότι σημαντικό μέρος του λιανεμπορίου ήταν κλειστό και άρα δεν υπήρχε δυνατότητα να εκμεταλλευτούν οι πολίτες πλεονεκτήματα των πιστωτικών καρτών, όπως οι δόσεις, ενώ παράλληλα δεν γίνονταν μεγάλου ύψους αγορές (π.χ. ηλεκτρικά είδη, ακριβά ρούχα).

Από την άλλη πλευρά, οι επίσης «ανέπαφες» on line συναλλαγές (αγορές χρεωστικές και πιστωτικές μέσω διαδικτύου) καταγράφουν μέση μείωση της τάξης του 5%, πολύ μικρότερη από αυτή στα τερματικά, καθώς το κλείσιμο των καταστημάτων βοήθησε στην εξοικείωση του κοινού με τα εναλλακτικά δίκτυα. Αντίθετα οι μειωμένες αγορές αποτυπώνονται εύγλωττα στον αριθμό συναλλαγών σε τερματικά (σ.σ. καταστήματα). Το λουκέτο της αγοράς οδήγησε σε πτώση 20% της χρήσης σε σχέση με πέρυσι, ενώ η μέση αξία συναλλαγής υποχώρησε κατά 35% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2021, καθώς «έλειψαν» ακριβές αγορές (ταξίδια, ρούχα, ξενοδοχεία κ.λπ.).

Λίλυ Σπυροπούλου [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v