Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΕ: Νέα πρόταση για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, Δευτέρα νέο παζάρι

Η Κομισιόν εισηγείται εξαίρεση των εισαγωγών αργού μέσω αγωγών όπως ο Druzhba. Εκτός πακέτου η παροχή υπηρεσιών ασφάλισης τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Στόχος η συμφωνία στη Σύνοδο Κορυφής.

ΕΕ: Νέα πρόταση για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, Δευτέρα νέο παζάρι

Οι κυβερνήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν κατάφεραν να καταλήξουν την Κυριακή σε συμφωνία για εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, αλλά θα συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις τη Δευτέρα το πρωί καθώς προσπαθούν να προετοιμάσουν έγκαιρα μια συμφωνία για τη σύνοδο κορυφής της ΕΕ το απόγευμα της Δευτέρας, δήλωσε αξιωματούχος της Ένωσης.

Η πρόταση που συζητείται τώρα μεταξύ των χωρών της ΕΕ προϋποθέτει μια απαγόρευση στις παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ μέσω θαλάσσης μέχρι το τέλος του έτους, αλλά προβλέπει μια εξαίρεση για το πετρέλαιο που παραδίδεται από τον ρωσικό αγωγό Druzhba (Φιλία) στα ρωσικά, ο οποίος τροφοδοτεί την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Τσεχία.

Με τη συγκεκριμένη πρόταση γίνεται προσπάθεια να ικανοποιήσει τις ουγγρικές αντιρρήσεις και να κλείσει συμφωνία για το νέο πακέτο κυρώσεων που ήδη καθυστέρησε αρκετά.

Οπως μεταδίδει το Bloomberg η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ, έστειλε μια αναθεωρημένη πρόταση στις εθνικές κυβερνήσεις το Σάββατο που εξαιρεί το πετρέλαιο που μεταφέρεται μέσω του γιγαντιαίου αγωγού Druzhba και είναι η κύρια πηγή εισαγωγών αργού στην Ουγγαρία.

Τα κράτη μέλη θα καταργήσουν σταδιακά τις εισαγωγές τους μέσω θαλάσσης σε έξι μήνες και διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου σε οκτώ μήνες, είπαν πηγές.

Η πρόταση θα δώσει περισσότερο χρόνο στην Ουγγαρία, η οποία έχει αντιταχθεί στη συμφωνία, να βρει μια τεχνική λύση που να ικανοποιεί τις ενεργειακές της ανάγκες. Θα αντιμετωπίσει επίσης τις ανησυχίες άλλων χωρών, συμπεριλαμβανομένης της Σλοβακίας και της Τσεχικής Δημοκρατίας.

Σύμφωνα με το αναθεωρημένο προσχέδιο, η Βουλγαρία θα λάβει μεταβατική περίοδο έως τον Ιούνιο ή τον Δεκέμβριο του 2024 και η Κροατία θα μπορούσε να λάβει εξαίρεση για συγκεκριμένα προϊόντα. Η Επιτροπή πρότεινε επίσης τον περιορισμό των επανεξαγωγών ρωσικού πετρελαίου που διακινείται μέσω αγωγών σε άλλα κράτη μέλη ή τρίτες χώρες.

Η Επιτροπή φαίνεται επίσης να έχει περιορίσει το πεδίο εφαρμογής μιας διάταξης που θα επηρεάσει τις υπηρεσίες που συνδέονται με την αποστολή πετρελαίου σε τρίτες χώρες. Το προσχέδιο απαγορεύει επί του παρόντος την παροχή τεχνικής βοήθειας, μεσιτείας ή χρηματοδότησης ή οικονομικής βοήθειας εντός έξι μηνών από την έγκρισή του. Η προηγούμενη πρόταση περιελάμβανε επίσης «οποιεσδήποτε άλλες υπηρεσίες», η οποία εκτιμήθηκε ως αναφορά στην παροχή ασφάλισης στα πλοία.

Οι πρεσβευτές της ΕΕ έχει προγραμματιστεί να συναντηθούν και να συζητήσουν το πακέτο. Ορισμένα κράτη μέλη πιέζουν να υπάρξει συμφωνία πριν οι ηγέτες της ΕΕ συναντηθούν στις Βρυξέλλες τη Δευτέρα για να συζητήσουν τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Το πακέτο κυρώσεων απαιτεί την υποστήριξη όλων των κρατών μελών. Αρκετά κράτη είχαν προηγουμένως αντιταχθεί στη διάκριση μεταξύ παραδόσεων μέσω θαλάσσης και αγωγών λόγω ανησυχιών ότι ένας τέτοιος διαχωρισμός ήταν άδικος καθώς θα έπληττε δυσανάλογα τις προμήθειες τους.

Η ΕΕ είχε προηγουμένως προτείνει τη σταδιακή κατάργηση όλων των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους. Η Ουγγαρία και η Σλοβακία θα έπαιρναν προθεσμία μέχρι το τέλος του 2024 για να συμμορφωθούν, ενώ η Τσεχική Δημοκρατία θα είχε εξαίρεση μέχρι τον Ιούνιο του 2024. Οι χώρες αυτές εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό πετρέλαιο, αλλά αντιπροσωπεύουν ένα σχετικά μικρό μέρος της ποσότητας που εισάγει η ΕΕ.

Η εξαίρεση του πετρελαίου που διακινείται μέσω αγωγών -την οποία η Ουγγαρία είχε ζητήσει προηγουμένως ως προϋπόθεση για να στηρίξει το πακέτο, μαζί με περισσότερο χρόνο και επενδύσεις υποδομής- θα μειώσει τον αντίκτυπο των κυρώσεων. Η Ρωσία έστελνε περίπου 720.000 βαρέλια αργού την ημέρα στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια μέσω του κύριου αγωγού της στην περιοχή πέρυσι. Αυτό συγκρίνεται με όγκους 1,57 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα από τα λιμάνια της Βαλτικής, της Μαύρης Θάλασσας και της Αρκτικής.

Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος των παραδόσεων των αγωγών είναι στη Γερμανία και την Πολωνία, οι οποίες έχουν δηλώσει ότι θα απογαλακτιστούν από τις ρωσικές προμήθειες ανεξάρτητα από οποιαδήποτε ενέργεια της ΕΕ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v