IENE: Ηλεκτροκίνηση και «έξυπνες πόλεις»

Η προώθηση νέων καινοτόμων τεχνολογιών στο επίκεντρο ημερίδας που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Τι ζητήματα ανακύπτουν από την εισαγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά. Τι είπαν στελέχη της αγοράς.

IENE: Ηλεκτροκίνηση και «έξυπνες πόλεις»

Τις σημαντικές εξελίξεις γύρω από την ηλεκτροκίνηση συζήτησαν οι συμμετέχοντες στη διαδικτυακή ημερίδα με θέμα: «Ηλεκτροκίνηση και Έξυπνες Πόλεις» (Electric Mobility and Smart Cities), την οποία διοργάνωσε το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (IENE) στις 22 Σεπτεμβρίου 2021, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας, με χορηγία της Ελληνικά Πετρέλαια ΕΛΠΕ.

Στην ημερίδα συζητήθηκαν οι εξελίξεις γύρω από την ηλεκτροκίνηση και την προώθηση νέων καινοτόμων τεχνολογιών «έξυπνων» μέσων μετακίνησης, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στα ζητήματα που ανακύπτουν από την εισαγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά και όχι μόνο.

Τις εργασίες του διαδικτυακού εργαστηρίου του ΙΕΝΕ άνοιξε με εισαγωγικά του σχόλια ο Πρόεδρος και Εκτελεστικός Διευθυντής του ΙΕΝΕ, Κωστής Σταμπολής, ο οποίος επεσήμανε αρχικά πως η ηλεκτροκίνηση αποτελεί έναν τομέα με ευρύ πεδίο εφαρμογών που αφορά ένα πλέγμα ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

«Το θέμα δεν είναι απλά και μόνο να αυξήσουμε τον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων, κάτι που είναι θεμιτό, αλλά να εξετάσουμε πώς μπορεί γενικότερα να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής στα αστικά και τα μη αστικά κέντρα, καθώς η βελτίωση της ποιότητας ζωής περνάει μέσα από τον εκτεταμένο ιστό ηλεκτροκίνησης που ήδη αρχίζει να απλώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο», τόνισε ο κ. Σταμπολής.

Παίρνοντας τον λόγο, ο Ιωάννης Τσελίκης, Προϊστάμενος του Αυτοτελούς Γραφείου Ηλεκτροκίνησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ειδικός Σύμβουλος της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, αναφέρθηκε στις πολιτικές του Υπουργείου Περιβάλλοντος και ειδικότερα της Γενικής Γραμματείας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Τσελίκης, η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα αναπτύσσεται με ικανοποιητικούς ρυθμούς, ενώ έχουν δρομολογηθεί οι υποδομές φόρτισης αλλά και η ανάπτυξη της αγοράς.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσελίκης «τον Ιούλιο του 2021 το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων άγγιξε το 5,53%, ένα ποσοστό με το οποίο πετύχαμε το 101% του ετήσιου στόχου του ΕΣΕΚ. Μάλιστα κατά το β’ τρίμηνο του 2021, οι ταξινομήσεις ήταν εννέα φορές περισσότερες σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020».

Σε σχέση με τις υποδομές φόρτισης ο κ. Τσελίκης επισήμανε πως «έχουμε πιάσει τον ευρωπαϊκό στόχο για έναν φορτιστή ανά δέκα οχήματα, ενώ μέσα στο 2021 αναμένεται να πραγματοποιηθούν περαιτέρω βήματα καθώς όλο και περισσότεροι παίχτες ενεργοποιούνται στον τομέα της δημόσιας φόρτισης. Ήδη τους πρώτους οκτώ μήνες του έτους καταγράφηκε υπερδιπλασιασμός των δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης».

Ακολούθησε η παρέμβαση της η Δρ. Εύας Νανάκη, στελέχους της Διεύθυνσης Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας και Νέων Τεχνολογιών των ΕΛΠΕ και επιστημονική συνεργάτιδα του Πανεπιστημίου του Aarchus, η οποία εξέθεσε τις προοπτικές ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης και των «έξυπνων» πόλεων στην Ελλάδα.

«Η ηλεκτροκίνηση τα τελευταία χρόνια έχει γνωρίσει μια εκρηκτική ανάπτυξη σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο και αποτελεί μια ώριμη και ελκυστική εναλλακτική πρόταση έναντι των συμβατικών οχημάτων. Οι έξυπνες πόλεις μπορούν ενσωματώσουν με τις διάφορες τεχνολογίες τους την ηλεκτροκίνηση μέσα στα αστικά κέντρα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά του, ο Δρ. Γεώργιος Αγερίδης, Προϊστάμενος Διεύθυνσης Ενεργειακής Αποδοτικότητας στο Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας, παρουσίασε την πολιτική για την ηλεκτροκίνηση στο ελληνικό ενεργειακό περιβάλλον.

Αναφερόμενος στις προοπτικές της ηλεκτροκίνησης, ο κ. Αγερίδης ανέφερε ότι «υπάρχει μια σειρά από πεδία χρήσης και μια σειρά δυνατοτήτων εμπλοκής της ηλεκτροκίνησης στην ενεργειακή αλυσίδα. Η αξιοποίησή τους συμβάλλει στη διαμόρφωση μιας πολιτικής εξηλεκτρισμού των μετακινήσεων και των μεταφορών με απώτερο στόχο την απεξάρτηση από εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα, μια παράμετρος ιδιαίτερα κρίσιμη για την Ελλάδα, την ευρεία αξιοποίηση του τοπικού ενεργειακού δυναμικού, τη σταθερότητα του δικτύου, καθώς και τη δημιουργία εγχώριας προστιθέμενης αξίας σε πεδία αιχμής με παγκόσμια εμβέλεια».

Ο Αναστάσιος Ματίκας, E- Mobility Business Development Manager στα Ελληνικά Πετρέλαια, παρουσίασε τις τεχνικές προκλήσεις για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, εκφράζοντας αισιοδοξία για τις μελλοντικές προοπτικές του τομέα, δηλώνοντας σχετικά πως «είμαι αισιόδοξος για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, καθώς υπάρχει πολιτική βούληση και γίνεται σοβαρή δουλειά σε νομοθετικό επίπεδο». Ταυτόχρονα, επεσήμανε πως «ενώ υπήρχε μέχρι πρότινος καθυστέρηση σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά τις επενδύσεις για την επέκταση του δικτύου φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων, πλέον συντελούνται σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση αυτή».

Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με την παρέμβαση του Σταμάτη Ασημή, Key Projects & New Technologies Manager στην εταιρεία Sunlight, ο οποίος μίλησε για τον ρόλο των συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας στη βιώσιμη ηλεκτροκίνηση και τις «έξυπνες» πόλεις.

«Αυτή τη στιγμή η αγορά επαναφορτιζόμενων μπαταριών προβλέπεται να υπερδιπλασιαστεί μέχρι το 2030, με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, οι οποίες διαθέτουν αυξημένο χρόνο ζωής και δυνατότητα ταχείας φόρτισης, να αντικαθιστούν σταδιακά τις μπαταρίες μολύβδου-οξέως. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στη δημιουργία εγκαταστάσεων φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων αλλά και συστήματα «έξυπνων» σπιτιών, «έξυπνων» επιχειρήσεων και ευρύτερα «έξυπνων» πόλεων».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v