Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατασκευές: Ανησυχία φέρνουν τα δημοσιονομικά

Προβληματισμό στον κατασκευαστικό κλάδο και κυρίως στις μικρομεσαίες εταιρίες  προκαλεί η κακή πορεία των δημοσίων οικονομικών. Κίνδυνος για διαγωνισμούς. Προβληματίζονται και οι μεγάλες εταιρίες.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Κατασκευές: Ανησυχία φέρνουν τα δημοσιονομικά
Έντονη ανησυχία στον κατασκευαστικό κλάδο και κυρίως στις μικρομεσαίες τεχνικές εταιρίες, που ήδη αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα και έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους για ανάκαμψη στην ανάθεση νέων δημοσίων έργων, προκαλεί η κακή πορεία των δημοσίων οικονομικών.

Η διεύρυνση του ελλείμματος, σε συνδυασμό με την αδυναμία των εισπρακτικών μηχανισμών του κράτους να εξασφαλίσουν τα έσοδα που υπολόγιζαν, πιστεύεται από τους παράγοντες του κλάδου των κατασκευών πως θα έχει άμεσες επιπτώσεις τόσο στην προώθηση νέων διαγωνισμών δημοσίων έργων όσο και στην εξέλιξη των συμβάσεων που έχουν ήδη ανατεθεί.

Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, είναι πολύ πιθανόν αρκετοί από τους προγραμματισμένους διαγωνισμούς να παγώσουν αφού η χρηματοδότηση αυτών των έργων θα είναι πολύ δύσκολη -αν όχι αδύνατη- εξαιτίας των άδειων ταμείων του κράτους, ενώ ιδιαίτερα προβληματική θα καταστεί και η ομαλή υλοποίηση των έργων που βρίσκονται σήμερα στο στάδιο της κατασκευής.

Ενδεικτικά αναφέρουν, μάλιστα, τις περιπτώσεις των μεγάλων οδικών έργων παραχώρησης, οι εργασίες των οποίων προχωρούν με αρκετά αργό ρυθμό, αφού το Δημόσιο δεν μπορεί να διαθέσει τα ποσά που απαιτούνται προκειμένου να διευθετήσει εκκρεμή θέματα, όπως π.χ. αυτό των απαλλοτριώσεων.

Σημειώνεται πως αρκετές από τις μικρότερες τεχνικές εταιρίες προσβλέπουν στην ανάληψη υπεργολαβιών στα συγκεκριμένα έργα, ώστε να εξασφαλίσουν αντικείμενο εργασιών και να αποφύγουν το λουκέτο.

Αυτήν τη στιγμή οι περισσότερες από τις εταιρίες της 6ης, 5ης και 4ης τάξης του ΜΕΕΠ, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα υποστηρίζουν οι εκπρόσωποι του κλάδου, δεν διαθέτουν εκείνο το αντικείμενο εργασιών που θα τους επιτρέψει να ξεπεράσουν την κρίση.

Για τον λόγο αυτό οι ίδιοι παράγοντες θεωρούν βέβαιο πως αν δεν αλλάξει η κατάσταση και οι μικρές εταιρίες δεν απασχοληθούν άμεσα σε δημόσια έργα και σε έργα παραχώρησης, πολύ σύντομα θα υπάρξει κύμα νέων πτωχεύσεων.

Προβληματισμός και στους μεγάλους

Όμως, δεν είναι μόνο οι μικρές εταιρίες που έχουν θορυβηθεί από τις αρνητικές εξελίξεις στα δημόσια οικονομικά. Σοβαρά προβληματισμένες εμφανίζονται και οι εταιρίες της ανώτερης εργοληπτικής κατηγορίας.

Με εξαίρεση τους τρεις μεγαλύτερους ομίλους (Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚΤΕΡΝΑ) που έχουν εξασφαλίσει -κυρίως λόγω των έργων παραχώρησης, των επεκτάσεων του μετρό και των συμβάσεων που ανέλαβαν την προηγούμενη διετία στο εξωτερικό- ένα αξιόλογο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων, στις άλλες επιχειρήσεις (Μηχανική, ΒΙΟΤΕΡ, ΑΤΤΙΚΑΤ, Μοχλός) αρχίζει σιγά-σιγά να γίνεται εμφανής η έλλειψη αντικειμένου εργασιών.

Μάλιστα, υπολογίζεται πως οι συμβάσεις που διαθέτουν αυτήν τη στιγμή οι εν λόγω εταιρίες ίσα-ίσα που φτάνουν να τις συντηρήσουν για ακόμη έναν χρόνο. Σε καλύτερη θέση δείχνουν να βρίσκονται η ΑΕΓΕΚ και η Intrakat, καθώς εσχάτως κατάφεραν να αναλάβουν μια σειρά νέα έργα με αποτέλεσμα να ενισχύσουν σημαντικά το ανεκτέλεστό τους.

Την ίδια στιγμή προβλήματα από μεγαλύτερη καθυστέρηση στις πληρωμές του Δημοσίου δεν αποκλείεται να αντιμετωπίσουν στο προσεχές μέλλον και οι τρεις "μεγάλοι" του κλάδου, οι οποίοι -παρά την επέκταση σε νέους τομείς και σε ξένες αγορές- εξακολουθούν να στηρίζουν σε σημαντικό βαθμό την ανάπτυξή τους στα δημόσια έργα.

Επιπλέον, οι καθυστερήσεις αυτές πιστεύεται πως θα έχουν επιπτώσεις στην εντός χρονοδιαγραμμάτων ολοκλήρωση των έργων υποδομής.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η είσπραξη των διοδίων από τους αυτοκινητόδρομους που διαχειρίζονται οι μεγάλοι όμιλοι (Αττική Οδός, Γέφυρα Ρίου - Αντίρριου, τμήματα ΠΑΘΕ) φαίνεται να τους διασώζει από τυχόν δυσάρεστες εξελίξεις.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v