Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΛΤΑ: Στην Κομισιόν το αίτημα για τα 200 εκατ. της καθολικής υπηρεσίας

Για την πληρωμή οφειλών θα κατευθυνθεί η αποζημίωση για την καθολική υπηρεσία, την ίδια στιγμή που εξαιτίας της πανδημίας μεγαλώνει η «μαύρη τρύπα» των έξι εκατ. ευρώ τον μήνα. Λεφτά για μισθούς μέχρι τον Ιούλιο.

ΕΛΤΑ: Στην Κομισιόν το αίτημα για τα 200 εκατ. της καθολικής υπηρεσίας

Από χθες βρίσκεται στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης ώστε να καταβληθούν στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) τα 200 εκατ. ευρώ για την καθολική υπηρεσία της περιόδου 2013-2020. Πρόκειται για την αποζημίωση των ΕΛΤΑ επειδή είναι υποχρεωμένα να διανέμουν επιστολές σε ολόκληρη τη χώρα, με τα κυβερνητικά στελέχη να θεωρούν πως το αίτημα θα εγκριθεί.

Πρόσωπα που παρακολουθούν την υπόθεση εκτιμούν πως οι κοινοτικές υπηρεσίες θα δώσουν πιθανώς το πράσινο φως, αλλά επισημαίνουν πως τα χρήματα δεν θα μείνουν στα άδεια ταμεία των ΕΛΤΑ. Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ υπάρχουν χρήματα για τη μισθοδοσία των 7.500 υπαλλήλων μέχρι τον Ιούλιο και στη μηνιαία «μαύρη τρύπα» των έξι εκατ. ευρώ προστέθηκε το έκτακτο κόστος της πανδημίας.

Όπως φαίνεται, ένας από τους όρους ώστε να μη θεωρηθούν κρατική ενίσχυση τα 200 εκατ. θα είναι να κατευθυνθούν άμεσα για την πληρωμή προμηθευτών και άλλων υποχρεώσεων. Περισσότερα από 80 εκατ. ευρώ θα χρειαστούν ώστε να πληρωθούν ιδιώτες προμηθευτές των ΕΛΤΑ, ενώ άλλα 60 εκατ. ευρώ είναι οι οφειλές της επιχείρησης προς τα ασφαλιστικά ταμεία και άλλα 10 εκατ. χρωστάει στους δήμους. Συνεπώς από τα 200 εκατ. ευρώ θα μείνουν περίπου 50 εκατ. ευρώ, που είναι απολύτως απαραίτητα για κεφάλαιο κίνησης των ΕΛΤΑ.

Με άλλα λόγια, ούτε τα 200 εκατ. ευρώ της καθολικής υπηρεσίας φτάνουν ώστε να ανατραπεί η δυσμενής οικονομική κατάσταση της επιχείρησης, όπως απεικονίζεται στις τελευταίες λογιστικές καταστάσεις, όπου εμφανίζει αρνητική καθαρή θέση και έχει άμεση ανάγκη για πρόσθετη χρηματοδότηση από το δημόσιο μέσω αύξησης κεφαλαίου. Βασικός μέτοχος των ΕΛΤΑ είναι, ως γνωστόν, το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ ΑΕ).

Τόσο στο υπουργείο Οικονομικών όσο και στην ΕΕΣΥΠ ΑΕ βλέπουν τα ΕΛΤΑ να προσθέτουν νέες ζημιές κάθε ημέρα που περνάει, αφού η πανδημία πήγε προς τα πίσω την προσπάθεια εξυγίανσης και επιβάρυνε περαιτέρω την οικονομική της θέση, όταν τα ταμεία είναι κυριολεκτικά άδεια. Η συνέχιση του έργου των ΕΛΤΑ εν μέσω των ειδικών συνθηκών της πανδημίας παράλληλα με τη μείωση της δραστηριότητας λόγω της καραντίνας και των άλλων μέτρων εκτιμάται πως πρόσθεσαν περί τα 35 εκατ. ευρώ στο κόστος της επιχείρησης μέσα σε λίγους μήνες. Πρόκειται για έκτακτο κόστος, που στην ουσία εξανέμισε την προκαταβολή των 15 εκατ. ευρώ που είχαν λάβει τα ΕΛΤΑ προ μηνών ως αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας για το 2020.

Έτσι το ταμείο είναι σε ακόμα χειρότερη κατάσταση από τις αρχές του έτους, με τη διοίκηση να δίνει μάχη μήνα με τον μήνα προκειμένου να εξασφαλίσει τη μισθοδοσία των 5.500 μόνιμων υπαλλήλων και του έκτακτου προσωπικού («ενοικιαζόμενοι») που φτάνει τις 2.000.

Υπενθυμίζεται πως οι συσσωρευμένες ζημιές των ΕΛΤΑ για το 2019 έφτασαν τα 115 εκατ. ευρώ, ενώ μόνο πέρυσι είχε ζημιές άνω των 30 εκατομμυρίων. Τα ΕΛΤΑ δεν επωφελήθηκαν από την αύξηση της κίνησης δεμάτων στην ελληνική αγορά (μέσω των υπηρεσιών ταχυμεταφοράς). Τα έσοδά τους από τις καθαρά ταχυδρομικές υπηρεσίες μειώθηκαν κατά 25% την πενταετία 2014-2019 και περιορίστηκε από τα 400 εκατ. στα 300 εκατ. ευρώ. Στο ίδιο χρονικό διάστημα, οι δαπάνες των ΕΛΤΑ μειώθηκαν μόλις κατά 12%, με το μισθολογικό κόστος να παραμένει σταθερά πάνω από τα 200 εκατ. ευρώ ετησίως (φτάνει το 65% των συνολικών εξόδων).

Στο υπουργείο Οικονομικών γνωρίζουν πως ακόμα και αν οι κοινοτικοί εγκρίνουν, υπό όρους όπως φαίνεται, τα 200 εκατ. ευρώ, θα χρειαστεί άμεσα να βρεθούν και άλλα χρήματα για να συνεχιστεί η λειτουργία των ΕΛΤΑ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v