Δείτε εδώ την αποκλειστική μας συνεργασία

Νέα καθυστέρηση στην ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής

Αιχμές από κύκλους του ΑΔΜΗΕ στη ΡΑΕ για «κωλυσιεργία» στον χαρακτηρισμό του έργου ως «εθνικού», προκειμένου να χρηματοδοτηθεί. Έτοιμος ο Διαχειριστής να βγάλει τα τεύχη διακήρυξης τη Δευτέρα 22 Απριλίου.

Νέα καθυστέρηση στην ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής

Κι ενώ μόλις πρόσφατα η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αποφάσισε να μεταφερθούν 18 γεννήτριες ηλεκτρικού ρεύματος στην Κρήτη προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα επάρκειας μέχρι το 2023, αλλά και με νωπές τις μνήμες του προ μηνός μπλακ άουτ στους τέσσερις νομούς, εντούτοις το ζωτικής σημασίας έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιού με την Αττική συναντά άλλο ένα εμπόδιο.

Και δεν αποκλείεται αυτό να καθυστερήσει τις διαδικασίες που τρέχει η θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection», για την εκτέλεση του project ύψους 1 δισ. ευρώ, το οποίο και θα παρέχει τη μόνιμη ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης.

Πιο συγκεκριμένα, πηγές του ΑΔΜΗΕ αναφέρουν ότι η ΡΑΕ δεν έχει ακόμη αναθεωρήσει τον χαρακτήρα του έργου «ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη - Αττική», προκειμένου να χρηματοδοτηθεί. Δηλαδή από έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) να χαρακτηριστεί ως «εθνικό», προκειμένου να καλυφθεί με κεφάλαια της «Αριάδνης».

Οι ίδιοι κύκλοι διαβεβαιώνουν ότι η «Αριάδνη» είναι έτοιμη για τη δημοσίευση των τευχών διακήρυξης του διεθνούς διαγωνισμού για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής τη Δευτέρα 22 Απριλίου. Και προσθέτουν: «‘Οπως όλοι οι εμπλεκόμενοι παράγοντες πολύ καλά γνωρίζουν, είναι κομβικής σημασίας, η διαγωνιστική διαδικασία να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατό, καθώς η επιλογή των αναδόχων που θα υλοποιήσουν το έργο είναι απαραίτητο να έχει συμβεί εντός του έτους».

Το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα που έχει εγκριθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προβλέπει την ολοκλήρωση του έργου έως το τέλος του 2022, καθώς είναι «απαραίτητο το Ελληνικό Σύστημα Ηλεκτρικής ενέργειας να ελαφρυνθεί από 400 εκατ. ευρώ ετησίως των ΥΚΩ, ενώ η χώρα έχει δεσμευτεί να εκπληρώσει τους περιβαλλοντικούς της στόχους, μέσω της απόσυρσης των ρυπογόνων πετρελαϊκών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας», τονίζουν πηγές του ΑΔΜΗΕ και συμπληρώνουν: «Η ΡΑΕ έχει συνδέσει την καθυστερημένη ολοκλήρωση του έργου με σημαντικές ποινικές ρήτρες για τους παραπάνω λόγους».

Κωλυσιεργία

Κύκλοι του Διαχειριστή θυμίζουν ακόμη ότι «όπως έχει επανειλημμένα τονίσει η Διοίκηση του ΑΔΜΗΕ και της "Αριάδνης", η διεθνής εμπειρία από την υλοποίηση έργων με τεχνικά χαρακτηριστικά συγκρίσιμα με αυτά της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής έχει δείξει ότι απαιτούνται τουλάχιστον τρία χρόνια για την ολοκλήρωσή τους. Είναι επομένως αυταπόδεικτο ότι τα χρονικά περιθώρια είναι εξαιρετικά στενά και δεν υπάρχει η πολυτέλεια κωλυσιεργίας για διαδικαστικά ζητήματα».

Κατά τις πηγές του Διαχειριστή, «μοναδική εκκρεμότητα που απομένει για την έναρξη του διαγωνισμού είναι η αναγνώριση από πλευράς Ρυθμιστή ότι η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής θα προχωρήσει ως εθνικό έργο (με φορέα χρηματοδότησης και υλοποίησης την «Αριάδνη»), όπως ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Ενέργειας Γ. Σταθάκης στις αρχές Μαρτίου».

Υπενθυμίζεται ότι στις 28 Φεβρουαρίου έληξε η προθεσμία που είχε δοθεί στην εταιρεία Euroasia Interconnector να αναγνωρίσει την «Αριάδνη Interconnection» ως φορέα υλοποίησης του έργου Κρήτης-Αττικής στο πλαίσιο του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ και να εισέλθει στο μετοχικό της κεφάλαιο με ποσοστό έως 39%.

Σημειώνεται επίσης ότι ο ΑΔΜΗΕ απέστειλε στη ΡΑΕ αναθεωρημένο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) για τις περιόδους 2019-2028 και 2020-2029 με τα νέα δεδομένα για το έργο Κρήτης-Αττικής (ότι δηλαδή θεωρείται εθνικό έργο με φορέα υλοποίησης την Αριάδνη Interconnection).

Και οι ίδιοι κύκλοι καταλήγουν: «Καθώς η ΡΑΕ έχει εγκρίνει τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής μέρος του PCI, η τροποποίηση των σχετικών αποφάσεών της ώστε να αντανακλούν την καινούρια πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί, αποτελεί προαπαιτούμενο για να βγει στον αέρα άμεσα ο διαγωνισμός. Η "Αριάδνη" είναι έτοιμη και περιμένει από τον Ρυθμιστή να πράξει τα δέοντα».

Χρήστος Κολώνας x.kolonas@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus