Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τι επιδόσεις κατέγραψαν τα ελληνικά αεροδρόμια το 2021

Με μείωση 27% στον αριθμό πτήσεων σε σχέση με το 2019 έκλεισε το 2021 για την Ελλάδα. Η αναρρίχηση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στη 10άδα των top αεροδρομίων. Η πρόβλεψη για το 2022.

Τι επιδόσεις κατέγραψαν τα ελληνικά αεροδρόμια το 2021

Με απώλειες 27% σε επίπεδο αριθμού πτήσεων σε σχέση με το 2019 ολοκληρώθηκε το 2021 για τα ελληνικά αεροδρόμια, σύμφωνα με το Eurocontrol, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας.

Η Ελλάδα το 2021 κατέγραψε 125 χιλιάδες πτήσεις λιγότερες συγκριτικά με τη «χρυσή» χρονιά του ελληνικού τουρισμού, τη στιγμή που τα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια σημείωσαν 6,2 εκατ. πτήσεις έναντι 11,1 εκατ. το 2019, με τις απώλειες να φτάνουν τα 4,9 εκατ.

Η χώρα μας κατάφερε να συμπεριληφθεί στα κράτη εκείνα που επηρεάστηκαν λιγότερο από τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού στο αεροπορικό ταξίδι, μαζί με την Αλβανία (-8%), τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη (-20%), την Αρμενία (-22%) και την Ουκρανία (-26%), και να πετύχει στο peak της καλοκαιρινής σεζόν την επαναφορά του 94% των πτήσεων σε σχέση με τα προ πανδημίας νούμερα.

H Ελλάδα και η Κύπρος, με βάση τα στοιχεία του Eurocontrol, επωφελήθηκαν σημαντικά, ως κλασικοί προορισμοί διακοπών, χάρη στην εκτεταμένη τουριστική σεζόν. Και οι δύο χώρες το δ’ τρίμηνο σε επίπεδο πτήσεων έφτασαν κοντά στα επίπεδα του 2019, στο 97% και 93% αντίστοιχα, ωστόσο, κατέγραψαν ιδιαίτερα μειωμένη συνδεσιμότητα (60% και 67% αντίστοιχα).

Στη 10άδα το «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Βέβαια, η ανάκαμψη του αριθμού των επιβατών το 2021 (-60% έναντι 2019) υστέρησε σε σχέση με την αποκατάσταση των πτήσεων (-44%), κυρίως εξαιτίας της χρήσης μικρότερων αεροσκαφών. Τάση η οποία είναι πιθανό να συνεχιστεί και στο επόμενο διάστημα, με το ACI (Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων) να εκτιμά ότι στην Ευρώπη, τα επίπεδα επιβατών αναμένεται να ανακάμψουν πλήρως στα επίπεδα του 2019 έως το 2025, 1 με 2 χρόνια αργότερα σε σχέση με τις εκτιμήσεις του Eurocontrol.

Πάντως, το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», κατάφερε το 2021 να μπει στη 10άδα των κορυφαίων ευρωπαϊκών αεροδρομίων, εκτοπίζοντας τα αεροδρόμια της Ρώμης και του Γκάτγουικ στο Λονδίνο, τα οποία κατέγραψαν μεγαλύτερες απώλειες σε σχέση με το 2019. Με βάση τα στοιχεία του Eurocontrol, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» έκλεισε το 2021 με απώλειες 31% σε επίπεδο επιβατικής κίνησης σε σχέση με το 2019.

Η πρόβλεψη για το 2022

Συνολικά, το 2021 έκλεισε με την αεροπορική κίνηση να βρίσκεται στο -44% του 2019 και τους επιτελείς του Eurocontrol να επισημαίνουν ότι η πρόκληση για τους πρώτους μήνες του 2022 θα είναι η παραμονή κοντά στο βασικό σενάριο [σ.σ.: το οποίο προβλέπει επιστροφή στα επίπεδα του 2019 μεταξύ του 2023 (95%) και του 2024 (100%)], με δεδομένο ότι οι χώρες ενισχύουν τις εκστρατείες για επιτάχυνση των εμβολιασμών και οι φαρμακευτικές εταιρείες αναζητούν εκείνα τα εμβόλια που θα αντιμετωπίζουν καλύτερα την παραλλαγή Όμικρον. Δύο παράμετροι που θα επιτρέψουν τη σταδιακή χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών.

Κι αυτό διότι η Όμικρον προκάλεσε την επιβολή ταξιδιωτικών περιορισμών που μείωσαν τις πτήσεις το πρώτο 15νθήμερο του Δεκεμβρίου στο 75%, ποσοστό που έφτασε το 81% το δεύτερο 15νθήμερο, χάρη στην περίοδο των εορτών. Όπως επισημαίνουν, πάντως, οι επιτελείς του Οργανισμού, «η κατάσταση για τον Ιανουάριο είναι λιγότερο σαφής και ορισμένες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες περιορίζουν ήδη τη χωρητικότητά τους έως και 30%». Πάντως, σημειώνουν ότι το 2022 η κίνηση αναμένεται να ανακάμψει στο 70-90% των επιπέδων του 2019, παρόλο που αυτή τη στιγμή, εξαιτίας της πανδημίας η οποία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, το αισιόδοξο σενάριο απομακρύνεται.

Συνολικά, το 2021 καταγράφηκαν 4,9 εκατ. λιγότερες πτήσεις στα 40 ευρωπαϊκά αεροδρόμια που εποπτεύονται από το Eurocontrol σε σύγκριση με το 2019. Αντίστοιχα, το προηγούμενο έτος, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες σημείωσαν απώλειες 18,5 δισ. ευρώ, έναντι 22,2 δισ. ευρώ το 2020.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v