Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εμπρός στον δρόμο που χάραξαν τα… capital controls

Άφησε τα κέρδη σου να τρέξουν αλλά κόψε τις απώλειές σου, λένε στις απανταχού χρηματιστηριακές αγορές και -κατά κανόνα- έχουν δίκιο. Ας κάνουμε το ίδιο και στην Ελλάδα, μπας και δούμε… προκοπή.

Εμπρός στον δρόμο που χάραξαν τα… capital controls

Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!

Για μία χώρα η οποία «υπερηφανεύεται» πως η φοροδιαφυγή είναι το εθνικό της σπορ, η μείωση των διαστάσεων της παραοικονομίας από το επίπεδο του 25,1% του ΑΕΠ, πριν από την κρίση του 2008, σε λίγο περισσότερο από το 20% του εθνικού εισοδήματος σήμερα, δίχως άλλο, αποτελεί άθλο.

Μπορεί η κρίση και η μείωση των εισοδημάτων να διεκδικούν μεγάλο μέρος από τις δάφνες αυτού του άθλου (24% το 2012 και 22,4% το 2015), όμως τουλάχιστον αντίστοιχο μερίδιο οφείλεται και στην έκταση που έλαβε η χρήση πλαστικού χρήματος μετά την επιβολή κεφαλαιακών περιορισμών, το καλοκαίρι του 2015.

Οι λόγοι για τους οποίους επιβλήθηκαν οι κεφαλαιακοί περιορισμοί όπως και οι αρνητικές επιπτώσεις που αυτοί είχαν στην οικονομική δραστηριότητα είναι γνωστοί και καλά «εμπεδωμένοι».

Όμως, υπήρξε και θετική επίδραση, η οποία αφορά στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής και αποτυπώνεται, για πρώτη φορά κατά τρόπο τόσο αναλυτικό, στην έκθεση περί αδιαφάνειας και ξεπλύματος μαύρου χρήματος που δημοσιοποίησε χθες το υπουργείο Οικονομικών, υπό τον μακροσκελή τίτλο: «Έκθεση Εκτίμησης Εθνικού Κινδύνου για τη Νομιμοποίηση Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και τη Χρηματοδότηση της Τρομοκρατίας».

Σύμφωνα με αυτή την έκθεση, λοιπόν, η προσαρμογή -σε μεγάλο βαθμό- επιχειρήσεων και καταναλωτών στην πραγματοποίηση συναλλαγών χωρίς μετρητά μετά την εφαρμογή των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων, οδήγησε στην κατακόρυφη αύξηση (87%) του αριθμού των διαθέσιμων τερματικών POS (η οποία είναι πλέον υποχρεωτική για σειρά κλάδων), στην αύξηση των συναλλαγών με πλαστικό χρήμα κατά 79% και των ηλεκτρονικών μεταφορών πιστώσεων κατά 24%, ενώ κυριολεκτικά απογείωσε την αξία των συναλλαγών μέσω internet banking και mobile banking (29% και 82%, αντίστοιχα).

Με άλλα λόγια, ουδέν κακόν αμιγές καλού και στην προκείμενη περίπτωση, το όφελος καταγράφηκε στη μείωση της παραοικονομικής δραστηριότητας και στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής.

Εάν όμως αυτός είναι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσει η χώρα, με στόχο την περαιτέρω μείωση της κυριότερης πηγής οικονομικής και κατά προέκταση κοινωνικής αδικίας, της φοροδιαφυγής, τότε γιατί να μην το πράξει;

Γιατί να μη μειώσει ακόμη περισσότερο το όριο συναλλαγών με μετρητά, από τα 500 ευρώ όπου αυτό στέκει σήμερα, υιοθετώντας εξαιρέσεις μόνο για τους υπερήλικες ή εκείνες τις πληθυσμιακές ομάδες που αποδεδειγμένα δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτό το ζητούμενο;

Γιατί να μην καταστήσει υποχρεωτική τη χρήση συσκευών ηλεκτρονικών συναλλαγών POS σε περισσότερους επαγγελματικούς κλάδους και να προχωρήσει σε διασταυρώσεις στοιχείων δηλώσεων εισοδήματος, ιδίως σε κλάδους ελεύθερων επαγγελματιών;

Αντίστοιχα, «κίνητρα» όπως το κτίσιμο του λεγόμενου «αφορολόγητου» μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών οφείλουν να τονωθούν παρά να μειωθούν…

Η μάχη κατά της φοροδιαφυγής είναι, ευλόγως, αέναη. Όμως εάν δεν υπάρξουν κάποιες νίκες στο μέτωπο αυτό, τον «λογαριασμό» θα τον πληρώνουν πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι και είναι εκείνοι οι οποίοι έχουν υποφέρει περισσότερο στη διάρκεια της κρίσης.

Όσο η παραοικονομία και η φοροδιαφυγή που αυτή συνεπάγεται, παραμένουν σε υψηλά επίπεδα -και το 1/5 του ΑΕΠ δεν μπορεί να θεωρηθεί χαμηλό- τόσο θα διατηρούνται υψηλοί οι συντελεστές φορολόγησης, διαιωνίζοντας έτσι έναν φαύλο κύκλο δημιουργίας κινήτρων προς φοροδιαφυγή και συνάμα μείωσης της αγοραστικής ισχύος νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Το γεγονός αυτό δεν είναι ακόμη κατανοητό;


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v