Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς η υπερφορολόγηση «γονάτισε» τη συνδρομητική τηλεόραση

«Παγωμένη» η αγορά, τη στιγμή που νέοι παίκτες εισέρχονται στον κλάδο. Σε φόρους και επιβαρύνσεις οδεύει άνω του 40% ενός μηνιαίου λογαριασμού των καταναλωτών. Τι έδειξαν τα αποτελέσματα ΟΤΕ και Forthnet.

Πώς η υπερφορολόγηση «γονάτισε» τη συνδρομητική τηλεόραση

Οι διοικήσεις των εταιρειών τηλεπικοινωνιών, τουλάχιστον αυτές που προχώρησαν σε ανακοινώσεις οικονομικών αποτελεσμάτων τις τελευταίες ημέρες όπως ο ΟΤΕ και η Forthnet, συμφώνησαν απολύτως σε κάτι: πως οι φόροι που έχουν επιβληθεί στη συνδρομητική τηλεόραση είναι πλέον βαρίδι για την ανάπτυξή της.

Πρόκειται για φόρους που στήνουν ένα σκηνικό… τιμωρίας σε μία από τις λίγες αγορές στην Ελλάδα που όχι μόνο άντεχε στα πρώτα χρόνια της κρίσης αλλά παρουσίαζε και σημάδια ουσιαστικής ανόδου.

Από τότε, όμως, που έπεσε πάνω της ο πέλεκυς της υπερφορολόγησης, η συγκεκριμένη αγορά «πάγωσε», εξέλιξη που αποτυπώθηκε στην πορεία που ακολούθησε τόσο το 2017 όσο και στο πρώτο τρίμηνο του 2018.

Ολα αυτά συμβαίνουν ενώ νέοι «παίκτες», όπως η Wind, επιχειρούν να μπουν σε μια αγορά που έχει μουδιάσει εξαιτίας της ανελέητης φορολογίας. Οι διοικήσεις των εταιρειών επισημαίνουν τα μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, αφού μόνο το 25% των ελληνικών νοικοκυριών έχει σήμερα συνδρομή σε κάποια πλατφόρμα. Ομως, θεωρούν πως χωρίς παρεμβάσεις ώστε να περιοριστούν τα φορολογικά βάρη, η αγορά θα συνεχίσει να στενάζει.

Από τον Ιούλιο του 2016 επεβλήθη φόρος 10% στις υπηρεσίες Pay TV ενώ ο ίδιος φόρος επιβαρύνεται με ΦΠΑ 24%. Επιπλέον από τον Ιανουάριο του 2017 επεβλήθη φόρος 5% στις υπηρεσίες Internet και σταθερής τηλεφωνίας, ο οποίος επιβαρύνει ακόμα περισσότερο μια πλατφόρμα που συμπεριλαμβάνει την συνδρομητική τηλεόραση σε πακέτο συνδυαστικών υπηρεσιών. Στο σύνολο των παραπάνω φόρων προστίθενται και διάφοροι άλλοι «υπέρ τρίτων φόροι και κρατήσεις».

Ειδικότερα, Nova & Cosmote, ως δορυφορικές τηλεοπτικές συνδρομητικές πλατφόρμες, αποδίδουν στην πολιτεία, εκτός των προαναφερόμενων φόρων και του ΦΠΑ, αντάλλαγμα έως και 3% ετησίως επί των εσόδων τους για την άδεια δορυφορικής εκπομπής συνδρομητικής τηλεόρασης και καταβάλλουν όλους τους προβλεπόμενους φόρους επί των διαφημίσεων που προβάλλουν.

Επιπλέον καταβάλλουν ποσοστιαίες εισφορές επί του τζίρου τους υπέρ των Κέντρων Αποκατάστασης και Εκπαίδευσης Τυφλών, υπέρ Κινηματογράφου, υπέρ των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων κ.ά. Παράλληλα, μόλις πριν από λίγους μήνες, επεβλήθη μια νέα επιβάρυνση υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ, του ασφαλιστικού φορέα των δημοσιογράφων, ύψους 2% επί των εσόδων της συνδρομητικής τηλεόρασης, παρά τις ισχυρές αντιρρήσεις που είχαν εκφράσει οι διοικήσεις των εταιρειών του κλάδου.

Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι ότι ποσοστό μεγαλύτερο του 40% του ποσού ενός μηνιαίου λογαριασμού να αντιστοιχεί σε φόρους και επιβαρύνσεις. Η ανοδική πορεία για τη συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα σταμάτησε το 2016 ενώ από το 2017 παρατηρείται και μείωση των εσόδων της.

Σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς συνδρομητικής τηλεόρασης, κατά τη διετία 2016-2017 ο αριθμός των συνδρομητών σε όλες τις πλατφόρμες ήταν απογοητευτικά «κολλημένος» στα ίδια επίπεδα, όπως καταγράφεται και στον παρακάτω πίνακα.

Η πορεία της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα

 

Φώτης Κόλλιας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v