Ουδέν κακόν αμιγές καλού. Αυτό επιβεβαιώθηκε απολύτως στην Ελλάδα μετά την επιβολή των περιοριστικών μέτρων στην κίνηση κεφαλαίων που επιβλήθηκαν από το καλοκαίρι του 2015. Δεδομένου ότι η Ελλάδα βρισκόταν σε πολύ χαμηλή θέση συγκριτικά με τις υπόλοιπες αναπτυγμένες ευρωπαϊκές οικονομίες στον τομέα των ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών, η επιβολή της τραπεζικής αργίας και των capital controls, δημιούργησε μια μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης αυτών των εργασιών.
Η χρήση πιστωτικών, αλλά κυρίως χρεωστικών καρτών γνώρισε μεγάλη άνοδο. Είναι χαρακτηριστικό πως τον Ιούλιο του 2015 μόνο η Eurobank εξέδωσε σχεδόν 200.000 νέες κάρτες ανταποκρινόμενη στην άμεση και επιτακτική ανάγκη των πελατών της για πρόσβαση στους λογαριασμούς τους. Η χρήση καρτών υπερδιπλασιάστηκε έως το τέλος του 2015 και συνεχίστηκε με τους ίδιους αυξητικούς ρυθμούς και το 2016.
Οι ιδιώτες πελάτες της Eurobank μπορούν να εκδώσουν και να παραλάβουν άμεσα και επιτόπου από οποιοδήποτε κατάστημα της Eurobank ή του Δικτύου Νέο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο τη χρεωστική τους κάρτα, έτοιμη προς χρήση. Η ταυτόχρονη επένδυση της τράπεζας και σε καινοτόμες τεχνολογίες, όπως για παράδειγμα στις ανέπαφες συναλλαγές (Contactless), είχε ως αποτέλεσμα την καταγραφή σταθερής αύξησης στην χρήση των υπαρχόντων καρτών αλλά και σταθερή ζήτηση από νέους πελάτες.
Παράλληλα, η Eurobank ενίσχυσε περαιτέρω τo πρόγραμμα επιβράβευσης «Επιστροφή», το οποίο, σε συνεργασία με 7.500 έμπορους, προσφέρει στους πελάτες της. Η «Επιστροφή» είναι το μόνο σχήμα επιβράβευσης που επιστρέφει πραγματικά ευρώ σε κάθε αγορά με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα Eurobank, ενώ δίνει πλήρη ελευθερία στην εξαργύρωση πληρώνοντας λιγότερο ή και καθόλου στην επόμενη αγορά, με ευρύ πρόγραμμα συνεργατών από όλους τους κλάδους (super markets, πρατήρια υγρών καυσίμων, καταστήματα ένδυσης, πάνω από 400 εστιατόρια, πάνω από 600 ξενοδοχεία κ.ά.).
Ηγετική θέση
Μέσα στο 2016 η Eurobank ενίσχυσε περαιτέρω την ηγετική της θέση και στον χώρο αποδοχής και εκκαθάρισης καρτών συναλλαγών, έχοντας σχεδόν διπλασιάσει τον συνολικό αριθμό τερματικών της στην αγορά. Προσφέρει σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες την καινοτόμα υπηρεσία «POS Τώρα!» που δίνει την δυνατότητα επιτόπου απόκτησης του τερματικού POS από το Κατάστημα με την υποβολή της αίτησης - σύμβασης για την αποδοχή και εκκαθάριση καρτών. Παρέχει δε, μια πλήρη γκάμα τερματικών που καλύπτουν τις διαφορετικές ανάγκες μια επιχείρησης ανάλογα με τη δραστηριότητα της επιχείρησης, όπως: Ενσύρματο με πληκτρολόγιο, Ασύρματο WiFi, Ασύρματο GPRS, Mobile POS.
Η συμβολή της χρήσης του πλαστικού χρήματος στον περιορισμό της φοροδιαφυγής και γενικότερα της μαύρης αγοράς, έχει θετικές επιδράσεις. Η φοροδιαφυγή είναι ένα φαινόμενο που βασίζεται κυρίως στη χρήση μετρητών και σχετίζεται με την ελλιπή καταγραφή των πωλήσεων. Αντίθετα, με τις ηλεκτρονικές πληρωμές κάθε συναλλαγή καταγράφεται.
Αλματώδης ανάπτυξη
Παρότι στην Ελλάδα κυριαρχούν οι συναλλαγές με μετρητά, η χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών -και ειδικά του e-Banking- παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη το τελευταίο διάστημα. Οι ενεργοί χρήστες e-Banking στην Ελλάδα έχουν αυξηθεί περίπου 30% τον τελευταίο χρόνο, και περίπου 65% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2015 (προ της εφαρμογής των Περιοριστικών Μέτρων στις Συναλλαγές).
Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η ανάπτυξη του mobile Banking (+70% αύξηση των ενεργών πελατών τον τελευταίο χρόνο στην Ελλάδα), ενώ το 2016 η αύξηση του αριθμού των συναλλαγών που θα εκτελεστούν από το κινητό θα ξεπεράσει το 100%. Ήδη, τουλάχιστον ένας στους 4 χρήστες e-Banking, κάνουν πλέον τις τραπεζικές τους εργασίες και από το κινητό. Στη Eurobank, το 72% όλων των συναλλαγών της Tράπεζας, εξαιρουμένων των συναλλαγών με μετρητά, πραγματοποιούνται μέσα από το e-Banking.
Ο στόχος για την τράπεζα είναι να αυξήσει περαιτέρω τη συνεισφορά των ηλεκτρονικών καναλιών, βρίσκοντας παράλληλα και τρόπους να μειώσει τη χρήση των μετρητών στις καθημερινές συναλλαγές των πολιτών. Ξεκίνησε ήδη ένα πιλοτικό πρόγραμμα στο δίκτυο καταστημάτων ώστε να «εκπαιδευτούν» οι πελάτες της τράπεζας στα ηλεκτρονικά δίκτυα, αξιοποιώντας την ευελιξία που προσφέρουν τα tablets. Σημαντική ώθηση θα δώσει η ανάπτυξη του οικοσυστήματος του mobile wallet και των proximity payments και η υποβοήθηση από τις τράπεζες ανάπτυξης τέτοιων ηλεκτρονικών σχημάτων (Τράπεζα - Έμπορος - Καταναλωτής).
Η χρήση των κινητών τηλεφώνων και των υπηρεσιών που συνδέονται με τις ψηφιακές πληρωμές έχει εκτοξευθεί παγκοσμίως. Η ελκυστική εμπειρία χρήσης, οι ενσωματωμένες τεχνολογικές δυνατότητες στις συσκευές και το ραγδαία αυξανόμενο mobile internet, καθιστούν το κινητό τηλέφωνο ως την αγαπημένη και πλέον ευέλικτη στη χρήση της συσκευή των καταναλωτών. Σημαντικό ρόλο θα παίξουν τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια, κυρίως αυτά που αφορούν κινητά τηλέφωνα (mobile wallets).
Σημαντικές επενδύσεις
Η Eurobanκ επενδύει σημαντικά στην ανάπτυξη ψηφιακών πληρωμών, ειδικά μέσω κινητού. Η υπηρεσία PAF «Pay a Friend» αποτελεί τη σημαντικότερη καινοτομία του νέου Eurobank Mobile app, καθώς αποτελεί την πιο πλήρη υπηρεσία πληρωμών μεταξύ φυσικών προσώπων (P2P Payment Services) στην Ελληνική αγορά. Μέσω της υπηρεσίας «Pay a Friend», οι χρήστες του app έχουν τη δυνατότητα να στέλνουν χρήματα σε οποιονδήποτε μέσω e-mail ή αριθμού κινητού ή ακόμα κι αν είναι φίλοι τους στο Facebook και χρησιμοποιούν και αυτοί την υπηρεσία.
Η πρωτοπορία για τα ελληνικά δεδομένα είναι ότι ο παραλήπτης μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε κάτοχος e-mail ή κινητού, με λογαριασμό σε οποιαδήποτε ελληνική τράπεζα, χωρίς να χρειάζεται να είναι κι αυτός γραμμένος στην υπηρεσία Pay a Friend. Μάλιστα, αν δεν είναι εγγεγραμμένος χρήστης, μπορεί να παραλάβει τα χρήματά του σε οποιαδήποτε τράπεζα χωρίς κόστος! Ο στόχος των υπηρεσιών P2P είναι να οδηγήσουν στην πλήρη ψηφιοποίηση των μικροσυναλλαγών που εκτελούμε στην καθημερινότητά μας, ενσωματώνοντας ήδη εμπεδωμένες ηλεκτρονικές συνήθειες των καταναλωτών (π.χ. επικοινωνία μέσω e-mail, χρήση social media), δημιουργώντας μια συνολική «cashless cash» εμπειρία.
Τέλος, η Eurobank προχώρησε πρόσφατα στην αναβάθμιση της πετυχημένης εφαρμογής «Επιστροφή app» προσφέροντας στους χρήστες νέες λειτουργικότητες, αποκλειστικά άρθρα και περισσότερες προσφορές με πιο σύγχρονο και εύχρηστο μενού. Μέσω της εφαρμογής έχουν ανά πάσα στιγμή πρόσβαση σε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, όπως ενδεικτικά:
- Αναλυτική πρόσβαση στο ιστορικό των συναλλαγών για συλλογή και εξαργύρωση με επιλογές μήνα, εξαμήνου και δωδεκαμήνου που είναι διαθέσιμα για τις αγορές τους.
- Ειδοποίηση για τα ευρώ που πρόκειται να λήξουν.
- Αποκλειστικές προσφορές του προγράμματος, καθώς και ενδιαφέροντα άρθρα.
- Τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις που βρίσκονται κοντά.