Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ο ΟΛΠ και οι δύσκολες ασκήσεις ισορροπίας της Αθήνας μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας 

Η Ελλάδα επιζητά ξένες επενδύσεις και η Κίνα θα μπορούσε να συνεισφέρει. Όμως, η γεωπολιτική κόντρα του Πεκίνου με την Ουάσινγκτον δεν αφήνει πολλά περιθώρια στην Αθήνα, που προσπαθεί να ισορροπήσει παραμένοντας στο Δυτικό στρατόπεδο. Τι δείχνει ο συμβιβασμός για το 16% του ΟΛΠ.    

Ο ΟΛΠ και οι δύσκολες ασκήσεις ισορροπίας της Αθήνας μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας

Για να μην ξεχνάμε. Το κρίσιμο καλοκαίρι του 2012, όταν παιζόταν η θέση της Ελλάδας στην ευρωζώνη, δεν ήταν μόνο ο Αμερικανός πρόεδρος  Μπάρακ Ομπάμα που τάχθηκε υπέρ της παραμονής της χώρας μας στην ΟΝΕ. Ήταν επίσης η κινεζική ηγεσία, που «συμβούλευσε» την καγκελάριο Ανγκελα Μέρκελ να μην εξοβελισθεί η Ελλάδα από την ευρωζώνη για διαφορετικούς λόγους. 

Από τότε έχει τρέξει πολύ νερό στο αυλάκι. Οι ΗΠΑ και η Κίνα βρίσκονται πλέον σε ανοικτή αντιπαράθεση με φόντο τη γεωπολιτική πρωτοκαθεδρία και οι διαθέσεις πολλών ευρωπαϊκών κρατών-εταίρων της Ελλάδας απέναντι στο Πεκίνο και τις κινεζικές επενδύσεις έχουν αλλάξει προς το χειρότερο.   

Φυσικά, αυτό δεν εμπόδισε την ΕΕ να υπογράψει εμπορική συμφωνία-μαμούθ με την Κίνα τον περασμένο Δεκέμβριο παρά την έκκληση του νεοεκλεγέντα προέδρου Τζο Μπάιντεν να μην το κάνει, πριν από την ορκωμοσία του. Μάλιστα, μερικοί γεωπολιτικοί αναλυτές δεν αποκλείουν ο αμερικανικός αιφνιδιασμός με τη συμφωνία AUKUS που στοχεύει την Κίνα να είχε λάβει υπόψη του την έλλειψη υπομονής των Ευρωπαίων τον Δεκέμβριο του 2020. Από την άλλη πλευρά, η συμφωνία των Ευρωπαίων με την Κίνα δεν έχει ενεργοποιηθεί, με την επίκληση διαφόρων προσκομμάτων, π.χ. Χονγκ Κονγκ. 

Από ελληνικής σκοπιάς, η χώρα επιζητούσε τις κινεζικές επενδύσεις και είχε εκφράσει την επιθυμία πριν από λίγα χρόνια να αποτελέσει τμήμα του νέου δρόμου του Μεταξιού (Belt and Road Initiative ή BRI), που έχει δρομολογήσει το Πεκίνο.  

Το λιμάνι του Πειραιά, στο οποίο η κινεζική Cosco Shipping κατέχει το 51% από το 2016, και δευτερευόντως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελούν κόμβους για το BRI του Πεκίνου. Κι αυτό γιατί δίνουν πρόσβαση στα ευρωπαϊκά εμπορικά δίκτυα και μεταφορές. Επιπλέον, οι Κινέζοι ελέγχουν το 24% του ΑΔΜΗΕ. Σε μια προσπάθεια ισορροπίας, η Ελλάδα ετοιμάζεται να μεταβιβάσει το επιπλέον 16% του OΛΠ στην Cosco, παρότι οι Κινέζοι δεν έχουν υλοποιήσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 293 εκατ. ευρώ για τις οποίες είχαν δεσμευθεί το 2016, όταν αποκτούσαν το 51% του OΛΠ έναντι 280,5 εκατ. ευρώ.  Οι Κινέζοι επιρρίπτουν τις ευθύνες στο Δημόσιο και τοπικούς φορείς του Πειραιά. 

Σύμφωνα με την εικόνα που έχει η στήλη, ο συμβιβασμός μεταξύ Δημοσίου και Cosco για τον OΛΠ -φέρεται νομικά να επιμελείται το γραφείο του κ. Γεραπετρίτη- προβλέπει την άμεση μεταβίβαση του 16% στην Cosco και την πρόβλεψη για πολυετή παράταση στην υλοποίηση των επενδύσεων. Από την άλλη πλευρά, η Αθήνα φέρεται να τους έχει διαμηνύσει ότι δεν θα χρησιμοποιήσει την τεχνολογία της Huawai στο 5G.  Επιπλέον, φέρεται να μην αποδέχθηκε τη φιλοξενία της επόμενης συνάντησης των χωρών που συμμετέχουν στο BRI. 

Κοινώς, ό,τι πήρατε, πήρατε, αλλά από εδώ και πέρα είμαστε υποχρεωμένοι να ευθυγραμμισθούμε με τα συμφέροντα του Δυτικού μπλοκ στο οποίο ανήκουμε και ειδικότερα των ΗΠΑ. Είναι μια λογική προσέγγιση καθώς στον βάλτο, όταν τσακώνονται τα βουβάλια, την πληρώνουν τα βατράχια όπως λέει ο θυμόσοφος λαός. 

Αν είναι η σωστή πολιτική για τη χώρα θα φανεί στο μέλλον.  


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v