Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δεύτερη πυραμίδα στο Ιντερνετ με θύματα και στην Ελλάδα

Είχε ως στόχο να αυξήσει -επί πληρωμή- τον αριθμό των likes επιχειρήσεων και ιδιωτών στα social media. Οι εταιρείες που τη δημιούργησαν υπόσχονταν ότι θα παρείχαν έξτρα εισόδημα στους χρήστες που θα έκαναν «like», σε συγκεκριμένες διαφημίσεις.

Δεύτερη πυραμίδα στο Ιντερνετ με θύματα και στην Ελλάδα

Δεκάδες καταγγελίες έχει δεχτεί τις τελευταίες ημέρες η Ανοιχτή Γραμμή για το παράνομο περιεχόμενο στο διαδίκτυο SafeLine.gr από πολίτες οι οποίοι είδαν τα χρήματά τους, που είχαν «επενδύσει» σε διαδικτυακές πυραμίδες, να κάνουν φτερά. Προς το παρόν υπάρχουν καταγγελίες εκτός από τη Wind Media και για μια ακόμα εταιρεία που δρούσε με σχεδόν τον ίδιο τρόπο.

Οπως σημειώνει η Safeline σε σχετική ανακοίνωση, η πυραμίδα είχε ως στόχο να αυξήσει -επί πληρωμή- τον αριθμό των likes και των ακολούθων επιχειρήσεων και ιδιωτών στα social media. Οι εταιρείες που τη δημιούργησαν υπόσχονταν ότι θα παρείχαν έξτρα εισόδημα στους χρήστες που θα έκαναν "like", σε συγκεκριμένες διαφημίσεις, λογαριασμούς, βιντεάκια και ιστορίες που ανεβαίνουν στα social media.

Για να γίνει κάποιος μέλος, έδινε ένα ποσό εγγραφής το οποίο οι εταιρείες υπόσχονταν ότι θα το πάρει πίσω από τα κέρδη σε λιγότερο από ένα μήνα.

Ο εγγεγραμμένος χρήστης έβλεπε αναρτήσεις και βίντεο, έκανε like στις αναρτήσεις και στα βίντεο, και έκανε εγγραφή σαν ακόλουθος στις αναρτήσεις ή στα βίντεο για να τα ακολουθεί. Στη συνέχεια, τουλάχιστον η μία από τις δύο εταιρείες ζητούσε να κάνει screenshot στην οθόνη του και να στείλει τη φωτογραφία, για να αποδεικνύει ότι έχει δει την ανάρτηση και το βίντεο και ότι έχει πραγματοποιήσει σωστά τα "likes" και τα "follows".

Ο εγγεγραμμένος χρήστης δεν αποκτούσε κέρδη μόνο από τα like αλλά εάν προσέλκυε νέα μέλη, λάμβανε 15% προμήθεια επί των κερδών τους.

Μια σημαντική λεπτομέρεια είναι ότι οι πληρωμές για την εγγραφή τουλάχιστον στη μία από τις δύο εταιρείες γίνονταν σε κρυπτονομίσματα. Το μέλος υποχρεωνόταν να καταθέσει ευρώ σε ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων και να πληρώσει την εταιρεία σε αυτό, ενώ σε κρυπτονόμισμα θα εισέπραττε και τα κέρδη.
Η άλλη εταιρεία, η οποία δρούσε σχεδόν με τον ίδιο τρόπο, υποστήριζε ότι έχει ως πελάτες της μεγάλα ηλεκτρονικά καταστήματα όπως η Amazon, το eBay, το AliExpress κ.α.

Χρησιμοποιούσε την εφαρμογή WhatsApp ως μέσο επικοινωνίας μεταξύ των υπευθύνων της εταιρείας και των εγγεγραμμένων χρηστών και ζητούσε από τους «συνεργάτες» της να καταθέσουν χρηματικά ποσά σε τράπεζες ή Revolut, προκειμένου να ανέβουν σκαλοπάτι στην ιεραρχία και να κερδίζουν περισσότερα χρήματα.
Και οι δύο εταιρείες έχουν κλείσει τους ιστότοπους που δραστηριοποιούνταν και παραμένει ακόμα απροσδιόριστος ο αριθμός των πολιτών που εξαπατήθηκαν.

Οι διαφημίσεις μέσω TikTok και Facebook  

Οι δημιουργοί της απάτης χρησιμοποιούσαν δημοφιλείς πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης όπως το TikTok, το Facebook και το YouTube για να διαφημίζουν μέσω ευφάνταστων βίντεο πόσο εύκολα μπορεί κανείς να κερδίσει πολλά χρήματα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Με αυτόν τον τρόπο προσέλκυαν τα θύματά τους.

Να σημειωθεί ότι η πυραμίδα αποτελεί μία από τις πλέον διαχρονικές μεθόδους εξαπάτησης όσων αναζητούν εύκολες και γρήγορες αποδόσεις. Στο παρελθόν, αρκετοί πολίτες έχουν πέσει θύματα. Τώρα πλέον η όλη διαδικασία (προσέλκυση και εγγραφή μελών, ανάθεση και εργασία εγγεγραμμένων χρηστών) γίνεται μέσω διαδικτύου.

Τι πρέπει να κάνετε σε περίπτωση που πέσετε θύμα τέτοια απάτης:

• Επικοινωνήστε άμεσα με τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

• Μπορείτε επίσης να απευθυνθείτε στη Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή
http://www.mindev.gov.gr/καταγγελίες-πολιτών/

• Σας προτρέπουμε επίσης να αναφέρετε τις απάτες στη Γραμμή καταγγελιών παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο www.safeline.gr μέσω της σελίδας αναφοράς απάτης. Αυτό μας βοηθά να προειδοποιούμε τους ανθρώπους για τρέχουσες απάτες, να παρακολουθούμε τις τάσεις και να διακόπτουμε τις απάτες όπου είναι δυνατόν. H SafeLine παρέχει επίσης οδηγίες για την προστασία σας από απάτες και πού να λάβετε βοήθεια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v