Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα «στοιχειωμένα» ακίνητα της κρίσης

Δεκάδες περιπτώσεις αξιοποίησης ακινήτων εδώ και χρόνια σκοντάφτουν στην ελληνική γραφειοκρατία. Τα προβλήματα, οι δικαστικές εμπλοκές και ο «πολλαπλασιαστής» της κρίσης. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις εισηγμένων και μη εταιρειών.

Τα «στοιχειωμένα» ακίνητα της κρίσης

Απίστευτες γραφειοκρατικές διαδικασίες και δικαστικές διαμάχες, που σε ορισμένες περιπτώσεις διαρκούν δεκαετίες, υφίστανται πολλές επιχειρήσεις που επιδιώκουν να επενδύσουν σημαντικά ποσά στην αγορά ακινήτων.

Κάτι το ασαφές και συχνά μεταβαλλόμενο θεσμικό πλαίσιο (π.χ. χρήσεις γης), κάτι η έλλειψη υποδομών και η χαρακτηριστική αργοπορία απονομής δικαιοσύνης στη χώρα αναβάλλουν -και συχνά ματαιώνουν- πολύ σημαντικές επενδύσεις: είτε τελικά γιατί οι επενδυτές αρνούνται να αντέξουν παρόμοιες δοκιμασίες, είτε γιατί όταν δόθηκαν τελικά οι αδειοδοτήσεις ξέσπασε η οικονομική κρίση, οπότε η προβλεπόμενη ζήτηση μειώθηκε και η εύρεση χρηματοδότησης δυσκόλεψε για τα καλά.

Μεγάλες τουριστικές αναπτύξεις, επεκτάσεις εταιρειών που θα δημιουργούσαν θέσεις εργασίας, αλλά ακόμη και η κατασκευή απλών κατοικιών που θα μετρίαζε την κατακόρυφη πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας αναβάλλονται συνεχώς και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν ξεκινούν ποτέ…

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι Έλληνες επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό θεωρούν πως πολύ πιο εύκολα και γρήγορα ολοκληρώνουν τέτοιες δουλειές στη Βουλγαρία, σε άλλες χώρες της ΝΑ. Ευρώπης, ή ακόμη και σε κράτη της Μέσης Ανατολής, παρά στην Ελλάδα.

Άλλο παράδειγμα είναι η εξομολόγηση Έλληνα επιχειρηματία ότι -λόγω και των απίστευτων γραφειοκρατικών διαδικασιών- χρειάζεται κάποιος να «ματώσει» για να μπορέσει να παραγάγει μέσα στην Ελλάδα, ενώ αντίθετα είναι πολύ πιο εύκολο και γρήγορο να ιδρύσει μια εμπορική εταιρεία και να προμηθεύεται τα ίδια προϊόντα από το εξωτερικό.

Έτσι, υπάρχουν σήμερα επιχειρήσεις (εισηγμένες και μη) που συνεχίζουν να κινούν τις πολυετείς διαδικασίες των αδειοδοτήσεων, ελπίζοντας πως όταν αυτές ληφθούν η ελληνική οικονομία θα έχει μπει σε τροχιά ανάπτυξης και το ζήτημα της χρηματοδότησης θα έχει διευθετηθεί.

Ενδεικτικά παραδείγματα

* Η Κεραμεία Αλλατίνη και η Nutriart βγήκαν από τα ταμπλό, χωρίς να καταφέρουν για χρόνια και χρόνια να αξιοποιήσουν τα μεγάλα ακίνητα που διέθεταν στον νομό Θεσσαλονίκης.

* Από τα μέσα περίπου της προηγούμενης δεκαετίας, η εταιρεία Ικτίνος Μάρμαρα έχει ξεκινήσει τη διαδικασία αδειοδοτήσεων για μεγάλη τουριστική επένδυση στην Κρήτη. Στη συνέχεια πούλησε το 80% της επένδυσης στον όμιλο της Dolphin Capital, και μάλιστα θα εισπράξει επιπλέον 4,15 εκατ. ευρώ σε περίπτωση που ολοκληρωθούν κάποιες αδειοδοτήσεις:

α) Χορήγηση οικοδομικής άδειας ανέγερσης της ξενοδοχειακής μονάδας από την αρμόδια υπηρεσία πολεοδομίας του Δήμου Σητείας.

β) Χορήγηση της τελικής άδειας κατασκευής του καταφυγίου τουριστικών σκαφών από την αρμόδια Δ/νση Δημοσίων Έργων Περιφέρειας Κρήτης. Η επένδυση έχει υπαχθεί στον αναπτυξιακό νόμο 3299 με την απόφαση 57486/27-12-2011.

γ) Χορήγηση της βεβαίωσης του άρθρου 24 του νόμου 2508/1997 για την ιδιωτική πολεοδόμηση με τον μηχανισμό ΠΕΡΠΟ της πράξης οικιστικής περιοχής στον Όρμο Φανερωμένης.

δ) Δημιουργία δεύτερης οικιστικής περιοχής στη θέση Σόπατα-Μεσοράχη.

ε) Δημιουργία γηπέδου Golf στη θέση Σόπατα-Μεσοράχη.

Σύμφωνα μάλιστα με την εισηγμένη, «λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις, πιστεύουμε ότι το επιχειρηματικό αυτό σχέδιο εξελίσσεται ομαλά». Σημειώνεται ότι το ποσό που αφορά την Ικτίνος θα καταχωριστεί στα έσοδα της χρήσης κατά την οποία θα γίνει επίτευξη των συμφωνηθέντων στόχων και θα ωφελήσει τα αποτελέσματα της χρήσης εκείνης.

* Η ΕΛΒΙΕΜΕΚ έχει εκπονήσει business plan για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου, έχοντας -όπως δηλώνει- λάβει όλα τα απαραίτητα έγγραφα από το αρµόδιο δασαρχείο, την Αρχαιολογική Υπηρεσία, όπως επίσης και την έγκριση από τις αρµόδιες υπηρεσίες του Ο.Σ.Ε. για την είσοδο των σιδηροδροµικών γραµµών εντός της ιδιοκτησίας της. Από τον Φεβρουάριο του 2006  αναµένει την έγκριση του αιτήµατος που έχει υποβάλει στο υπουργείο Μεταφορών περί ένταξης του επιχειρηµατικού της σχεδίου στον Ν. 3333/05 περί Εµπορευµατικών Κέντρων.

Σύμφωνα πάντα με την εταιρεία, η καθυστέρηση κατ' αρχάς οφειλόταν σε ελλείψεις και σε δυσχέρειες του νόµου, που εµπόδιζαν για πολλά χρόνια την εφαρµογή του. Παρ' όλα αυτά, τα τελευταία χρόνια έγιναν οι απαραίτητες συµπληρώσεις και κάπου από το φθινόπωρο του 2010 µπορεί πλέον να προχωρήσει άµεσα σε επικαιροποίηση του υποβληθέντος, από τις 15 Φεβρουαρίου 2006, φακέλου της.

Ωστόσο, λόγω της οικονομικής κρίσης, τα προβλεπόμενα έσοδα της επένδυσης έχουν μειωθεί, ενώ ζητούμενο είναι και η χρηματοδότηση του project.

* Χρειάστηκαν πάνω από δέκα χρόνια αγώνων για να απελευθερωθούν τα ακίνητα της ΛΑΝΑΚΑΜ στον Πειραιά και στη Λεωφόρο Ηρακλείου, ενώ ελπίζεται πως ανάλογη θα είναι κι η εξέλιξη για το ακίνητο της Καλλιθέας. Στόχος της διοίκησης -μέσα στην κρίση- είναι η εκμετάλλευση των ακινήτων, καθώς σήμερα όχι μόνο δεν αποφέρουν έσοδα, αλλά επιπλέον επιβαρύνουν και τα αποτελέσματα με φόρους.

* Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 η Τεχνική Ολυμπιακή προσπαθεί να αποκτήσει άδεια για τη δημιουργία κατοικιών στην περιοχή του Πόρτο Καρράς. Το θέμα πέρασε από σαράντα κύματα, το 2004 προκάλεσε πολιτικούς τριγμούς (υπόθεση Πάχτα) και έκτοτε η άδεια πότε δίδεται και πότε αναιρείται... Επί της ουσίας πάντως, μέχρι σήμερα το project δεν έχει ξεκινήσει.

* Οι εξελίξεις στο ακίνητο του Ελαιώνα (γήπεδο Παναθηναϊκού, εμπορικό κέντρο) αποτέλεσαν την κυριότερη αιτία για τις μεγάλες οικονομικές περιπέτειες στις οποίες έχει εμπλακεί η εισηγμένη Μπάμπης Βωβός. Το project που τόσο φιλόδοξα ξεκίνησε στο δεύτερο μισό της προηγούμενης δεκαετίας σήμερα είναι αμφίβολο για το εάν, πότε και με ποια μορφή θα υλοποιηθεί.

* Εδώ και πολλές δεκαετίες(!) η Κέκροψ βρίσκεται σε δικαστικές διαμάχες πότε με το ελληνικό δημόσιο και πότε με τον Δήμο Ψυχικού για αρκετά από τα ακίνητά της. Ενδεικτικό της γραφειοκρατίας που επικρατεί είναι η εξέλιξη της υπόθεσης των διεκδικήσεων του ελληνικού δημοσίου, όπου σύμφωνα με τη διοίκηση της εισηγμένης «επί της διεκδικήσεως του ελληνικού δημοσίου έχει εκδοθεί πρωτόδικη απόφαση η οποία δικαίωσε την εταιρεία.

Ύστερα από έφεση του ελληνικού δημοσίου εκδόθηκε προδικαστική απόφαση του Εφετείου Αθηνών, η οποία δεν εξαφάνισε την πρωτόδικη απόφαση και η οποία έτασσε συμπληρωματικές αποδείξεις, μετά την ολοκλήρωση των οποίων εκδικάσθηκε η υπόθεση. Μετά την κατάθεση της συμπληρωματικής πραγματογνωμοσύνης ορίσθηκε δικάσιμος η 28/01/2014»...

Ταλαιπωρία χωρίς… ΜΕΤΡΟ!

* Εδώ και επτά χρόνια η αλυσίδα σούπερ μάρκετ και Cash & Carry ΜΕΤΡΟ προσπαθεί να επεκτείνει κατάστημα που διατηρεί στον Πύργο. Επτά ολόκληρα χρόνια η κρατική μηχανή (πολεοδομία) δεν της απαντά καν στο σχετικό αίτημα! Αντιθέτως, την έχει στο περίμενε.

Και αν νομίζετε ότι τα επτά χρόνια είναι πολλά, μάλλον θα αλλάξετε γνώμη αν μάθετε ότι για να μεταφερθεί ένα έγγραφό για την επέκταση από μια υπηρεσία που βρίσκεται στον Πύργο σε μια άλλη στην Πάτρα χρειάστηκαν εννέα μήνες! Η πολεοδομία, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε ενστάσεις σχετικά με τον όγκο του κτιρίου, οι οποίες οδήγησαν την εταιρεία να προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες.

Καθοριστικό ρόλο στην περιπέτεια της επένδυσης αυτής έχουν διαδραματίσει και οι αλλαγές στη διάρθρωση της αυτοδιοίκησης καθώς η μεταφορά των αρμοδιοτήτων στις νέες δομές έχει σκαλώσει. Εξαιτίας της γραφειοκρατίας και των καθυστερήσεων η εταιρεία έχει αναγκαστεί να αναθεωρήσει το φετινό επενδυτικό της πλάνο.

Ενώ ο αρχικός της σχεδιασμός για τη φετινή χρονιά προέβλεπε τη λειτουργία επτά νέων καταστημάτων, αυτός ο στόχος δεν φαίνεται να επιτυγχάνεται, καθώς προβλήματα καθυστερήσεων στην έκδοση αδειών αντιμετωπίζουν τρία καταστήματα που θέλει να ανοίξει, με αποτέλεσμα η λειτουργία τους να μετατίθεται στην επόμενη χρονιά.

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v