Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Forthnet: Πώς ο «παρίας» έγινε… αστέρι της αγοράς!

Πριν από δύο χρόνια ο ανταγωνισμός τη θεωρούσε περίπου… ξοφλημένη. Τώρα «σφάζονται στην ποδιά της» οι τρεις μεγαλύτεροι παίκτες. Οι στρατηγικές κινήσεις που δικαίωσαν τη διοίκηση της Forthnet και οι επιλογές των σημερινών μνηστήρων.

Forthnet: Πώς ο «παρίας» έγινε… αστέρι της αγοράς!
Μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια, η Forthnet μετετράπη από αποπαίδι της ελληνικής αγοράς τηλεπικοινωνιών σε πολύφερνη νύφη, στην ποδιά της οποίας σφάζονται όλοι οι ισχυροί ανταγωνιστές της, ο ΟΤΕ, η Vodafone και η Wind. Η τύχη του μεγαλύτερου εναλλακτικού τηλεπικοινωνιακού παρόχου όμως δεν άλλαξε χωρίς λόγο. Μεγάλο ρόλο έπαιξε η στρατηγική που ακολούθησε στα πέτρινα χρόνια η διοίκησή της.

Κι αν κάτι προκύπτει αβίαστα είναι ότι οι σημερινοί μνηστήρες είχαν παλαιότερα την ευκαιρία να διεκδικήσουν το σημερινό πρότυπο σε πολύ χαμηλότερες αποτιμήσεις. Τότε όμως προτίμησαν να περιμένουν να πέσει η εταιρία σαν ώριμο φρούτο υπό το βάρος των μεγάλων χρεών της, υποτιμώντας, λένε στελέχη της αγοράς, την κρυφή «αξία» που της προσέδιδε η -ακριβή, ίσως ακόμη και για τα δεδομένα της τότε εποχής- εξαγορά της Nova.

Ήταν η περίοδος που οι Άραβες βασικοί μέτοχοι παρακολουθούσαν απαθείς την εταιρεία να προχωρά με ελάχιστα κεφάλαια και υψηλό δανεισμό (λόγω του δανείου των 245 εκατ. ευρώ για την εξαγορά της Nova), και οι περισσότεροι πίστευαν ότι το αδιέξοδο είναι θέμα χρόνου.

Όμως, η διοίκηση ήδη σχεδίαζε πώς θα εκμεταλλευτεί τη στροφή της τηλεπικοινωνιακής αγοράς προς το περιεχόμενο (content) με αξιοποίηση της ακριβοπληρωμένης Nova.

Το σχέδιο απέδωσε, όπως αποδεικνύεται και από τη χθεσινή αποκάλυψη του Euro2day για τις επαφές της διοίκησης του ΟΤΕ με ξένη τράπεζα ώστε να εξεταστεί το ενδεχόμενο προσφοράς προς μετόχους (και πιθανώς τους πιστωτές) της Forthnet. Η προσφορά μπορεί να έχει στόχο το σύνολο αυτής, αλλά επίκεντρο θα είναι η δραστηριότητα της Nova.

Χάρη στην τελευταία, η Forthnet διατηρεί την πρωτιά στην αγορά τηλεοπτικού συνδρομητικού περιεχομένου (με μεγάλη αύξηση της πελατειακής βάσης εν μέσω κρίσης), ενώ τα συνδυαστικά πακέτα τηλεφωνίας, Internet και περιεχομένου είναι κάτι περισσότερο από επιτυχημένα με αποτέλεσμα να διευρύνει τα μερίδια αγοράς της. Η διοίκηση εκμεταλλεύτηκε το στραβοπάτημα των παραδοσιακών ελληνικών media και την ανάγκη του κοινού για πρόσβαση σε ποιοτικό τηλεοπτικό περιεχόμενο προκειμένου να ενισχύσει σημαντικά το πελατολόγιό της.

Μέχρι να φτάσουμε στις πληροφορίες για αντεπίθεση του ΟΤΕ στο διαφαινόμενο σχέδιο της Vodafone και της Wind για κοινή «αξιοποίηση» του ποσοστού που ελέγχουν πλέον στη Forthnet (περί το 40%) χρειάστηκαν χρόνια παρασκηνιακών επαφών, ανατροπών και διαπραγματεύσεων που είχαν ατυχή κατάληξη.

Από το 2008 είχαν υπάρξει διερευνητικές επαφές μεταξύ Forthnet και Wind. «Όλοι συζητούν με όλους» ήταν από τότε το γνωστό μότο του Παν. Παπαδόπουλου που κατείχε για χρόνια τη θέση του εμπορικού διευθυντή μέχρι την αποχώρηση του Παντ. Τζωρτζάκη, οπότε και ανέλαβε το τιμόνι της εταιρείας, εκπονώντας νέα στρατηγική με βασικό άξονα τα πακέτα συνδυαστικών υπηρεσιών (triple play), με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην παροχή περιεχομένου.

Στελέχη της αγοράς τηλεπικοινωνιών θυμίζουν ακόμη πως από το 2011 είχαν υπάρξει συζητήσεις μεταξύ του ΟΤΕ και των βασικών μετόχων της Forthnet για σχήμα στο οποίο αρχικώς ο οργανισμός θα κατείχε το 49%. Σε δεύτερη φάση θα αποκτούσε την πλειοψηφία. Το σχέδιο δεν ευδοκίμησε, ίσως επειδή η διοίκηση του ΟΤΕ είχε ως πρώτο μέλημα την ενίσχυση της δικής της συνδρομητικής τηλεόρασης, κι απ' την άλλη οι Γερμανοί βασικοί μέτοχοι εν γένει δεν ήθελαν να κάνουν νέες επενδυτικές κινήσεις στην Ελλάδα.

Τότε ήταν που άρχισε να μπαίνει στο παιχνίδι η Wind η διοίκηση της οποίας είχε πληροφορηθεί πως και η Vodafone καλοέβλεπε μια «συνεργασία» με τη Forthnet με πιθανό στόχο και την αξιοποίηση της ισχυρής θέσης που κατείχε η τελευταία στο περιεχόμενο.

Η Wind κινήθηκε πολύ γρήγορα αποκτώντας αρχικά το 25,3% που κατείχε η Delta Lloyd η οποία αποχώρησε με ζημία. Στη συνέχεια αύξησε το ποσοστό της, χωρίς όμως να ολοκληρώσει την προσπάθεια εξαγοράς αποκτώντας ποσοστό ελέγχου. Για την ακρίβεια όπως φάνηκε από τις εξελίξεις, στην κρίσιμη φάση της αύξησης κεφαλαίου δεν θέλησε να κινηθεί επιθετικά (άγνωστο για ποιους ακριβώς λόγους), όπως οι περισσότεροι ανέμεναν. Κι έτσι άφησε στη Vodafone το περιθώριο να αποκτήσει ανεμπόδιστα σοβαρό ποσοστό της Forthnet.

Πέρασαν μήνες έως ότου οι δύο πλευρές κάτσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων καρπός των οποίων ήταν η πρόσφατη συμφωνία (call option) με βάση την οποία η Vodafone αποκτά το δικαίωμα αγοράς του 13,25% των μετοχών της Forthnet εντός δωδεκαμήνου. Αυτή η συμφωνία επισφράγισε, με βάση τις διαθέσιμες πληροφορίες, την πρόθεσή τους να κινηθούν πλέον «συνεργατικά» για την απόκτηση του ελέγχου της Forthnet.

Όμως, το διαφαινόμενο κοινό μέτωπο Vodafone – Wind απέναντι στους βασικούς μετόχους της Forthnet, την Emirates International Telecommunications (EIT) από το Αμπού Ντάμπι, που ελέγχει το 44%, φαίνεται ότι ήταν αυτό που έδωσε στην πλευρά της διοίκησης του ΟΤΕ τα επιχειρήματα που χρειαζόταν απέναντι στη φημολογούμενη απροθυμία της DT έναντι τέτοιου είδους επενδυτικών κινήσεων.

Το ερώτημα είναι πώς θα αντιδράσουν τώρα η Vodafone και η Wind οι οποίες στην περίπτωση που υπάρξει συμφωνία με την πλευρά του ΟΤΕ θα πρέπει να κτίσουν από το μηδέν την παρουσία τους στο περιεχόμενο. Ενδιαφέρον έχει και η στάση που θα κρατήσει ο εκ των ιδρυτικών μετόχων της Forthnet, το Ίδρυμα Τεχνολογίας Έρευνας (ΙΤΕ) της Κρήτης που διατηρεί το 4,2%. Και κυρίως η στάση των Αράβων, οι οποίοι όλα δείχνουν πως έχουν κάθε λόγο να απαιτήσουν «πλειοδοσία» για το ποσοστό που κατέχουν.

Οι εμπλεκόμενοι πάντως δεν μπορούν να συζητούν για πολύ καιρό, καθώς μέσα στο προσεχές 12μηνο η Forthnet θα χρειαστεί πρόσθετα κεφάλαια για αποπληρωμή υποχρεώσεων. Έτσι μπαίνουν στο παιχνίδι και οι τράπεζες, οι πρωτοβουλίες των οποίων θα προσμετρηθούν στο σκληρό πόκερ γύρω από την εισηγμένη εταιρεία τηλεπικοινωνιών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v