Η ψηφιοποίηση του κράτους δεν θα επιλύσει τα προβλήματα

Φαίνεται ότι υπάρχουν υπουργοί στη νέα κυβέρνηση που πιστεύουν ότι θα επιτύχουν στην αποστολή τους χωρίς πολιτικό κόστος μέσω της ψηφιοποίησης και οι ίδιοι θα ενισχύσουν τις μετοχές τους στο πολιτικό χρηματιστήριο όπως ο κ. Πιερρακάκης. Κάνουν λάθος. 

Η ψηφιοποίηση του κράτους δεν θα επιλύσει τα προβλήματα

Η τεχνολογία είναι το μέσον για να πετύχει ένα κράτος τους στόχους του αλλά δεν είναι ο στόχος. Η ψηφιοποίηση των κρατικών υπηρεσιών διευκολύνει την καθημερινότητα του πολίτη και είναι πολύ σημαντική σε χώρες όπως η Ελλάδα, που βρίσκονται πολύ πίσω. Οι πολίτες το αντιλαμβάνονται εύκολα γιατί το βλέπουν στην καθημερινότητά τους και γι’ αυτό ανταμείβουν τους πολιτικούς που ηγούνται τέτοιων πρότζεκτ. Αυτό ακριβώς συνέβη με τον κ. Πιερρακάκη και γι’ αυτό εξελέγη πρώτος σε σταυρούς στην Α' Αθήνας την πρώτη φορά που ήταν υποψήφιος βουλευτής.

Η περαιτέρω ψηφιοποίηση του κράτους με την παροχή πολλαπλάσιων e-υπηρεσιών μέσω του gov.gr που προανήγγειλε χθες ο διάδοχός του κ. Παπαστεργίου, πρώην δήμαρχος Τρικκαίων, ίσως βοηθήσει κι εκείνον να εκλεγεί πρώτος, αν θέσει υποψηφιότητα για βουλευτής στις επόμενες εκλογές. Όμως, υπάρχει μια σημαντική διαφορά. Οι πολίτες θα βλέπουν μεν τις διευκολύνσεις στην καθημερινότητά τους αλλά η ευχαρίστηση που θα παίρνουν από ένα επίπεδο υπηρεσιών και πέρα θα φθίνει. Οι πολίτες θα περιμένουν να απολαμβάνουν τέτοιων ηλεκτρονικών υπηρεσιών στις συναλλαγές τους με το κράτος και δεν θα τους κάνει εντύπωση. Επομένως, το πολιτικό όφελος για την κυβέρνηση, πέρα από τον αρμόδιο υπουργό, θα είναι αναλογικά μικρότερο σε σχέση με τις πρόσφατες εκλογές.  Αυτό υπαγορεύει η λογική και αυτό συμβαίνει αλλού. Στη Λετονία, οι κάτοικοι δεν εντυπωσιάζονται πλέον από τη δυνατότητα που έχουν να συναλλάσσονται με το κράτος ηλεκτρονικά σχεδόν καθ’ ολοκληρία.

Όμως, υπάρχει κάτι ακόμη πέρα από εφορίες, ΕΦΚΑ, ταυτότητες κ.λπ. Ο κ. Πιερρακάκης δήλωσε χθες ότι θέλει να καταστήσει το υπουργείο Παιδείας το πρώτο πλήρως ψηφιακό υπουργείο. Γνωρίζοντας τους συμβούλους και τις εταιρείες πληροφορικής που θα υλοποιήσουν ένα τέτοιο έργο αλλά και την εμπειρία που ο ίδιος έχει αποκομίσει από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αυτό δεν αποκλείεται. Ακόμη κι αν το υπουργείο Παιδείας γίνει ψηφιακό, τα βασικά προβλήματα που ταλανίζουν τα ελληνικά πανεπιστήμια κ.λπ. δεν θα επιλυθούν. Χρειάζονται άλλες πρωτοβουλίες και πολιτικές, που αναγκαστικά οδηγούν σε σύγκρουση με ομάδες συμφερόντων και σπάσιμο αυγών, αν φυσικά ο κ. Πιερρακάκης θέλει να κάνει ομελέτα.

Επίσης, ο νέος  υφυπουργός Δικαιοσύνης κ. Μπούγας αναφέρθηκε στην ενσωμάτωση των σύγχρονων τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ), στους παραδοσιακούς νομικούς θεσμούς, για να επιταχυνθούν οι συνθήκες απονομής της Δικαιοσύνης. Ακούγεται ωραίο και λογικό. Όμως, η ΑΙ και οι άλλες τεχνολογίες δεν μπορούν να κάνουν κάτι για να σταματήσουν οι αναβολές δικών λόγω κωλύματος δικηγόρου ή ασθένειας του κατηγορούμενου, αν δεν γίνει νομοθετική παρέμβαση. Όμως, η τελευταία θα προκαλέσει πιθανόν την αντίδραση των δικηγόρων και ανάμεσά τους μπορεί να διακρίνει κανείς εύκολα πολλούς βουλευτές αλλά και τον νέο υπουργό κ. Φλωρίδη. Η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει στην επιτάχυνση των διαδικασιών απονομής Δικαιοσύνης αλλά δεν θα λύσει το πρόβλημα της αναβολής δικών που οδηγεί σε παραγραφές για μεγάλα σκάνδαλα. 

Συνοψίζοντας, η ψηφιοποίηση είναι το μέσον και όχι ο σκοπός.  


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v