Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εμπλοκή ΕΥΠ στις έρευνες για τον θάνατο πέντε Ελλήνων στη Λιβύη

Η οργάνωση της αποστολής θα έπρεπε να έχει λάβει υπόψη της τους φυσικούς κινδύνους και τις επιχειρησιακές απειλές, δηλώνει ταξίαρχος εν αποστρατεία. Κάλυψη κυβέρνησης σε Κ. Φλώρο.

Εμπλοκή ΕΥΠ στις έρευνες για τον θάνατο πέντε Ελλήνων στη Λιβύη

Έρευνες για τις συνθήκες του φρικτού τροχαίου δυστυχήματος στη Λιβύη, με πέντε νεκρούς και 14 τραυματίες, μέλη της ελληνικής ανθρωπιστικής βοήθειας, το οποίο βύθισε σε τριήμερο πένθος τις Ένοπλες Δυνάμεις, βρίσκονται σε εξέλιξη από το Υπουργείο Εξωτερικών και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας. Στις έρευνες συμμετέχει και η ΕΥΠ, όπως της ζητήθηκε από τους επικεφαλής των ερευνών.

Τα ερωτήματα πολλά, τόσο για το πώς κατάφερε τόσο εύκολα ένα τρίτο όχημα να παρακάμψει μία στρατιωτική στην ουσία φάλαγγα και να «καρφωθεί» πλαγιομετωπικά στο λεωφορείο που μετέφερε το κλιμάκιο της ελληνικής ανθρωπιστικής βοήθειας, όσο και η μεγάλη φωτιά που προκλήθηκε, η οποία κατέστρεψε ολοσχερώς το λεωφορείο, κάτι όχι εντελώς σύνηθες σε παρόμοια τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα.

Η ΕΥΠ, επί του παρόντος τουλάχιστον, συνδράμει σε πληροφοριακό επίπεδο. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εικόνα που λαμβάνουν είναι συμβατή με τροχαίο δυστύχημα και τυχαίο γεγονός και η έκρηξη και η μεγάλη φωτιά δικαιολογούνται από το τροποποιημένο ντεπόζιτο του οχήματος που έπεσε πάνω στο λεωφορείο, που είχε πολλαπλάσια ποσότητα καυσίμου. Στην ΕΥΠ τονίζουν ωστόσο πως η έρευνα είναι σε πολύ αρχικό στάδιο και ακόμη καμία πιθανότητα δεν μπορεί να εξαιρεθεί και πως απλά αυτή είναι η εικόνα που προσλαμβάνουν μέχρι στιγμής από τις «πηγές» τους στη χώρα αυτή.

Βεβαίως, γεννάται και άλλο ένα ερώτημα, ως προς το γιατί ένα ντεπόζιτο καυσίμων να δεχτεί μία τροποποίηση τέτοια που το ντεπόζιτο να μοιάζει με βυτίο. Έχει να κάνει με τις δυσκολίες ανεύρεσης καυσίμων από τις συνθήκες που υπάρχουν στη συγκεκριμένη χώρα ή με κάτι πιο σύνθετο; Η έρευνα ωστόσο συνεχίζεται προς πάσα κατεύθυνση, ώστε να συλλεχθούν ασφαλή δεδομένα.

Στο έργο των ερευνών για τα αίτια του δυστυχήματος σημαντικό ρόλο θα παίξουν και οι μαρτυρίες διασωθέντων, οι οποίοι είναι σε θέση να δώσουν στοιχεία αυτή τη στιγμή και να περιγράψουν τις τραγικές ώρες που έζησαν στη Λιβύη.

Στο πένθος οι Ένοπλες Δυνάμεις

Από το τραγικό τροχαίο δυστύχημα τρία στελέχη των Ενόπλων δυνάμεων, μέλη της ελληνικής αποστολής ανθρωπιστικής βοήθειας, και δύο αδέρφια - διερμηνείς έχασαν τη ζωή τους, ενώ άλλα 14 άτομα τραυματίστηκαν και φέρουν κατάγματα, εγκαύματα και τραύματα στα μάτια. Οι σοροί και οι τραυματίες μεταφέρθηκαν χθες στην Αθήνα, ενώ στις Ένοπλες Δυνάμεις κηρύχθηκε τριήμερο πένθος.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, 10 στελέχη είναι στο 401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο, 2 στο ΓΝΑ και 1 στο Ναυτικό Νοσοκομείο. Από την ώρα άφιξης των τραυματιών στα στρατιωτικά νοσοκομεία, όποιοι ήταν απαραίτητο, μπήκαν σε χειρουργεία. Ανάμεσα στα 13 μέλη που επέστρεψαν, υπάρχουν 2-4 άτομα που χαρακτηρίζονται πολυτραυματίες. Άλλος με σοβαρά κατάγματα, άλλος με εγκαύματα και τραύματα στα μάτια.

Συλλυπητήρια μηνύματα από την πολιτειακή, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία, ενώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης ζητούν ενημέρωση για τις ακριβείς συνθήκες του δυστυχήματος και τα μέτρα ασφαλείας που είχαν ληφθεί.

Η κυβέρνηση καλύπτει τον Κ. Φλώρο

Για τον τραγικό θάνατο των πέντε Ελλήνων στη Λιβύη, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Π. Μαρινάκης, ενημερώνοντας τους πολιτικούς συντάκτες, διέψευσε ότι μετέβη στην αφρικανική χώρα κλιμάκιο της ΕΥΠ για να διερευνήσει τις πτυχές του «τραγικού αυτοκινητικού δυστυχήματος», ενώ ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει κανένα ζήτημα άρσης εμπιστοσύνης ή λιγότερης εμπιστοσύνης στον αρχηγό του στρατεύματος, στρατηγό Κ. Φλώρο.

Το ίδιο απάντησε και για τον υπουργό Άμυνας Νίκο Δένδια, λέγοντας ότι δεν υπάρχει μια σχετική τέτοια βάση για να του καταλογίσει κάποιος ευθύνες. «Έχουν απορριφθεί τα fake news, συνεχίζουμε να έχουμε πλήρη εμπιστοσύνη στις Ένοπλες Δυνάμεις. Ας μην τις βάζουμε στην πολιτική αντιπαράθεση. Όταν υπάρχει κάτι μεμπτό, προφανώς όλοι οφείλουν να απαντήσουν», είπε και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει κανένα ενδεχόμενο για ανασχηματισμό.

«Πρόχειρα σχεδιασμένη η επιχείρηση»

Ο Ταξίαρχος ε.α. και αμυντικός αναλυτής Παναγιώτης Θεοδωρακίδης μίλησε στο «Κοινωνίας Ώρα MEGA» για το δυστύχημα στη Λιβύη με την ελληνική αποστολή αλλά και για τις διαδικασίες που τηρούνται κατά τη διάρκεια της μετάβασης μιας αποστολής σε μια περιοχή.

«Ο σχεδιασμός είναι σχεδιασμός που σε κάθε περίπτωση δεν αρμόζει στη μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας, μετακίνησης και οποιασδήποτε επαφής με τη Λιβύη, στην οποία δεν υπάρχει διαχωριστική γραμμή μεταξύ εμφύλιων δυνάμεων και εχθρικών, είναι ανακατεμένα τα πράγματα. Όταν έχεις να διανύσεις μία απόσταση της τάξεως των 300 χιλιομέτρων από το αεροδρόμιο, έχεις κάνει τα 160 χλμ., γιατί το ατύχημα έγινε σε έναν κακό δρόμο με φθορές, είναι ένας δρόμος τουλάχιστον ως οδόστρωμα και είναι επικίνδυνος και άρα όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Υπό αυτή την έννοια, η οργάνωση της αποστολής θα έπρεπε να έχει λάβει υπόψη της τους φυσικούς κινδύνους και τις επιχειρησιακές απειλές», είπε αρχικά.

«Αυτή η αποστολή ήταν τύπου πάμε ανθρωπιστική βοήθεια στο εσωτερικό της χώρας, σε μία πληγείσα περιοχή. Δεν είναι ο Θεσσαλικός Κάμπος εκεί που πήγαν. Εις βάρος του επιχειρησιακού σχεδιασμού ήταν και η προβολή και η επικοινωνία που δόθηκε, γιατί είδαμε ανθρώπους των Ειδικών Δυνάμεων μαζί με ανθρώπους του Υγειονομικού. Οι άνθρωποι των Ειδικών Δυνάμεων φρουρούν και ασφαλίζουν το υλικό, που είναι πολύ ακριβό και πολύτιμο. Θα έπρεπε κάποιος να γνωρίζει πού πάει. Δεν έπρεπε να υπάρχουν αυτές οι φωτογραφίες, γιατί όταν υπάρχουν άνθρωποι με διακριτικά των Ειδικών Δυνάμεων σε φωτογραφίες, ο τουρκικός παράγοντας που έχει επικρατήσει στη Λιβύη έχει όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά, πώς θα πλησιάσει αυτή η αποστολή και πώς θα κάνει την αποστολή να μην μπορεί να περάσει ούτε από τον εναέριο χώρο της Λιβύης», συμπλήρωσε ο κ. Θεοδωρακίδης.

Για την οργάνωση της αποστολής, «Τα επιτελεία οργανώνουν αυτές τις αποστολές, τα οποία δείχνουν μία έλλειψη πληροφοριών, διότι δεν γνωρίζουμε με ποιον έχουμε συνεννοηθεί. Κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί οτιδήποτε στην τουρκοκρατούμενη πλέον Λιβύη. Δεν εξετάσαμε το λεωφορείο που μπήκε η αποστολή. Δεν έγινε αναγνώριση απειλής και εκτίμησης κινδύνου. Τα συνοδευτικά της αποστολής δεν ήταν υπό τον έλεγχο της ελληνικής αποστολής. Άνθρωποι των Ειδικών Δυνάμεων που τους εξέθεσαν φωτογραφικά ήταν μαζί και δεν υπήρχαν και επικοινωνίες. Έπρεπε να είναι διαμοιρασμένοι και η ασφάλεια να καλύπτει τους Υγειονομικούς με άλλα οχήματα και σχεδίαση. Είναι λες και πήγαμε εκδρομή».

με πληροφορίες από ΕΡΤ, Mega

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v