Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τέλος το πάρτι φτηνού φαγητού, τσουνάμι υψηλού κόστους διεθνώς

Κύμα αύξησης του κόστους «σκάει» πάνω στην εφοδιαστική αλυσίδα, δήλωσε ο μεγαλύτερος παραγωγός προϊόντων πουλερικών στη Βρετανία, καθώς αναδύεται από τις δύο κρίσεις, του Brexit και της Covid-19. Ροκανίζεται η αγοραστική δύναμη.

Τέλος το πάρτι φτηνού φαγητού, τσουνάμι υψηλού κόστους διεθνώς

Το γλέντι που γίνεται εδώ και 20 χρόνια με το φθηνό φαγητό στη Βρετανία φτάνει στο τέλος του και ο πληθωρισμός στις τιμές των τροφίμων μπορεί να φτάσει σε διψήφιους αριθμούς, λόγω ενός τσουνάμι αύξησης του κόστους που «σκάει» πάνω στην εφοδιαστική αλυσίδα, δήλωσε σήμερα ο μεγαλύτερος παραγωγός προϊόντων πουλερικών στη Βρετανία, γνωστός ως "Chicken King".

Καθώς αναδύεται από τις δύο κρίσεις, αυτή του Brexit και αυτή της Covid-19, η πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου αντιμετωπίζει οξεία έλλειψη οδηγών φορτηγών, εκδοροσφαγέων και αποθηκάριων, η οποία έχει επιδεινώσει τις πιέσεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

«Οι μέρες που μπορούσες να ταΐσεις μια οικογένεια τεσσάρων ατόμων με ένα κοτόπουλο των 3 στερλινών φτάνουν στο τέλος τους», δήλωσε ο Ραντζίτ Σινγκ Μπόπαραν, ιδιοκτήτης του 2 Sisters Group.

«Σήμερα είναι φθηνότερο να αγοράσεις ένα κοτόπουλο από ό,τι ήταν πριν από 20 χρόνια. Πώς μπορεί να είναι σωστό ένα ολόκληρο κοτόπουλο να στοιχίζει λιγότερο από ένα ποτήρι μπίρα; Μπροστά μας βλέπουμε έναν διαφορετικό κόσμο εφεξής, στον οποίο ο αγοραστής πληρώνει περισσότερο», σημείωσε.

Ο Μπόπαραν, ο όμιλος του οποίου παράγει περίπου το ένα τρίτο όλων των προϊόντων πουλερικών που καταναλώνονται στη Βρετανία, πρόσθεσε ότι δεν πιστεύει πως η βρετανική κυβέρνηση θα μπορέσει να διορθώσει όλα τα προβλήματα ή να ελέγξει τον πληθωρισμό. Ο περιορισμός της προσφοράς εργατικού δυναμικού θα οδηγήσει στον πληθωρισμό των μισθών, είπε επίσης, σημειώνοντας ότι ο ίδιος θα επενδύσει στην αυτοματοποίηση.

«Λιγότερα εργατικά χέρια σημαίνουν λιγότερες επιλογές, βασικά προϊόντα, άδεια ράφια και πληθωρισμός των μισθών και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει», υπογράμμισε. «Αυτή τη στιγμή θα πρέπει να είμαι ειλικρινής σχετικά με το τι σημαίνει αυτό για τον καταναλωτή, την ώρα που ο πληθωρισμός μπορεί να φτάσει σε διψήφιους αριθμούς».

Ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον έχει δηλώσει επανειλημμένως ότι η οικονομία της Βρετανίας πρέπει να απαλλαγεί από τον εθισμό της στο φθηνό εισαγόμενο εργατικό δυναμικό και ότι είναι θετικό που θα πρέπει να αυξηθούν οι μισθοί.

Η κυβέρνησή του απορρίπτει παράλληλα ότι το Brexit ευθύνεται για τις πιέσεις στην οικονομία, αν και καμία άλλη ευρωπαϊκή οικονομία δεν έχει αντιμετωπίσει στην ίδια κλίμακα διαταραχές στην εφοδιαστική της αλυσίδα.

«Είμαι βέβαιος ότι θα υπάρξει για όλους μια επαρκής παροχή αγαθών και προσπαθούμε να άρουμε τα εμπόδια όπου μπορούμε», δήλωσε από την Ουάσινγκτον ο υπουργός Οικονομικών του Τζόνσον, ο Ρίσι Σουνάκ.

Ο Μπόπαραν περιέγραψε κόστη διαστάσεων τσουνάμι: έξοδα ζωοτροφών, συμπληρωμάτων, κτηνιατρικά έξοδα και μισθοί έχουν αυξηθεί 15%-20%, οξεία έλλειψη οδηγών φορτηγών, αύξηση μεγαλύτερη του 500% από πέρυσι του κόστους ενέργειας και διοξειδίου του άνθρακα και κατά 20% σε έξι μήνες του κόστους συσκευασίας.

Ο όμιλος 2 Sisters, τον οποίο ίδρυσε ο Μπόπαραν το 1993, πωλεί πουλερικά, πίτσες και πίτες. Ο όμιλος επεξεργάζεται 10,4 εκατομμύρια πουλερικά την εβδομάδα και διατηρεί περισσότερα από 700 αγροκτήματα.

Ο διευθύνων σύμβουλος του 2 Sisters Food Group Ρόναλντ Κερς συνέστησε στον κόσμο να ψωνίσει κανονικά για τα Χριστούγεννα και σημείωσε ότι η εταιρεία θα κάνει ό,τι μπορεί για να διασφαλίσει την προμήθεια γαλοπούλας για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι.

Οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 0,2% σε ετήσια βάση τον Αύγουστο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία καταναλωτικών τιμών, σταματώντας μια πτώση εννέα μηνών.

Κρίση στα τρόφιμα

Από τις σούπες βοδινού στο Τόκιο έως τα φιλέτα από κοτόπουλο στο Λονδίνο, οι καταναλωτές αρχίζουν να νιώθουν τον αντίκτυπο από την αύξηση των τιμών, που επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία.

Η ανάκαμψη στην παγκόσμια δραστηριότητα από τους περιορισμούς του κορονοϊού εξέθεσε τις ελλείψεις σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα με τις εταιρίες να πασχίζουν να βρουν εργαζομένους, πλοία ακόμα και καύσιμα για να λειτουργήσουν τα εργοστάσιά τους, απειλώντας την ανάκαμψη.

 

Ακόμα και στην Ιαπωνία, όπου η ασθενής ανάπτυξη σήμαινε ότι οι τιμές πολλών πραγμάτων --ακόμα και των μισθών-- δεν αυξήθηκαν σημαντικά εδώ και δεκαετίες, οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις είναι αντιμέτωποι με σοκ στις τιμές για βασικά προϊόντα όπως ο καφές και οι σούπες βοδινού.

Στις ΗΠΑ, ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν κάλεσε τον ιδιωτικό τομέα να βοηθήσει να αποσυμφορηθεί η εφοδιαστική αλυσίδα, τα προβλήματα της οποίας απειλούν την εορταστική περίοδο στις ΗΠΑ. Ο Μπάιντεν είπε ότι το Λιμάνι του Λος Άντζελες θα ακολουθήσει το παράδειγμα του Λιμανιού στο Λονγκ Μπιτς και θα επεκτείνει το ωράριο λειτουργίας του για να εκφορτώσει τα περίπου 500.000 κοντέινερ που περιμένουν στα πλοία, ενώ η Walmart, η Target και άλλες μεγάλες εταιρίες λιανικής πώλησης θα παρατείνουν τις δραστηριότητές τους κατά τη διάρκεια της νύχτας για να καλύψουν τις ανάγκες για διανομές προϊόντων.

Πάντως, αξιωματούχοι του Λευκού Οίκου έχουν προειδοποιήσει ότι οι Αμερικανοί ίσως βρεθούν αντιμέτωποι με υψηλότερες τιμές και κάποια άδεια ράφια αυτή τη χριστουγεννιάτικη περίοδο. Οι καταναλωτές, που δεν είναι συνηθισμένοι να αντικρίζουν άδεια ράφια στα καταστήματα, θα πρέπει να είναι ευέλικτοι και υπομονετικοί, δήλωσαν νωρίτερα αυτή την εβδομάδα αξιωματούχοι του Λευκού Οίκου.

Ψυχρό μέτωπο

Με τον χειμώνα να πλησιάζει σε κάποιες περιοχές του κόσμου, οι προοπτικές κάθε άλλο παρά ευοίωνες είναι καθώς μειώνονται οι προμήθειες ενέργειας.

Ο χειμώνας έχει ήδη ενσκήψει στη βόρεια Κίνα και οι τιμές άνθρακα παρέμειναν κοντά σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ, με τα εργοστάσια ενέργειας να στοκάρουν καύσιμα για να αντιμετωπίσουν τις ενεργειακές ελλείψεις που τροφοδοτούν μια πρωτόγνωρη αύξηση των εργοστασιακών τιμών στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου

Η επιδεινούμενη ενεργειακή κρίση στην Κίνα, που προκαλείται από ελλείψεις σε άνθρακα, υψηλές τιμές στα καύσιμα και υψηλή ζήτηση από τις βιομηχανίες μετά την πανδημία είχε ως αποτέλεσμα να σταματήσει η παραγωγή σε πολλά εργοστάσια, μεταξύ των οποίων και πολλά που τροφοδοτούν μεγάλες εταιρίες όπως η Apple Inc.

Μέχρι τώρα δεν υπάρχουν πολλές ενδείξεις για μείωση του κόστους ενέργειας, με τις τιμές πετρελαίου να αυξάνονται και πάλι σήμερα ύστερα από τη μεγαλύτερη από την αναμενόμενη μείωση των αμερικανικών αποθεμάτων βενζίνης και προϊόντων διύλισης πετρελαίου. Στην άνοδό τους συνέβαλαν και οι εκτιμήσεις ότι οι αυξανόμενες τιμές του φυσικού αερίου, καθώς πλησιάζει ο χειμώνας, θα οδηγήσουν σε στροφή προς το πετρέλαιο προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση για θέρμανση, με τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το μπρεντ να διαμορφώνονται στα 83,85 δολάρια το βαρέλι νωρίτερα σήμερα.

Η παγκόσμια ενεργειακή κρίση αναμένεται να αυξήσει τη ζήτηση για πετρέλαιο κατά μισό εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα ενώ θα μπορούσε να ενισχύσει τον πληθωρισμό και να επιβραδύνει την παγκόσμια ανάκαμψη από την πανδημία της COVID-19, προειδοποίησε σήμερα ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA).

Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η κρίση στις τιμές ενέργειας, ο Λευκός Οίκος μιλά με παραγωγούς πετρελαίου και αερίου στις ΗΠΑ τις τελευταίες ημέρες προκειμένου να βρεθεί ένας τρόπος για να μειωθεί το κόστος καυσίμων, δήλωσαν δύο πηγές με γνώση του θέματος στο Reuters. Στις ΗΠΑ, το μέσο κόστος λιανικής για ένα γαλόνι βενζίνης είναι σε υψηλό επτά ετών, ενώ το κόστος καυσίμων κατά τη χειμερινή περίοδο αναμένεται να αυξηθεί, σύμφωνα με το αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας.

Την ίδια ώρα, η ολλανδική εταιρία πλοήγησης και ψηφιακών χαρτών TomTom προειδοποίησε ότι τα εφοδιαστικά προβλήματα στην αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί να διαρκέσουν έως το πρώτο εξάμηνο του 2022.

Η παραγωγή αυτοκινήτων έχει πληγεί από την παγκόσμια έλλειψη ολοκληρωμένων κυκλωμάτων, που έχει αναγκάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες, που ακόμα ανακάμπτουν από τα προβλήματα του κορονοϊού, να αναστείλουν και πάλι την παραγωγή τους.

«Συνολικά, υποτιμήσαμε πόσο μεγάλα ήταν ή έχουν γίνει τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, και ειδικά για τις ελλείψεις σε ημιαγωγούς», δήλωσε σήμερα στο Reuters ο οικονομικός διευθυντής της TomTom Τάκο Τιτουλάερ.

Η αυξανόμενη ζήτηση, από την άλλη, δίνει ώθηση σε κάποιες εταιρίες. Η ταϊβανέζικη TSMC, κολοσσός στην αγορά των ολοκληρωμένων κυκλωμάτων, κατέγραψε άλμα σχεδόν 14% στα κέρδη τρίτου τριμήνου.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v