Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ακριβά κοστίζει στο Δημόσιο το γέμισμα των... ρεζερβουάρ

Στα ύψη οι δαπάνες για αγορά αεροπορικού καυσίμου από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Το κόστος σίτισης στο ΚΥΤ Λέσβου. Πόσα ξοδεύουμε για καύσιμα. Ποιοι φορείς βρίσκονται στην κορυφή των δημοσίων συμβάσεων.

Ακριβά κοστίζει στο Δημόσιο το γέμισμα των... ρεζερβουάρ

Το οικονομικό κόστος της Ελλάδας από τη διαρκή κρίση με τη γειτονική Τουρκία, αποτυπώνει με παραστατικό τρόπο η εξέλιξη του προγράμματος δημοσίων συμβάσεων για το πρώτο τρίμηνο του 2020, καθώς μακράν οι περισσότερες δαπάνες έχουν πραγματοποιηθεί από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Στην αύξηση των δημοσίων δαπανών συμβάλει και η προσφυγική – μεταναστευτική κρίση, με τις ανάγκες σίτισης των διαμενόντων μόνο στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΚΥΤ) της Λέσβου να «δεσμεύουν» για το τρίμηνο Ιανουαρίου - Μαρτίου 19 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ) από την 1 Ιανουαρίου έως τις 31 Μαρτίου 2020, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του συστήματος, καταχωρίστηκαν από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, συμβάσεις ύψους 132 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 92 εκατ. ευρώ αφορούν προμήθειες, τα 38 εκατ. ευρώ υπηρεσίες και τα 2 εκατ. ευρώ συμβάσεις έργων.

Ωστόσο από τα 92 εκατ. ευρώ προμηθειών, τα 50 εκατ. ευρώ αφορούν την αγορά αεροπορικού καυσίμου. Δηλαδή για την κίνηση των αεροσκαφών της πολεμικής αεροπορίας.

Γενικά, όμως, οι δαπάνες για καύσιμα που διαθέτει το δημόσιο (συμπεριλαμβάνονται και οι άλλοι φορείς) είναι αρκετά υψηλές, καθώς φθάνουν το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στα 139,3 εκατ. ευρώ, «κατακτώντας» τη δεύτερη θέση στη σχετική λίστα, πίσω από τις δαπάνες για δημόσια έργα οι οποίες ανέρχονται στα 250,1 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες των υπουργείων και των λοιπών φορέων, με απόσταση από το Εθνικής Άμυνας ακολουθεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τις καταχωριθείσες προμήθειες να ανέρχονται στα 40 εκατ. ευρώ.

Ακολουθούν ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης με 34,5 εκατ. ευρώ για προμήθεια υπηρεσιών, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με 32,5 εκατ. ευρώ, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη με 27,5 εκατ. ευρώ, ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης με 24,4 εκατ. ευρώ, η Περιφέρεια Κρήτης με 23 εκατ. ευρώ, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με 20 εκατ. ευρώ και η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης Μείζονος Βόλου με 18,4 εκατ. ευρώ.

Οι top συμβάσεις

Στις μεγαλύτερες συμβάσεις με φθίνουσα σειρά ποσού, όπως προαναφέρθηκε, «κυριαρχεί» η αγορά αεροπορικού καυσίμου με 50 εκατ. ευρώ και ακολουθούν η ανάθεση εκτέλεσης αστικών υπεραστικών και ειδικών τοπικού χαρακτήρα δρομολογίων με 34,5 εκατ. ευρώ, η αγορά 15 ταχύπλοων περιπολικών σκαφών με 33,8 εκατ. ευρώ, η προμήθεια καυσίμων λεωφορείων με 24 εκατ. ευρώ, η παροχή υπηρεσιών σίτισης του ΚΥΤ Λέσβου με 19 εκατ. ευρώ κ.ο.κ.

Αναφορικά με το ύψος συμβάσεων ανά ομάδα συμβάσεων (CVP) στην κορυφή βρίσκονται οι εργασίες για ολόκληρες κατασκευές ή μέρη κατασκευών και εργασίες πολιτικού μηχανικού με 250,1 εκατ. ευρώ, ακολουθούν τα καύσιμα με 139,3 εκατ. ευρώ, οι υπηρεσίες οδικών μεταφορών με 63,3 εκατ. ευρώ, οι ιατρικές συσκευές με 57,5 εκατ. ευρώ και τα φαρμακευτικά προϊόντα με 41,5 εκατ. ευρώ. 

Η λίστα συνεχίζεται με πλοία και πλοιάρια (33,9 εκατ. ευρώ), ενώ η επισκευή, συντήρηση και οι παρεπόμενες υπηρεσίες σε αεροσκάφη, σιδηροδρομικά και οδικά οχήματα και σκάφη κόστισε 32 εκατ. ευρώ.

Επονται τέλος, οι υπηρεσίες εστιατορίου και παροχής φαγητού με 30,7 εκατ. ευρώ, τα αυτοκίνητα οχήματα με 26 εκατ. ευρώ, τα δίκτυα με 25,4 εκατ. ευρώ, οι υπηρεσίες καθαριότητας και εξυγίανσης σε αστικές ή αγροτικές ζώνες καθώς και οι συναφείς υπηρεσίες με 22,2 εκατ. ευρώ, οι υπηρεσίες καθαρισμού και απολύμανσης με 20,7 εκατ. ευρώ, οι υπηρεσίες προγραμματισμού λογισμικού και παροχής συμβουλών με 17 εκατ. ευρώ και οι ποικίλος εξοπλισμός μεταφοράς και ανταλλακτικά με 15 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v