Με υποδόση και προϋπολογισμό αρχίζει η 3η αξιολόγηση

Η διανομή του πιθανού υπερπλεονάσματος του 2017 και οι αστερίσκοι για την επίτευξη των στόχων του 2018. Προ των πυλών η εκταμίευση των 800 εκατ. ευρώ. Οι εκκρεμότητες σε ιδιωτικοποιήσεις, ενέργεια και λίστες ΟΟΣΑ.

Με υποδόση και προϋπολογισμό αρχίζει η 3η αξιολόγηση

Τα καλά νέα είναι ότι η εκταμίευση της δόσης των 800 εκατ. ευρώ φαίνεται να βρίσκεται προ των πυλών. Αυτό τουλάχιστον αναφέρουν κυβερνητικές πηγές. Τα άσχημα νέα είναι ότι για να κλείσει η τρίτη αξιολόγηση, η οποία ξεκινά σήμερα με τους επικεφαλής των δανειστών στην Αθήνα, ενδεχομένως να χρειαστούν πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα για το 2018, τα οποία μπορεί να φτάσουν έως και το 0,5% του ΑΕΠ ή 900 εκατ. ευρώ.

Στο θέμα της υποδόσης, σήμερα το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να παρουσιάσει στους δανειστές τα στοιχεία πληρωμών ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου. Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι οι πληρωμές είναι εντός των στόχων, επομένως, η εκταμίευση της δόσης δεν θα συναντήσει προβλήματα. Το EuroWorking Group συνεδριάζει την Πέμπτη στις 26 του μήνα.

Στο μέτωπο της αξιολόγησης, οι καυτοί φάκελοι είναι αρκετοί. Από τις μονάδες της ΔEΗ που θα πωληθούν, τις περικοπές των κοινωνικών επιδομάτων και την αλλαγή του νόμου για τις απεργίες, έως το Ελληνικό και την πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών.

Το πρώτο ραντεβού έχει κλειστεί για τις 3 το μεσημέρι, ενώ θα ακολουθήσει ένα ακόμα σήμερα, στις 5:30 το απόγευμα, με αποκλειστικό θέμα συζήτησης την πορεία του προϋπολογισμού (αύριο δημοσιοποιούνται τα νεότερα στοιχεία για τον Σεπτέμβριο) και των πρωτογενών πλεονασμάτων, σε συνδυασμό βέβαια με τις μακροοικονομικές επιδόσεις. Την κυβέρνηση θα εκπροσωπήσει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γ. Χουλιαράκης, δεδομένου ότι ο Ευκλείδης Τσακαλώτος βρίσκεται σε συνέδριο στην Ήπειρο.

Οι πρώτες μετρήσεις των δανειστών (από το ευρωπαϊκό σκέλος) δείχνουν ενδεχόμενο δημοσιονομικό κενό της τάξεως του 0,3%-0,5% του ΑΕΠ για το 2018. Αν οι εκτιμήσεις αυτές παραμείνουν, θα ζητηθούν, αργά ή γρήγορα, πρόσθετα μέτρα.

Προς το παρόν, οι δανειστές τηρούν στάση αναμονής, περιμένοντας τα νεότερα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού αλλά και τις εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ για τον ρυθμό ανάπτυξης. Το θέμα των νέων μέτρων αναμένεται να ξεκαθαρίσει προς το τέλος Νοεμβρίου, όταν άλλωστε θα ληφθούν και οι τελικές αποφάσεις για το σχεδιαζόμενο από την κυβέρνηση κοινωνικό μέρισμα. Ήδη οι δανειστές έχουν διαμηνύσει πως αν υπάρξει υπεραπόδοση στους φετινούς στόχους (η κυβέρνηση προβλέπει πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ έναντι 1,75% που απαιτεί το πρόγραμμα), προτιμότερο είναι το «περίσσευμα» να διοχετευθεί σε αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων παρά σε δράσεις ενίσχυσης των οικονομικά ασθενέστερων.

Σήμερα άλλωστε δόθηκαν στη δημοσιότητα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αναφορικά με το πρωτογενές αποτέλεσμα του 2016. Με βάση αυτά το υπερπλεόνασμα της περσινής χρονιάς ψαλιδίζεται ελαφρά στο 3,7% του ΑΕΠ έναντι 3,9% (με βάση τον κανονισμό ESA 2010)

Οι εκκρεμότητες στις ιδιωτικοποιήσεις

Γύρω από το υπερταμείο κινούνται αρκετές από τις εκκρεμότητες που καλείται να επιλύσει η κυβέρνηση για την τρίτη αξιολόγηση, μέσω και των συζητήσεων που θα έχει τις επόμενες ημέρες με τους εκπροσώπους των δανειστών. Οι δύο κυριότερες αφορούν στη σύσταση της Εταιρείας Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) στην οποία θα μεταφερθούν οι συμμετοχές του δημοσίου σε 20 επιχειρήσεις (μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται 16 κρατικές εταιρείες) και στις αλλαγές στα διοικητικά συμβούλια των άλλων θυγατρικών του υπερταμείου όπως το ΤΑΙΠΕΔ και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).

Η ίδρυση της ΕΔΗΣ προγραμματίζεται για το τέλος Νοεμβρίου ή τον Δεκέμβριο, καθώς στο υπερταμείο προσπαθούν πρώτα να συγκροτήσουν τον μηχανισμό που θα παρακολουθεί την πορεία των ΔΕΚΟ που θα περάσουν υπό τον έλεγχό της. Πάντως, το διοικητικό συμβούλιο της ΕΔΗΣ έπρεπε να έχει επιλεγεί από τα τέλη Ιουλίου, αλλά ακόμα η διαδικασία εκκρεμεί. Το ίδιο συμβαίνει και με τα διοικητικά συμβούλια των θυγατρικών.

Στο ΤΑΙΠΕΔ άλλαξε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος, μετά την παραίτηση του προηγούμενου. Ενώ όλοι θεωρούσαν πως η πρόσφατη αλλαγή διευθύνοντος συμβούλου θα ήταν ευκαιρία για να ανασυγκροτηθεί το διοικητικό συμβούλιο και να προστεθούν άλλα δύο μέλη ώστε να γίνει πενταμελές (σήμερα είναι τριμελές), η εκκρεμότητα παραμένει. Τα ίδια ισχύουν και στην ΕΤΑΔ, η οποία βρίσκεται στην κυριολεξία σε χειμέρια νάρκη, μολονότι διαχειρίζεται περί τις 75.000 κρατικά ακίνητα.

Εκτός από το υπερταμείο, ένα από τα σοβαρά θέματα που αποτελούν προαπαιτούμενα είναι και η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του επαγγέλματος του μηχανικού. Η κυβέρνηση παρουσίασε προεδρικό διάταγμα το οποίο στην ουσία διατηρούσε το παλαιό καθεστώς, με αποτέλεσμα να μην προχωρήσει η κατάθεσή του μέχρι σήμερα.

Ο εξωδικαστικός και ο ΟΟΣΑ

Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης τίθεται και η διαμόρφωση των κριτηρίων για τις επιχειρήσεις που πληρούν τις προϋποθέσεις από απόψεως χρεών (σ.σ. από 20.000 έως 50.000 ευρώ), ώστε να υπαχθούν στην αυτοματοποιημένη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού.
Αν και το συγκεκριμένο θέμα έπρεπε να είχε κλείσει εδώ και τουλάχιστον ένα μήνα, οι θεσμοί προτίμησαν να το θέσουν σε ανώτατο επίπεδο, επιδιώκοντας τα κριτήρια να γίνουν πιο αυστηρά.

Πέραν του συγκεκριμένου θέματος που μπαίνει εμβόλιμα στη διαδικασία, το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης καλείται να διαπραγματευθεί μια σειρά θεμάτων που σχετίζονται με την υιοθέτηση των συστάσεων του ΟΟΣΑ. Μεταξύ των ανοικτών θεμάτων στο μέτωπο των δημοσίων συμβάσεων είναι η συγκρότηση Σώματος Επανεξέτασης Προσφυγών (σε πρώτο βαθμό), αλλά και η λήψη μέτρων για τη βελτίωση του συστήματος δικαστικών προσφυγών.

Το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης θα «ελεγχθεί» κατά πόσο έχει προχωρήσει στην υιοθέτηση των συστάσεων της τρίτης εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ. Αν και στην κατεύθυνση αυτή έχει καταγραφεί σημαντική πρόοδος, απομένουν ακόμη πολλές συστάσεις από την εργαλειοθήκη ΙΙΙ, που δεν έχουν υιοθετηθεί. Υπενθυμίζουμε ότι το σύνολο των συστάσεων έφθανε τις 354.

Πάλι στο πλαίσιο των συστάσεων του ΟΟΣΑ, το υπουργείο θα κληθεί να ανακοινώσει τα ευρήματα των μελετών (εκ των υστέρων αξιολόγηση) που σχετίζονται με τις επιδράσεις στην οικονομία και την αγορά από την εφαρμογή της εργαλειοθήκης Ι του ΟΟΣΑ.

Σε αυτές βασικά περιλαμβάνονται οι αξιολογήσεις για τη διεύρυνση της διάρκειας ζωής του φρέσκου γάλακτος από τις πέντε ημέρες στις επτά, η απελευθέρωση των σημείων διάθεσης του βρεφικού γάλακτος, η κατάργηση της ενιαίας τιμής του βιβλίου κ.ο.κ.

Τα μέτωπα της ενέργειας

Ενα ιδιόμορφο παζάρι... περιμένει αυτή την εβδομάδα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Θα διαπραγματεύεται με τη γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρ. Επιτροπής για τις λιγνιτικές μονάδες της ΔEH και παράλληλα με τους επικεφαλής των θεσμών τόσο για το ίδιο θέμα, όσο και για το άλλο καυτό της ενεργειακής ατζέντας της ΔΕΠΑ.

Ειδικότερα, και όπως αναφέρουν πηγές στο Euro2day.gr, ίσως και μέχρι την ερχόμενη Παρασκευή 27 Οκτωβρίου η ηγεσία του ΥΠΕΝ να έχει στείλει στις Βρυξέλλες την τελική πρόταση με τις λιγνιτικές μονάδες της ΔEΗ που θα βγουν στο market test.

Πληροφορίες θέλουν την ηγεσία του υπουργείου ΠΕΝ να θεωρεί ακόμη «ανοικτή» την πρόταση για τις μονάδες που θα πουληθούν, καθώς από τη μία πλευρά η γεν. διεύθυνση Ανταγωνισμού έχει αντιρρήσεις ώστε στο «πακέτο» να συμπεριληφθεί ο ΑΗΣ Αμυνταίου -λόγω παλαιότητας- και από την άλλη, η ελληνική πλευρά συζητά και δεν συζητά τις δύο λιγνιτικές της Μεγαλόπολης. Υπουργείο και Βρυξέλλες φέρονται να συμφωνούν στην πώληση της «Βεύης 1» και της άδειας κατασκευής της δεύτερης του ίδιου συγκροτήματος.

Υπουργείο ΠΕΝ και θεσμοί θα διαπραγματευτούν και για τον ρόλο της ΔΕΠΑ στις ΕΠΑ, ενόψει του πλήρους ανοίγματος της αγοράς φυσικού αερίου από την 1η Ιανουαρίου του 2018. Ως γνωστόν οι δανειστές ζητούν πιο παθητικό ρόλο της δημόσιας επιχείρησης στις θυγατρικές της και για την εξεύρεση λύσης συζητούν μεταξύ τους και οι μέτοχοι των ΕΠΑ, δηλαδή η ΔΕΠΑ με τη Shell (Αέριο Αττικής) καθώς και με την ΕΝΙ (Αέριο Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας).

ΔΕH και ΔΕΠΑ είναι τα καυτά θέματα της ατζέντας των διαπραγματεύσεων για τα ενεργειακά ενόψει της τρίτης αξιολόγησης, αλλά το μενού συμπεριλαμβάνει επίσης: Το κλείσιμο της υπόθεσης των ΥΚΩ, όπου η ΔEΗ διεκδικεί 700 εκατ. ευρώ και η ΡΑΕ εγκρίνει 360 εκατ. ευρώ, τις αλλαγές στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την εταιρία, ακόμη και ο μεταλλευτικός και λατομικός νόμος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v