Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Καλώδιο Κρήτης: Παράθυρο εισόδου για ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και Κοπελούζο

Τον Σεπτέμβριο νομοθετική ρύθμιση του ΥΠΕΝ για είσοδο επενδυτή στη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, «Αριάδνη». Στο τραπέζι η πρόταση ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή–Κοπελούζου για συμμετοχή και δέσμευση χωρητικότητας στο καλώδιο Κρήτης–Αττικής.

Καλώδιο Κρήτης: Παράθυρο εισόδου για ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και Κοπελούζο

Την πρόταση των ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή – ομίλου Κοπελούζου για τη συμμετοχή τους στην επένδυση του ΑΔΜΗΕ που αφορά στη διπλή ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, φαίνεται ότι εξετάζει σοβαρά η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ως γνωστόν οι δύο εταιρείες έχουν εδώ και πολλά χρόνια άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από αιολικά πάρκα στην Κρήτη και μάλιστα με την υποχρέωση να κατασκευάσουν και διασύνδεση. Οι δύο όμιλοι πριν από περίπου τέσσερα χρόνια ενοποίησαν τα projects τους (είχαν από 1.000 MW) σε ένα συνολικής ισχύος 1.000 MW επιδιώκοντας τη χρηματοδότηση από το λεγόμενο πακέτο Γιούνκερ.

Στη συνέχεια και όταν πια το επενδυτικό σχέδιο του ΑΔΜΗΕ ωρίμασε και μπήκε σε τροχιά υλοποίησης οι ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και Κοπελούζος πρότειναν, σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αντί της κατασκευής ξεχωριστής διασύνδεσης, να συμμετάσχουν στο μετοχικό κεφάλαιο της θυγατρικής του Διαχειριστή, «Αριάδνη» με σκοπό την κάλυψη μέρους της χρηματοδότησης του έργου και δέσμευσης χωρητικότητας για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από τα αιολικά τους στο ηπειρωτικό σύστημα.

Αξιωματούχος του υπουργείου ΠΕΝ, σημείωνε χθες στο περιθώριο εκδήλωσης του Διαχειριστή, πως σκοπεύει να φέρει νομοθετική ρύθμιση προς το Σεπτέμβριο που θα αφορά στην είσοδο επενδυτή μειοψηφίας στην «Αριάδνη». Σημειώνεται ότι το ίδιο θέμα είχε ανοίξει πριν από περίπου τρία χρόνια για άλλο λόγο, για τη συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνης ξένων επενδυτών στο πλαίσιο της υλοποίησης του τότε μεγάλου project της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης – Κύπρου – Ισραήλ. Το σχέδιο αυτό τελικά δεν προχώρησε.

Πηγές της αγοράς, με αφορμή τη χθεσινή αναφορά του αξιωματούχου του ΥΠΕΝ παρέπεμπαν στην πρόταση των δύο ελληνικών εταιρειών για συμμετοχή στην επένδυση του έργου του ΑΔΜΗΕ και τη δέσμευση χωρητικότητας. Κάποιοι μιλάνε μάλιστα για είσοδο σε ποσοστό της τάξης του 20% με 30%.

Κύκλοι των δύο εταιρειών αφήνουν να εννοηθεί ότι παραμένει σε ισχύ η πρόταση τους.

Ωστόσο το θέμα είναι πολύ λεπτό, λόγω ενδεχόμενων αντιδράσεων από άλλους επενδυτές, οι οποίοι πιθανόν να εγείρουν θέμα αποκλεισμού, αν και η σχεδιαζόμενη νομοθετική ρύθμιση, αναφέρουν πηγές, θα προβλέπει τη δυνατότητα συμμετοχής στο έργο της διπλής διασύνδεσης σε όσους έχουν άδεια παραγωγής από ΑΠΕ σε νησιά. Θα έχει δηλαδή οριζόντια νομοθετική πρόνοια.

Η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ

Την ίδια στιγμή, η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας φαίνεται ότι προγραμματίζει τις κινήσεις της για την περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ προς το τελευταίο τετράμηνο του έτους.

Αυτό σημείωνε αξιωματούχος του ΥΠΕΝ, προσθέτοντας ότι εξαιτίας της Covid-19, ήταν αδύνατες οι συνομιλίες με το Πεκίνο. Σημειώνεται ότι η κινεζική State Grid είναι στρατηγικός επενδυτής με ποσοστό 24% στο μετοχικό κεφάλαιο του Διαχειριστή και βάση της συμφωνίας μετόχων έχει το δικαίωμα πρώτης προσφοράς σε περίπτωση περαιτέρω αποκρατικοποίησης.

Το ίδιο στέλεχος του υπουργείου ερωτηθείς για τη στάση των Βρυξελλών απέναντι στις συμμετοχές Κινέζων και επενδυτών από Τρίτες χώρες σε ευρωπαϊκές εταιρίες, απάντησε πως είναι σε ισχύ αυστηρές συστάσεις και κανονισμοί αν και είναι στη διακριτική ευχέρεια του κάθε κράτους – μέλους να δεχτεί επενδύσεις.

Τα έργα των διασυνδέσεων

Στελέχη του ΑΔΜΗΕ περιέγραφαν επίσης την πορεία των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα. Έτσι, σύντομα προς τον Σεπτέμβριο αναμένεται να ηλεκτριστεί το καλώδιο της Νάξου και η δεύτερη γραμμή Λαυρίου – Σύρου. Τέλος η μικρή διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί προς το τέλος του χρόνου.

Χρήστος Κολώνας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v