Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σε συμπληγάδες πράσινης μετάβασης και αγροτικής οργής οι Βρυξέλλες

Η Κομισιόν αναμένεται να περιγράψει πώς ο πρωτογενής τομέας θα πρέπει να επιταχύνει για να πετύχει έναν διευρυμένο φιλόδοξο στόχο μείωσης εκπομπών αέριων ρύπων κατά 90% έως το 2040. Ποιος θα πληρώσει το κόστος. Τριγμοί πριν τις ευρωεκλογές.

Σε συμπληγάδες πράσινης μετάβασης και αγροτικής οργής οι Βρυξέλλες

Τα λάστιχα έκαιγαν έξω από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την περασμένη εβδομάδα, καθώς χιλιάδες οργισμένοι αγρότες από όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση διαμαρτύρονται για τα προωθούμενα νομοθετήματα για το κλίμα και την προσαρμογή στην πράσινη μετάβαση από τις Βρυξέλλες σχετικά με την αντιπαράθεση ποιος θα πληρώσει το κόστος της προσαρμογής.

Σήμερα, η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν θα περιγράψει σε γενικές γραμμές πώς ο πρωτογενής τομέας θα πρέπει να επιταχύνει για να επιτύχει έναν διευρυμένο φιλόδοξο στόχο μείωσης εκπομπών αέριων ρύπων κατά 90% έως το 2040, ως τον καλύτερο τρόπο για την επίτευξη του στόχου της Πράσινης Συμφωνίας για επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.

Οι νέοι στόχοι, σύμφωνα με το Bloomberg, αγγίζουν κάθε γωνιά της οικονομίας και συνεπάγονται πολιτικούς τριγμούς και κινδύνους αστάθειας ενόψει των ευρωεκλογών του Ιουνίου, καθώς τα ακροδεξιά κόμματα δείχνουν να καρπώνονται μέρος του θυμού στο πλαίσιο των έντονων ανησυχιών για το κόστος της ενεργειακής μετάβασης.

Το ερώτημα είναι εάν οι Βρυξέλλες μπορούν να κερδίσουν το στοίχημα και να πείσουν τους πολίτες ότι μια ταχεία πράσινη μετάβαση είναι η πιο οικονομική επιλογή και ένα παγκόσμιο οικονομικό πλεονέκτημα.

Ο νέος στόχος μείωσης εκπομπών, ο οποίος θα βαθύνει τις περικοπές κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με την τρέχουσα πορεία, ενδέχεται να «προσφέρει πυρομαχικά», όπως σχολιάζει το Bloomberg, σε λιγότερο φιλικά προς το κλίμα κόμματα σε μια εποχή που οι ψηφοφόροι αντιμετωπίζουν νέους κανονισμούς και αυξανόμενο κόστος της καθαρής μετάβασης.

Ο νέος στόχος θα συνεπάγεται ευρύτερη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων, ταχεία ηλεκτροδότηση των τομέων οδικών μεταφορών και θέρμανσης, ενισχυμένη βιομηχανική πολιτική με μηχανισμούς χρηματοδότησης και σχέδιο προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων. Θα είναι επίσης ακριβό, με την ΕΕ να εκτιμά ότι χρειάζεται να επενδύει περίπου €1,5 τρισ. κάθε χρόνο την περίοδο 2031 έως 2040, σύμφωνα με προσχέδιο που έχει δει το Bloomberg.

Οι εθνικές κυβερνήσεις και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ δέχονται επίσης πιέσεις από ενεργοβόρες βιομηχανίες, που ανησυχούν ότι οι υψηλές τιμές ενέργειας στο εσωτερικό και οι επιδοτήσεις που χορηγούνται στο εξωτερικό θα υπονομεύσουν τη μετάβαση στην Ευρώπη.

Η φιλοδοξία της Ευρώπης να ηγηθεί της πράσινης αλλαγής έρχεται ως απάντηση στο πακέτο ορόσημο για το Κλίμα του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν και τον έντονο ανταγωνισμό από την Κίνα σε τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα και κρίσιμα ορυκτά.

Το ευρωπαϊκό μπλοκ εξακολουθεί να παλεύει με τις επιπτώσεις μιας ενεργειακής κρίσης που προκλήθηκε από τη διακοπή των προμηθειών φυσικού αερίου από τη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία.

Τα δομικά στοιχεία για τον στόχο του 2040 περιλαμβάνουν περαιτέρω ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, εξοικονόμηση ενέργειας και επιταχυνόμενη χρήση τεχνολογιών όπως η δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v