Η γερμανική βιομηχανία δεν ακούει τον Σολτς και επιμένει... κινεζικά

Επικεφαλής κορυφαίων εταιρειών της Γερμανίας, όπως της Siemens, της Mercedes, της Volkswagen και της Bosch, αδιαφορούν για τις γεωπολιτικές ανησυχίες του καγκελάριου και επιμένουν στα οφέλη από την ισχυρή εμπορική διασύνδεση με την Κίνα.

Η γερμανική βιομηχανία δεν ακούει τον Σολτς και επιμένει... κινεζικά

Η κυβέρνηση του καγκελάριου Όλαφ Σολτς πιέζει για να μειωθεί η εξάρτηση της Γερμανίας από την Κίνα, αλλά δεν εισακούεται στα αυτιά των αφεντικών ορισμένων από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες της χώρας.

Οι επικεφαλής της χημικής βιομηχανίας BASF, της Mercedes, της Siemens και της Volkswagen για παράδειγμα, τεσσάρων κορυφαίων γερμανικών εταιρειών, επιδιώκουν να διαχωρίσουν τα επιχειρηματικά συμφέροντά τους από τις πολιτικές ανησυχίες που εντάθηκαν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η οποία αποκάλυψε την επικίνδυνη εξάρτηση της Γερμανίας από τη ρωσική ενέργεια, γράφει το Bloomberg. Οι δεσμοί με την Κίνα είναι ακόμη βαθύτεροι.

Η ασιατική υπερδύναμη είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας, με συνολικές συναλλαγές ύψους σχεδόν 300 δισ. ευρώ πέρυσι, δηλαδή περίπου το 8% της παραγωγής της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής οικονομίας. Εκτός από τις τεράστιες επενδύσεις σε εργοστάσια της χώρας, η Κίνα αποτελεί επίσης βασικό προμηθευτή ανταλλακτικών και υλικών για γερμανικές εταιρείες, καθώς και σημαντικό αγοραστή αγαθών. Τα στελέχη των μεγάλων βιομηχανιών συνεχίζουν στον ίδιο δρόμο, αψηφώντας τις πολιτικές ανησυχίες για τις παγκόσμιες φιλοδοξίες του Πεκίνου και τις εντάσεις του με την Ουάσιγκτον.

Γερμανία-Κίνα: Το μεγαλύτερο εμπόριο και το μεγαλύτερο έλλειμμα 

Η BASF επενδύει πάνω από 9 δισ. ευρώ σ' ένα χημικό εργοστάσιο στη Zhanjiang της νότιας Κίνας. Η Volkswagen επιβεβαίωσε τη δέσμευσή της για δημιουργία εργοστασίου αυτοκινήτων στην Xinjiang, παρά τις επίμονες ανησυχίες σχετικά με τη μεταχείριση των μουσουλμάνων Ουιγούρων και άλλων εθνοτικών μειονοτήτων στην περιοχή.

«Δεν θα εγκαταλείψουμε την Κίνα», δήλωσε πρόσφατα ο Arno Antlitz, οικονομικός διευθυντής της VW, αφού η κινεζική BYD ξεπέρασε τη γερμανική φίρμα ως η κορυφαία σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία στην Κίνα για το πρώτο τρίμηνο.

«Παρακολουθούμε στενά την αγορά της», δήλωσε σε συνέντευξή του στο Bloomberg προ ημερών και ο Roland Busch, διευθύνων σύμβουλος της Siemens, «παρότι υπάρχει μια κάποια αβεβαιότητα στις μέρες μας».

Τα σχόλια των κορυφαίων επιχειρηματιών έρχονται σε αντίθεση με την έκκληση του Σολτς για διαφοροποίηση από την Κίνα. Η κυβέρνησή του έχει δώσει έμφαση στην «αποφυγή του ρίσκου» παρά στην αρχική θέση των ΗΠΑ για «αποσύνδεση» -σιωπηρή παραδοχή ότι η Γερμανία δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά να κοπούν πλήρως οι δεσμοί της με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.

«Η αποσύνδεση δεν είναι προοπτική που επιδιώκει καμία μεμονωμένη χώρα εδώ», δήλωσε ο Σολτς την περασμένη εβδομάδα στη σύνοδο κορυφής της G7 στη Χιροσίμα της Ιαπωνίας. Ωστόσο, οι εμπορικές σχέσεις θα πρέπει να αλλάξουν, έτσι ώστε «οι κίνδυνοι εξάρτησης από μία μόνο χώρα να μη μεγαλώσουν».

Οι εταιρείες δεν φαίνεται να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή. Η εγκατάλειψη της Κίνας είναι «αδιανόητη» για τη γερμανική βιομηχανία, δήλωσε ο Ola Källenius, διευθύνων σύμβουλος της Mercedes, σε συνέντευξή του στην Bild τον Απρίλιο. «Οι σημαντικότεροι παίκτες της παγκόσμιας οικονομίας -Ευρώπη, ΗΠΑ και Κίνα- είναι τόσο στενά συνδεδεμένοι που η αποσύνδεση από την Κίνα είναι κάτι άτοπο».

Η κινεζική αγορά αντιπροσωπεύει περίπου το 40% των παραδόσεων της Mercedes, όπου η πολυτελής αυτοκινητοβιομηχανία έχει υπερδιπλάσιες πωλήσεις σε σύγκριση με τις ΗΠΑ.

«Ο κόσμος δεν γίνεται λιγότερο επικίνδυνος όταν ορθώνεις εμπόδια, μάλλον το αντίθετο», δήλωσε ο Stefan Hartung, επικεφαλής του γερμανικού κολοσσού Bosch, στην ετήσια συνέντευξη τύπου της εταιρείας πριν από λίγες μέρες.

Ομοίως, ο Martin Brudermüller, διευθύνων σύμβουλος της BASF, έχει προειδοποιήσει ότι είναι πιο επικίνδυνο να μην επεκταθεί κανείς στην πανίσχυρη ασιατική οικονομία, παρά να αποσυρθεί λόγω γεωπολιτικών ανησυχιών.

«Είναι εντελώς απαραίτητο να αφήσουμε την εύκολη επίθεση στην Κίνα και να κάνουμε λίγη αυτοκριτική», είχε πει τον Οκτώβριο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v