Σε συνεχή πτώση οι τιμές του ρωσικού πετρελαίου μετά το πλαφόν

Κάτω από τα 38 δολάρια κατρακύλησε το αργό των Ουραλίων, περιορίζοντας τη δεξαμενή των πελατών του Κρεμλίνου, ωστόσο η ποικιλία της Σιβηρίας αψηφά την ανώτατη τιμή της G7. Ο ρόλος Κίνας και Ινδίας, πώς αναδιαμορφώνεται η παγκόσμια αγορά.

Σε συνεχή πτώση οι τιμές του ρωσικού πετρελαίου μετά το πλαφόν

Το ρωσικό πετρέλαιο έχει υποχωρήσει κάτω από το μισό των διεθνών τιμών -και πολύ κάτω από το ανώτατο όριο που επέβαλε η G7-, μετά τις κυρώσεις που στοχεύουν τα έσοδα του Κρεμλίνου από τις πωλήσεις του μαύρου χρυσού.

To αργό Ουραλίων, κύριο πετρελαϊκό μείγμα που παράγει και εξάγει η Ρωσία, βρισκόταν στα 37,80 δολάρια το βαρέλι στο λιμάνι Πριμόρσκ της Βαλτικής την Παρασκευή, σύμφωνα με στοιχεία της Argus Media που επικαλείται το Bloomberg. Ο παγκόσμιος δείκτης αναφοράς του Brent διαμορφώθηκε στα 78,57 δολάρια την ίδια μέρα.

Ερώτημα είναι πώς θα αντιδράσει η Ρωσία σε τόσο χαμηλά επίπεδα τιμών. Από τη μια, χρειάζεται κάθε πιθανό έσοδο για να χρηματοδοτήσει τον πόλεμο στην Ουκρανία. Από την άλλη, η υπερβολική πτώση θα μπορούσε να ωθήσει τη Μόσχα να απαντήσει με περικοπές στην παραγωγή, κάτι που δεν έχει αποκλείσει στο παρελθόν άλλωστε.

Στις 5 Δεκεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Ένωση διέκοψε τις θαλάσσιες εισαγωγές αργού από τη χώρα, πλήττοντας θανάσιμα την ιστορικά κορυφαία εξαγωγική αγορά της Ρωσίας. Ταυτόχρονα, η ΕΕ μαζί με την G7 επέβαλαν πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου. Οποιοσδήποτε επιθυμεί πρόσβαση σε κομβικές δυτικές υπηρεσίες -ιδίως ναυτασφάλισης- μπορεί να το κάνει μόνο εάν πληρώσει κάτω από 60 δολ. το βαρέλι.

Βασικό μοχλό των τιμών αποτέλεσε πιθανώς η χαμένη ευρωπαϊκή αγορά, επειδή έθεσε τη Ρωσία στο έλεος μιας μικρής δεξαμενής μεγάλων αγοραστών, κυρίως της Κίνας και της Ινδίας, συνεχίζει το Bloomberg. Και καθώς τα δεξαμενόπλοια πρέπει να πλεύσουν χιλιάδες μίλια μακρύτερα για να μεταφέρουν φορτία από τα λιμάνια της δυτικής Ρωσίας σ' αυτούς τους αγοραστές, το κόστος μεταφοράς εκτινάσσεται. Επομένως, τα βαρέλια πωλούνται με έκπτωση για να ανταγωνιστούν τις αποστολές από τη Μέση Ανατολή.

Η Argus παρέχει δεδομένα στον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ), σύμβουλο της G-7,  που αφενός επανεξετάζει το ανώτατο όριο, αφετέρου προετοιμάζεται για την επιβολή αντίστοιχου πλαφόν στα διυλισμένα καύσιμα στις 5 Φεβρουαρίου. 

Το ρωσικό αργό ESPO της Σιβηρίας συνεχίζει να διαπραγματεύεται ελαφρώς πάνω από το ανώτατο όριο, δείχνουν τα στοιχεία της Argus. Οι αποστάσεις που απαιτούνται για την παράδοσή του στους αγοραστές είναι πολύ μικρότερες, καθιστώντας πιθανότατα ευκολότερη την εύρεση δεξαμενόπλοιων που είναι πρόθυμα να το στείλουν σε κοντινούς αγοραστές, με τιμές που ξεπερνούν το ανώτατο όριο της G7.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v