Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σε κρίση το εγχώριο λιανεμπόριο, τα μηνύματα από τις εκπτώσεις

Κακή εικόνα της εμπορικής κίνησης τον Ιανουάριο για μικρούς και μεγάλους. Η αντιφατική στάση έναντι του εκπτωτικού θεσμού. Χάνουν το τρένο της ψηφιοποίησης οι μικρές εμπορικές επιχειρήσεις.

Σε κρίση το εγχώριο λιανεμπόριο, τα μηνύματα από τις εκπτώσεις

Καταφανής επιρροή του κόστους ζωής στη ζήτηση για μη διαρκή καταναλωτικά αγαθά κατέγραψε η ετήσια έκθεση της ΕΣΕΕ τόσο για τον τζίρο του 2024 όσο και τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο του 2025.

Σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων από το ΙΝΕΜΥ και σε ό,τι αφορά το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2025, η πλειονότητα των επιχειρήσεων (55%) δήλωσε πως ο τζίρος ήταν χειρότερος σε σχέση με το 2024. Για πρώτη φορά, δε, καταγράφηκε αρνητική κίνηση τον Ιανουάριο, ενώ η καλύτερη περίοδος από άποψη ζήτησης ήταν το α’ 15νθήμερο του Φεβρουαρίου.

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα εξέφρασαν μάλιστα μια σημαντική αντίφαση όσον αφορά τη διάρκεια των εκπτώσεων. Το 58% των συμμετεχόντων δήλωσε πως θα παρατείνει τις εκπτώσεις και πέραν της λήξης τους την Παρασκευή, προκειμένου να αντλήσει ρευστότητα. Γενικότερα ωστόσο η πλειονότητα των ερωτηθέντων (που κυρίως προέρχεται από μικρές επιχειρήσεις) ζητά τη μείωση της περιόδου των εκπτώσεων.

Από τα ευρήματα της έρευνας προέκυψε πως η πλειονότητα των πωλήσεων στις χειμερινές εκπτώσεις έγινε στα φυσικά καταστήματα, γεγονός που ερμηνεύτηκε από τους αναλυτές της ΕΣΕΕ ως υστέρηση των μικρών επιχειρήσεων από τα ψηφιακά κανάλια.

Ανοιξε η ψαλίδα το 2024

Σύμφωνα με τα στοιχεία για το σύνολο του 2024, η γενική μεταβολή του τζίρου ήταν +2,4% (με βάση στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ). Εξαιρουμένων τροφίμων και καυσίμων, οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία (σ.σ. μικρές επιχειρήσεις) παρουσίασαν μείωση τζίρου κατά 1,8%, ενώ οι εταιρείες με διπλογραφικά βιβλία εμφάνισαν αύξηση τζίρου κατά 5,1%.

Οι κατηγορίες προϊόντων που εμφάνισαν τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων ήταν τα καλλυντικά (+12%), γεγονός που αποδίδεται και στον τουρισμό, τα προϊόντα που πωλούνται σε υπαίθριες αγορές (+7,9%) και τα μεταχειρισμένα είδη (+7,7%), κατηγορία που εμφανίζεται πρώτη φορά επίσημα σε μετρήσεις. Τη μεγαλύτερη μείωση τζίρου (-7,5%) εμφάνισαν οι ηλεκτρικές συσκευές, γεγονός που ερμηνεύεται και από την απουσία επιδοτούμενων προγραμμάτων αγοράς ηλεκτρικών συσκευών.

Με αφορμή τα παραπάνω ευρήματα ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Σταύρος Καφούνης δήλωσε:

«Η ΕΣΕΕ για πρώτη φορά παρουσιάζει τα αποτελέσματα των Χειμερινών Εκπτώσεων, με το επιστημονικό επιτελείο του Ινστιτούτου να έχει χρησιμοποιήσει μεγάλο δείγμα 900 σημείων, έχοντας παράλληλα εξασφαλίσει τη συνεργασία διακεκριμένων καθηγητών από τρία μεγάλα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας. Η συνεργασία αυτή απέδωσε ένα ολοκληρωμένο «εργαλείο» στα χέρια της Πολιτείας αλλά και των επιχειρηματιών, για τη λήψη σωστών αποφάσεων αναφορικά με τη βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα του λιανικού εμπορίου. Εξαιρετικής σημασίας είναι και η ετήσια σύγκριση του τζίρου στο λιανικό εμπόριο, ανά κλάδο, ανά περιοχή, και ανά μέγεθος επιχειρήσεων. Τα αποτελέσματα, τόσο της μεγάλης Έρευνας Χειμερινών Εκπτώσεων, όσο και του ετήσιου τζίρου, αλλά και συνδυαστικά, δείχνουν ότι η στιγμή είναι τώρα να λάβουμε γενναίες αποφάσεις για να ελαφρύνουμε τα βάρη των επιχειρήσεων με γνώμονα πάντα την δημοσιονομική σταθερότητα αλλά και τις ανάγκες τις πραγματικής οικονομίας. Τεκμηριωμένα και σε συνεργασία με όλους τους φορείς της αγοράς η ΕΣΕΕ θα παρουσιάζει σταδιακά τις παρεμβάσεις που απαιτούνται και είμαι αισιόδοξος ότι με επιστημονική εγκυρότητα και καινοτόμες προτάσεις θα εντοπίσουμε τις υπάρχουσες και θα δημιουργήσουμε νέες ευκαιρίες ώστε η επόμενη ημέρα να είναι για όλες τις εμπορικές επιχειρήσεις μία καλύτερη ημέρα».

*Δείτε ολόκληρη την έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".  

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο