Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αρρυθμίες στην κυβέρνηση φέρνουν οι μεταφορές

Σοβαρές αρρυθμίες στην κυβέρνηση Παπαδήμου αναμένεται ότι θα προκαλέσει το θέμα της απελευθέρωσης των φορτηγών, για το οποίο τα κόμματα που στηρίζουν την κυβέρνηση διαφωνούν… οριζοντίως και καθέτως.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Αρρυθμίες στην κυβέρνηση φέρνουν οι μεταφορές
Σοβαρές αρρυθμίες στην κυβέρνηση Παπαδήμου αναμένεται ότι θα προκαλέσει το θέμα της απελευθέρωσης των φορτηγών, για το οποίο τα κόμματα που στηρίζουν την κυβέρνηση διαφωνούν… οριζοντίως και καθέτως.

Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μάκης Βορίδης πρόκειται να παρουσιάσει αύριο Πέμπτη στο υπουργικό συμβούλιο, και στο πλαίσιο του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών, την πράξη νομοθετικού περιεχομένου, με την οποία θα προωθείται η απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών.

Στις αρχές της επόμενης εβδομάδας, το συγκεκριμένο κείμενο πρόκειται να προωθηθεί για ψήφιση από τη Βουλή. Πάντως, από αυτήν τη νομοθετική πράξη θα απουσιάζει το κρίσιμο στοιχείο που αφορά το κόστος της εισφοράς το οποίο θα καλούνται να καταβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι για να αποκτήσουν άδεια και να εισέλθουν στο επάγγελμα.
 
Το ποσό αυτό θα καθοριστεί αργότερα με κοινή υπουργική απόφαση και αφού προηγουμένως θα έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση που γίνεται με τους ενδιαφερόμενους φορείς.

Ο κ. Βορίδης έχει ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους ότι η απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών είναι μνημονιακή υποχρέωση, την οποία έχει αναλάβει η χώρα έναντι της τρόικας με την 5η επικαιροποίηση του μνημονίου, ενώ προκύπτει και ως υποχρέωση από δικαστικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί στο παρελθόν από τα ελληνικά δικαστήρια.

Μάλιστα, ο υπουργός Μεταφορών, σε μια προσπάθεια να προλάβει τις αντιδράσεις που αναμένεται να προκληθούν κατά την αυριανή συζήτηση στο υπουργικό συμβούλιο, έχει στείλει επιστολή στους αρχηγούς των κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση, με την οποία εξηγεί την ανάγκη να προχωρήσει η απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.

Καμία συζήτηση λέει η Ν.Δ. - Αμφισβήτηση και από το ΠΑΣΟΚ

Τη θέση αυτή, όμως, αμφισβητεί κυρίως η Νέα Δημοκρατία, η οποία διά του αρμόδιου τομεάρχη της κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου έχει τονίσει ότι δεν πρόκειται να μπει σε μια τέτοια συζήτηση, γιατί η απελευθέρωση του κλάδου δεν είναι αίτημα της τρόικας.

Μάλιστα, ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι αμφισβήτηση για το αν είναι ή όχι αίτημα της τρόικας η απελευθέρωση των φορτηγών και των βυτιοφόρων εκφράζεται και από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ, παρότι είναι γνωστό πως και ο τέως υπουργός Μεταφορών κ. Ραγκούσης ήταν αποφασισμένος να προχωρήσει στην άμεση και πλήρη απελευθέρωση του κλάδου.

Τα κόμματα του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας, που κατά τα λοιπά… στηρίζουν την κυβέρνηση, τάσσονται υπέρ της διατήρησης της μεταβατικής περιόδου που προβλέπει ο νόμος Ρέππα ως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2013, με σταδιακή απομείωση της αξίας των υφιστάμενων αδειών.

Παράλογο

Το παράλογο της υπόθεσης, πάντως, έγκειται στο ότι οι μεταφορείς, από την πλευρά τους, εμφανίζονται ιδιαίτερα συγκαταβατικοί σε σχέση με το ενδεχόμενο άμεσης απελευθέρωσης του επαγγέλματος και ήδη έχουν ξεκινήσει διάλογο με το ΥΠΟΜΕΔΙ ώστε να καθοριστούν οι λεπτομέρειες της διαδικασίας.

Χαρακτηριστική είναι η θέση της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος Διεθνών Μεταφορών (ΟΦΑΕ), η οποία με επιστολή της στο υπουργείο Μεταφορών τάσσεται υπέρ της άμεσης απελευθέρωσης, ζητώντας να προστατευτεί ο κλάδος της μεταφοράς αποτελεσματικά από τον αθέμιτο ανταγωνισμό και την κλοπή μεταφορικού έργου.

Εικονικό μέγεθος η αξία της άδειας

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΟΦΑΕ, κ. Απόστολο Κενανίδη, η επίσπευση κατάργησης της μεταβατικής περιόδου δεν θα πλήξει τον κλάδο των φορτηγών γιατί η αξία των 35.000 ευρώ της άδειας, η οποία με βάση τον νόμο Ρέππα ισχύει από την 1η Ιανουαρίου, έναντι 50.000 ευρώ που ήταν έως το τέλος του 2011, είναι εικονικό μέγεθος, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν απηχεί την πραγματικότητα. Στην ουσία, έχει ισχύ μόνο για φορολογικούς λόγους στις περιπτώσεις ίδρυσης εταιρειών από αυτοκινητιστές που θέλουν να κάνουν χρήση των κινήτρων που προβλέπει ο Ν. 3888 του 2010.

Μηδενική εμπορευσιμότητα

Οι αυτοκινητιστές κάνουν λόγο για μηδενική εμπορευσιμότητα των αδειών, η αξία των οποίων στην πρωτογενή αγορά κυμαίνεται από 8.000 έως 10.000 ευρώ, δηλαδή είναι πολύ χαμηλότερη από το ποσό που ορίζει ο νόμος Ρέππα.

Πάντως, από την πλευρά των ιδιοκτητών φορτηγών ζητείται το τέλος που θα καθοριστεί για το κόστος της άδειας να μην είναι συμβολικό, ούτε να καλύπτει απλώς το διοικητικό κόστος, το οποίο υπολογίζεται σε 1.200 - 1.500 ευρώ περίπου. Ζητούν να είναι τέτοιο που να εξασφαλίζει ελάχιστη οικονομική φερεγγυότητα των ενδιαφερομένων να εισέλθουν στον κλάδο, χωρίς όμως να λειτουργεί αποτρεπτικά. Ενδεικτικά, προτείνεται ένα ελάχιστο κόστος 5.000 ευρώ και στη συνέχεια κόστος 500 ευρώ ανά τόνο, ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος που θα επιλεγεί.

Προτείνουν την ίδρυση ειδικού ταμείου

Οι μεταφορείς προτείνουν τα έσοδα από το τέλος να κατευθύνονται σε ειδικό ταμείο, το οποίο θα χρηματοδοτεί δράσεις πράσινης ανάπτυξης, οδικής ασφάλειας, έργα κατασκευής οδικού δικτύου αλλά και τη χρηματοδότηση των ελεγκτικών μηχανισμών που θα είναι επιφορτισμένοι με τον έλεγχο της μεταφοράς και ιδίως της παράνομης μεταφοράς που διενεργείται από οχήματα με ξένες πινακίδες αλλά για λογαριασμό Ελλήνων μεταφορέων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο