Stat Bank: Ανοδική πορεία για αγορά καλλυντικών

Η εγχώρια αγορά καλλυντικών ακολούθησε ανοδική πορεία την περίοδο 1995-2004, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου (σε αξία) της τάξης του 11%, υπογραμμίζεται σε έρευνα της Stat Bank για την αγορά φαρμάκων και καλλυντικών.

Stat Bank: Ανοδική πορεία για αγορά καλλυντικών
Η εγχώρια αγορά καλλυντικών ακολούθησε ανοδική πορεία την περίοδο 1995-2004, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου (σε αξία) της τάξης του 11%, υπογραμμίζεται σε έρευνα της Stat Bank για την αγορά φαρμάκων και καλλυντικών.

Τα προϊόντα περιποίησης δέρματος το 2004 αντιπροσώπευσαν το 48% της συνολικής αγοράς και ακολούθησαν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών, με ποσοστό 30%. Τα αρώματα καθώς και τα προϊόντα μακιγιάζ συγκέντρωσαν από κοινού μερίδιο 22%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Αρωμάτων & Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ), το 2005 στον κλάδο εμπορίας φαρμάκων και καλλυντικών παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση του τζίρου και των κερδών.

Τα έσοδα διαμορφώθηκαν σε 4,8 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 12%, και τα κέρδη προ φόρων σε 218 εκατ. ευρώ, 17% υψηλότερα έναντι της προηγούμενης χρονιάς.

Επιπλέον, από τα στοιχεία του ΠΣΒΑΚ αποδεικνύεται ότι η εγχώρια παραγωγή καλλυντικών ανοίγει τα τελευταία χρόνια νέους διεθνείς δρόμους. Κι αυτό επιτυγχάνεται παρά το γεγονός ότι στην παγκόσμια αγορά κυριαρχούν οι ισχυροί πολυεθνικοί όμιλοι υψηλής κοσμετολογίας, οι οποίοι έχουν τη μερίδα του λέοντος και στην εγχώρια αγορά (το 2004 η εισαγωγική διείσδυση καλλυντικών κυμάνθηκε γύρω στο 90%).

Η αξία της εγχώριας παραγωγής καλλυντικών ακολούθησε τη δεκαετία 1993-2002 ανοδική πορεία, με ετήσιο ρυθμό 7,6%. Στο ίδιο διάστημα, ωστόσο, η αξία της εγχώριας κατανάλωσης σε τιμές χονδρικής –εξαιρουμένων των παιδικών καλλυντικών και των προϊόντων στοματικής υγιεινής– σημείωσε μέση ετήσια άνοδο 13,6%.

Το σύνολο των εξαγωγών μόνο για το 2001 έφτασε σε τιμές χονδρικής τα 111 σχεδόν εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 59% περίπου της εγχώριας παραγωγής.

Η σημερινή εικόνα της αγοράς καλλυντικών αποδεικνύει την επικράτηση ολίγων και ισχυρών παικτών τόσο στον τομέα της χονδρικής διανομής όσο και στη λιανική.

Σε αντίθεση με την πανευρωπαϊκή πρακτική, στην Ελλάδα οι περισσότεροι μεγάλοι διεθνείς οίκοι καλλυντικών έχουν εμπιστευτεί την αντιπροσώπευση και τη διανομή των προϊόντων τους σε τοπικούς εμπόρους, συνάπτοντας σε ορισμένες περιπτώσεις μικτές εταιρείες (joint ventures) με τους τοπικούς συνεργάτες τους.

Χωρίς να απουσιάζουν και οι περιπτώσεις που οι ξένοι οίκοι έχουν συστήσει θυγατρικές εταιρείες οι οποίες αυτόνομα προωθούν τα ομώνυμα καλλυντικά (όπως οι Christian Dior και L’Oreal), οι τοπικοί έμποροι κατέχουν σημαντικά μερίδια στην αγορά, συγκεντρώνοντας στα χαρτοφυλάκιά τους επώνυμα σήματα καλλυντικών όλων των κατηγοριών.

Συγκεντρωμένη στα χέρια λίγων βρίσκεται και η λιανική αγορά σε ”αντιστοιχία” με τα δεδομένα στο χονδρεμπόριο. Έτσι, σε αντίθεση με άλλες αγορές, ο χώρος των καλλυντικών διαπνέεται από ισορροπημένες σχέσεις μεταξύ διανομέων και λιανικών δικτύων και οι εκατέρωθεν πιέσεις δεν ”ροκανίζουν” τα περιθώρια κέρδους.

Αν και δεν απομένουν πλέον πολλά σήματα και διεθνείς εταιρείες καλλυντικών επιλεκτικής διανομής (ακριβών ειδών) στα χέρια μεμονωμένων επιχειρήσεων, οι μεγάλοι όμιλοι συνεχίζουν να αναζητούν τρόπους να πάρουν υπό τον έλεγχό τους όποιο σήμα τούς έχει ”ξεφύγει”.

Έχοντας ισχυρή θέση στην αγορά καλλυντικών, ο όμιλος Notos Com απέκτησε την Clarins και τα συνδεδεμένα αρωματικά προϊόντα Thierry Mugler. Διαθέτει μικτές εταιρείες (joint ventures) με τον οίκο Yves Saint Laurent και τον οίκο Lancaster, την αποκλειστική αντιπροσώπευση του οίκου Chanel αλλά και ηγετικό μερίδιο στα αρωματικά προϊόντα με πλειάδα σημάτων.

Ο όμιλος Σαράντη, πέρα από την παραγωγή δικών του αρωμάτων, τα οποία αντιπροσωπεύουν περίπου το 45% των συνολικών του πωλήσεων στα καλλυντικά, έχει στρατηγική συνεργασία με τον πολυεθνικό όμιλο Estee Lauder, με τον οποίο έχουν συστήσει κοινή εταιρεία στην Ελλάδα.

Ο όμιλος κατέχει μερίδιο 40% στο κομμάτι της επιλεκτικής διανομής μέσω των σημάτων Estee Lauder, Clinique, των σειρών μακιγιάζ MAC και Stilla, των αντιπροσωπειών της Juvena αλλά και των αρωματικών προϊόντων που διακινεί στην Ελλάδα.

Η ελληνική θυγατρική της L’Oreal –μέλος ενός γκρουπ με ηγετικά μερίδια παγκοσμίως– εμφανίζει σταθερή ανάπτυξη πωλήσεων κατά 10% ετησίως, πρόβλεψη που εκτιμά ότι θα επιβεβαιωθεί και το 2005.

Επιπλέον, ο όμιλος διαθέτει ισχυρή παρουσία στον τομέα των καλλυντικών επιλεκτικής διανομής, καθώς διαχειρίζεται τις γνωστές φίρμες Lancome, Helena Rubinstein, Biotherm, Shu και Uemura.

Η αλυσίδα Hondos Center, η Μαρινόπουλος Sephora και η Gallerie de Beaute είναι πλέον αναμφισβήτητοι ηγέτες στο λιανεμπόριο, όπου τα μεμονωμένα καταστήματα αποτελούν είδος προς εξαφάνιση.

Εκτός από τις οργανωμένες αλυσίδες, στον τελικό καταναλωτή απευθύνονται και τα σούπερ μάρκετ (με είδη ευρείας διανομής) καθώς επίσης και τα κομμωτήρια με τα ειδικά προϊόντα.

Σημαντικό μερίδιο κατέχουν επίσης τα τμήματα καλλυντικών εντός των πολυκαταστημάτων (στη συγκεκριμένη περίπτωση στα τρία Notos Galleries) αλλά και τα Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών μέσα από το ειδικό καθεστώς πώλησης στα αεροδρόμια αλλά και των επεκτάσεων που πραγματοποιούν στους μεθοριακούς σταθμούς και τα πλοία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v