Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Cosco: Ζητά το 16% των μετοχών του ΟΛΠ

Ο κινεζικός όμιλος με επιστολή του δίνει διορία δυο μηνών προκειμένου να ξεκινήσουν οι συζητήσεις για την παραχώρηση του ποσοστού. Επιρρίπτει ευθύνες στις ελληνικές αρχές για το γεγονός πως πολλές από τις δεσμευτικές επενδύσεις που περιλαμβάνει η σύμβαση δεν έχουν προχωρήσει.

Cosco: Ζητά το 16% των μετοχών του ΟΛΠ

Το αίτημα να ξεκινήσουν οι διαδικασίες προκειμένου να μεταβιβασθεί το 16% των μετοχών του ΟΛΠ από το δημόσιο στην Cosco Shipping κατέθεσε με επιστολή της προς το ΤΑΙΠΕΔ που κοινοποιείται και στους Υπουργούς Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη.

Σύμφωνα με την σύμβαση που υπεγράφη το 2016, μεταξύ ελληνικού δημοσίου και Cosco για την πώληση του OΛΠ, ο κινεζικός όμιλος απόκτησε αρχικά το 51% των μετοχών του εισηγμένου στο ΧΑ Οργανισμού και θα αποκτήσει ένα ακόμη 16%, για το οποίο έχει ήδη καταθέσει σε ειδικό λογαριασμό τα χρήματα, πέντε χρόνια μετά την πρώτη μεταβίβαση που πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο του 2016.

Προϋπόθεση όμως να συμβεί αυτό είναι η ολοκλήρωση μίας σειράς υποχρεωτικών επενδύσεων, οι οποίες όμως δεν έχουν γίνει και δεν φαίνεται να ολοκληρώνονται μέχρι τον Αύγουστο του 2021. Μεταξύ αυτών είναι και η επένδυση της δημιουργίας του νέου προβλήτα κρουαζιέρας, η κατασκευή του οποίου έχει καθυστερήσει για πολλούς λόγους μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και οι προσφυγές κατοίκων στη δικαιοσύνη, αλλά και οι αντιδράσεις του Δήμου Πειραιά.

Μόλις πριν λίγες ημέρες στις 20 Νοεμβρίου, το Δημοτικό Συμβούλιο του Πειραιά με μεγάλη πλειοψηφία εξέδωσε ψήφισμα με το οποίο μεταξύ άλλων απαιτεί από όλες τις αρμόδιες αρχές -εξετάζοντας παράλληλα  κάθε νομικό και διοικητικό εργαλείο την άμεση διακοπή της διέλευσης βαρέων οχημάτων μέσα από την πόλη, τα οποία μεταφέρουν υλικά για το έργο της επέκτασης της Νότιας προβλήτας κρουαζιέρας στην Πειραϊκή.

Η  COSCO Shipping με την πολυσέλιδη επιστολή της (21 σελίδες) προς το ΤΑΙΠΕΔ που φέρει ημερομηνία 23 Νοεμβρίου, αποδίδει ευθύνες στις ελληνικές αρχές για το γεγονός πως πολλές από τις δεσμευτικές επενδύσεις που περιλαμβάνει η σύμβαση ελληνικού δημοσίου και κινεζικού ομίλου δεν έχουν προχωρήσει και σε κάθε περίπτωση αποποιείται οποιαδήποτε δική της ευθύνη.

Ο κινεζικός όμιλος με την επιστολή του δίνει διορία δυο μηνών προκειμένου να ξεκινήσουν οι συζητήσεις για την παραχώρηση του ποσοστού.

Να σημειωθεί πάντως ότι πολλοί συνδέουν τις πιέσεις αυτές της Cosco με τα  ανοικτά μέτωπα που υπάρχουν στις σχέσεις Κινέζων-δημοσίου, όπως είναι η πρόθεση τους να επενδύσουν στην δημιουργία τέταρτου  προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων προκειμένου να ενισχυθεί η δυναμικότητα του λιμανιού, μία επένδυση όμως που δεν περιλαμβάνεται στο αρχικό master plan του Οργανισμού και συναντά τις έντονες αντιδράσεις των κατοίκων τις οποίες φαίνεται να συμμερίζεται ως ένα βαθμό και η κυβέρνηση.

Παράλληλα οι γεωπολιτικές "κόντρες" ΕΕ-Κίνας και κυρίως ΗΠΑ-Κίνας φαίνεται να έχουν διαμορφώσει ένα σχετικά αρνητικό περιβάλλον για τις κινεζικές επενδύσεις εν γένει στην Ευρώπη.

Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα μιλώντας στο 5ο EU – Arab World Summit, για τις σχέσεις της κυβέρνησης με την Cosco και τις επενδύσεις που πρέπει να κάνεις τον OΛΠ ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε και σε σχετική ερώτηση του δημοσιογράφου John Defterios, αν δηλαδή η ελληνική κυβέρνηση «έχει το ίδιο θέμα που έχουν και οι ΗΠΑ, με αυτή την εγκατάσταση της Κίνας στην Ευρώπη» ως εξής: «Ειλικρινά όχι. Ήταν μια καλή συμφωνία για την Cosco και μια καλή συμφωνία για την Ελλάδα. Υπάρχουν κάποια ζητήματα. Υπάρχουν κάποιες καθυστερήσεις της Cosco στην εκτέλεση κάποιων επενδύσεων στο λιμάνι. Αλλά είμαι σίγουρος πως αυτό το θέμα θα επιλυθεί. Ο Πειραιάς μεταμορφώθηκε σε ένα πολύ πετυχημένο λιμάνι. Καταστήσαμε σαφές πως θέλουμε να εξελιχθεί στο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου. Είναι ένα φυσικό σημείο εισόδου για αγαθά προς την Ανατολική και Κεντρική Μεσόγειο. Θέλουμε να μετατρέψουμε την Ελλάδα σε έναν διαμετακομιστικό κόμβο. Δεν μπορεί να τα βάλει κανείς με τη γεωγραφία. Χρειάζονται οκτώ με εννέα λιγότερες ημέρες για τα πλοία που έρχονται από τον Κόλπο και την Ανατολική Ασία να φτάσουν στην Ευρώπη. Δεν είμαι διατεθειμένος να εγκαταλείψω αυτή την ευκαιρία για τη χώρα. Και ξέρεις, John, κανείς δεν μπορεί να πάρει το λιμάνι μαζί του και να φύγει. Υπογράψαμε μία σύμβαση μακροπρόθεσμης παραχώρησης. Θεωρούμε πως η συγκεκριμένη συμφωνία είναι επωφελής και για τις δύο πλευρές».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v