Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εδωσαν τα χέρια AVAX και ICGB για τον αγωγό IGB

Υπογράφηκε, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες, συμφωνία με την οποία οι δύο πλευρές αποσύρουν τις απαιτήσεις εκατέρωθεν, λόγω της καθυστέρησης της κατασκευής του αγωγού IGB.

Εδωσαν τα χέρια AVAX και ICGB για τον αγωγό IGB

Μία μακρά διαμάχη, που απειλούσε να τραυματίσει τις ελληνοβουλγαρικές σχέσεις και να ναρκοθετήσει τον αγωγό IGB, έλαβε τέλος. Η κατασκευάστρια εταιρεία του αγωγού AVAX «έδωσε τα χέρια» με την εταιρεία διαχείρισης ICGB AD και οι εκατέρωθεν απαιτήσεις για την καθυστέρηση της κατασκευής του έργου κατέπεσαν.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Euro2day.gr, το αρχικό συμφωνητικό υπέγραψαν προχθές, Τετάρτη, στην Αθήνα από την πλευρά της ICGB, οι δύο εκτελεστικοί διευθυντές Γιώργος Σάτλας και Τεοντόρα Γκεοργκίεβα και από την πλευρά της AVAX, ο διευθύνων σύμβουλος Κωνσταντίνος Μιτζάλης και ο γενικός διευθυντής Αντώνης Μιτζάλης. Στην υπογραφή ήταν παρών ο υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Ρόσεν Χριστόφ, ως άμεσος εκπρόσωπος των Βούλγαρων μετόχων. Το 50% της ICGB ανήκει στη Bulgarian Energy Holding, που ελέγχεται κατά 100% από το βουλγαρικό υπουργείο Ενέργειας. Το υπόλοιπο 50% έχει η IGI Poseidon (ελέγχεται ισομερώς από ΔΕΠΑ Διεθνών Εργων και Edison).

Το συμφωνητικό αυτό τελεί υπό την έγκριση των μετόχων της ICGB σε γενική συνέλευση, η οποία θα συγκληθεί το επόμενο διάστημα στην έδρα της εταιρείας, στη Σόφια.

Η βουλγαρική πλευρά είχε εκφράσει σφοδρή αντίδραση για την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του IGB από τα τέλη του 2021, στις αρχές του καλοκαιριού του 2022, με την εμπορική λειτουργία του τελικά να ξεκινά την 1η Οκτωβρίου πέρυσι. Μάλιστα, στις αρχές του 2022 ζητούσαν μετ’ επιτάσεως να κηρυχθεί έκπτωτη η AVAX, προοπτική για την οποία «έβαλαν πόδι» ΔΕΠΑ και Edison. Ωστόσο, μετά την ολοκλήρωση του έργου, η βουλγαρική πλευρά απαιτούσε η AVAX να καταβάλει ρήτρες αρκετών εκατομμυρίων, ενώ και η κατασκευάστρια εταιρεία έγειρε απαιτήσεις από την ICGB, επίσης πολλών εκατομμυρίων.

Επί πέντε μήνες η διοίκηση της ICGB και προσωπικά ο Γιώργος Σάτλας έκαναν αγώνα δρόμου κυριολεκτικά, προκειμένου να φέρουν τις δύο πλευρές σε μια συμφωνία. Γιατί γνώριζαν ότι αν η διαμάχη θα έφτανε στα άκρα, θα δυναμίτιζε όχι μόνον τις σχέσεις των δύο χωρών αλλά θα δημιουργούσε και σοβαρά οικονομικά προβλήματα στην ICGB. Αρωγούς σε αυτή την προσπάθεια, που διαρκώς είχε πισωγυρίσματα, είχαν τους δύο υπουργούς Ενέργειας, της Βουλγαρίας και της Ελλάδος.

Τελικά, βρέθηκε κοινός λόγος και το αρχικό συμφωνητικό υπογράφηκε.

«Ήταν μία από τις πιο δύσκολες συμφωνίες που είχαμε να αντιμετωπίσουμε, με τις δύο πλευρές να έχουν εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις», λέει στο Euro2day.gr ο κ. Σάτλας. Ο ίδιος εκφράζει την ικανοποίησή του για την αίσια κατάληξη, η οποία, όπως τονίζει, «είναι προς όφελος όλων των πλευρών και επιβεβαιώνει τις άριστες σχέσεις των δύο χωρών».

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι μία ημέρα μετά την υπογραφή της συμφωνίας AVAX-ICGB, χθες, Πέμπτη, υπογράφηκαν στην Αθήνα δύο σημαντικές ενεργειακές συμφωνίες από τον πρωθυπουργό και τον πρόεδρο της Βουλγαρίας Ρούμεν Ράντεφ, για τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης και την αποθήκευση αερίου σε αποθήκες της γειτονικής χώρας, με αντίστοιχες ποσότητες αποθήκευσης LNG στη Ρεβυθούσα για λογαριασμό της Βουλγαρίας.

Από αριστερά, ο Γιώργος Σάτλας, η Τεοντόρα Γκεοργκίεβα, στη μέση ο βούλγαρος υπουργός Ενέργειας, Ρόσεν Χριστόφ και δεξιά, ο Κωνσταντίνος και ο Αντώνης Μιτζάλης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v