Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν αντοχή και διορατικότητα»

Στρατηγική απόφαση για την Εθνική Τράπεζα η ενίσχυση του ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου, τονίζει ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Δ. Δημόπουλος. Πώς κινήθηκε η ναυλαγορά. Οι παραγγελίες νέων πλοίων και η συμβολή στην ελληνική οικονομία.

«Οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν αντοχή και διορατικότητα»

Στην πρώτη θέση διεθνώς παραμένει η ελληνόκτητη ναυτιλία, με τον στόλο της να ανέρχεται σε 4.585 πλοία, αντιπροσωπεύοντας το 19,63% του παγκόσμιου στόλου και το 49,96% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Την ίδια στιγμή, η ελληνική σημαία «κυματίζει» σε 770 πλοία, άνω των 1 .000 gt, κατέχοντας τη δεύτερη θέση στην ΕΕ και την έβδομη διεθνώς.

Αυτή την εβδομάδα, η ελληνική ναυτιλία έχει την... τιμητική της, στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων 2016 και το Εuro2day.gr ήρθε σε επαφή με έναν από τους ανθρώπους της, από την πλευρά των τραπεζών.

Μιλήσαμε με τον κ. Δημήτρη Δημόπουλο, αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Εθνικής Τράπεζας. Είναι η πρώτη ελληνική τράπεζα που τη δεκαετία του '60 ασχολήθηκε με τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας και σήμερα, πια, αποτελεί τον σημαντικότερο παίκτη της, στο σύνολο μιας αγοράς που σε παγκόσμιο επίπεδο χρηματοδότησης προς την ελληνόκτητη ναυτιλία ανέρχεται σε 63 δισ. δολάρια, ενώ στην Ελλάδα υπερβαίνει τα 9 δισ. δολάρια, κατέχοντας την 5η θέση διεθνώς.

«Ναυτιλιακό έθνος η Ελλάδα», θα πει ο κ. Δημόπουλος, τονίζοντας την παράδοση αλλά και την τεράστια συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στην οικονομία της χώρας, που δεν περιορίζεται μόνο στη συντήρηση και δημιουργία θέσεων εργασίας αλλά και στην ενίσχυση του ΑΕΠ και στη «χρηματοδότηση» του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου.

Κύριε Δημόπουλε, ποιες ήταν συνοπτικά οι ιδιαιτερότητες της περσινής χρονιάς και πώς αντέδρασαν στο σκηνικό αυτό οι Έλληνες εφοπλιστές;

«Το 2015 αποτέλεσε μια -ακόμη- χρονιά αντιθέσεων, που χαρακτηρίστηκε κυρίως από την έντονα πτωτική πορεία της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, η οποία μάλιστα στις αρχές του 2016 κατέγραψε τις χαμηλότερες ιστορικά τιμές, βάσει του δείκτη BDI, ως αποτέλεσμα των μειωμένων εισαγωγών πρώτων υλών από την Κίνα και δευτερευόντως από την Ινδία. Αντίθετα, η αγορά των δεξαμενόπλοιων ισχυροποιήθηκε σημαντικά, επωφελούμενη από την αύξηση του εμπορίου πετρελαίου, ενώ σε ό,τι αφορά στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η χρονιά «μοιράστηκε», με τους ναύλους να ανακάμπτουν κατά το πρώτο μισό και ακολούθως να σημειώνουν σημαντική πτώση κατά το δεύτερο μισό. Στο σκηνικό αυτό των προκλήσεων αλλά και των ευκαιριών και παρά την κρίση στον κλάδο, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επιδεικνύουν αξιοσημείωτη αντοχή και διορατικότητα, όπως αποδεικνύεται από την ηγετική τους θέση στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά και τη συνεισφορά της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία».

Δεν είναι εντυπωσιακό ότι παρά το δύσκολο 2015, η ελληνική ναυτιλία εξακολουθεί να παραμένει στην πρώτη θέση σε παγκόσμιο επίπεδο; Πώς κατανέμεται η συμμετοχή του ελληνόκτητου στόλου στους επιμέρους κλάδους και σε πόσα πλοία «κυματίζει» η ελληνική σημαία;

«Με στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η ελληνόκτητη ναυτιλία αποτελεί τον κορμό της ευρωπαϊκής και παραμένει στην πρώτη θέση διεθνώς, με τον στόλο της να ανέρχεται σε 4.585 πλοία (άνω των 1.000 gt), χωρητικότητας 341,17 εκατομμυρίων τόνων deadweight (dwt) -αύξηση περίπου 22% σε σχέση με το προηγούμενο έτος–, που αντιπροσωπεύει το 19,63% του παγκόσμιου στόλου σε dwt και το 49,96% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ελληνική σημαία, το 2015, αριθμούσε 770 πλοία (άνω των 1.000 gt), κατέχοντας την έβδομη θέση διεθνώς και τη δεύτερη στην ΕΕ (σε όρους dwt). Σε ό,τι αφορά στους επιμέρους κλάδους, ο ελληνόκτητος στόλος (σε όρους dwt) ελέγχει το 30,14% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 21,18% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων χύδην φορτίων και το 16,61% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παράγωγων προϊόντων πετρελαίου».

Υπάρχουν στοιχεία για τον αριθμό παραγγελιών νέων πλοίων; Τι ενδιαφέρον εκδηλώνεται στην αγορά μεταχειρισμένων;

«Στο πλαίσιο ανανέωσης του στόλου τους, οι Έλληνες εφοπλιστές κατά το περασμένο έτος προχώρησαν στην παραγγελία 407 πλοίων σε σύνολο 3.507 παραγγελιών, που αντιστοιχεί στο 17,2% της συνολικής χωρητικότητας υπό παραγγελία, ενώ επίσης επέδειξαν έντονη δραστηριότητα και στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων, συμμετέχοντας σχεδόν στο 50% όλων των αναφερόμενων συναλλαγών σε δεξαμενόπλοια και φορτηγά είτε ως αγοραστές είτε ως πωλητές».

Μπορεί οι τράπεζες να είναι «η ατμομηχανή» της ελληνικής οικονομίας, αλλά η ναυτιλία είναι ένας σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στη διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας. Εξίσου κρίσιμη η συμμετοχή της ελληνικής ναυτιλίας στην ανεργία και το εμπορικό ισοζύγιο. Για τι ύψους εισροές μιλάμε;

«Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η Ελλάδα είναι ένα ναυτιλιακό έθνος με μεγάλη παράδοση στον εφοπλισμό και με τη ναυτιλία να παραμένει ένας από τους σημαντικότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σύμφωνα με τις μελέτες του Boston Consulting Group (BCG) και του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), η ελληνική ναυτιλία συνεισφέρει άνω του 7% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ), παρέχει απασχόληση σε 200.000 άτομα και καλύπτει άνω του 30% του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου με τις εισροές από τη ναυτιλία στο ισοζύγιο πληρωμών να ανέρχονται περίπου στα 142 δισεκατομμύρια ευρώ για τα έτη 2006-2015».

Από πλευράς τους, πώς συμβάλλουν στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας οι ελληνικές τράπεζες και ποια είναι η θέση της Eθνικής Τράπεζας ως προς αυτό;

«Οι ελληνικές τράπεζες -σύμφωνα με την έρευνα της Petrofin- συμμετέχουν στη χρηματοδότηση της ελληνόκτητης ναυτιλίας με 9,13 δισ. δολάρια, κατέχοντας το 14,6% του παγκόσμιου χαρτοφυλακίου το 2015. Η Εθνική Τράπεζα έχει υποστηρίξει τη ναυτιλία από τις αρχές του 20ού αιώνα. Τη δεκαετία του '60 ήταν η πρώτη ελληνική τράπεζα που πραγματικά ασχολήθηκε με τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, ενώ από τα μέσα της δεκαετίας του '90 έχει γίνει ένας από τους σημαντικότερους παίκτες της ναυτιλιακής χρηματοδότησης στην Ελλάδα. Ο Όμιλος της Εθνικής Τράπεζας έχει μια μακροχρόνια αφοσίωση στη χρηματοδότηση της ελληνόκτητης ναυτιλίας, προσφέροντας την υποστήριξή του μέσω εξατομικευμένων χρηματοοικονομικών λύσεων, ώστε να ταιριάξει ιδιωτικές και εταιρικές ανάγκες. Σήμερα, η Εθνική Τράπεζα είναι ένας από τους ισχυρότερους συμμετέχοντες στη χρηματοδότηση της ελληνόκτητης ναυτιλίας παγκοσμίως και σύμφωνα με στοιχεία της Petrofin, το 2015 βρισκόταν στην 5η θέση σε διεθνές επίπεδο και στη 2η θέση ανάμεσα στις ελληνικές τράπεζες σε όρους συνολικού χαρτοφυλακίου. Όπως έχει δηλώσει και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Τράπεζας κύριος Λεωνίδας Φραγκιαδάκης, η δέσμευση της Εθνικής Τράπεζας στην ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει ισχυρή και αταλάντευτη και η ενίσχυση του χαρτοφυλακίου της αποτελεί στρατηγική απόφαση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v