Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το κυβερνητικό σχέδιο για σιδηρόδρομο και logistics

Επενδύσεις που μπορούν να αυξήσουν τα οφέλη της χώρας ως διαμετακομιστικού κέντρου, όπως η συναρμολόγηση προϊόντων, αναζητά η κυβέρνηση, με το σχέδιο για τα εμπορευματικά κέντρα και την ενίσχυση του σιδηροδρόμου.

Το κυβερνητικό σχέδιο για σιδηρόδρομο και logistics

Μέσα στο φθινόπωρο θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την παραχώρηση, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), του υπόλοιπου συγκροτήματος του ΟΣΕ στο Θριάσιο, ενώ προς έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οδεύει η σύμβαση παραχώρησης για το εμπορευματικό κέντρο που θα λειτουργήσει σε τμήμα της έκτασης (588 από τα περίπου 2.100 στρέμματα του συγκροτήματος).

Χθες, κατά τη διάρκεια ημερίδας του υπουργείου Υποδομών για τις συνδυασμένες μεταφορές και τον ρόλο της Ελλάδας, ο κ. Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε ότι «η χώρα στην κρίση δέχθηκε πιέσεις για να κάνει πολλές εκπτώσεις. Το Θριάσιο κάποιοι ήθελαν να το βγάλουν με ενιαίο διαγωνισμό, να το απαξιώσουν και να το πάρουν και φθηνά». Πρόσθεσε πως η επιλογή ώστε να προχωρήσει σε δύο τμήματα δικαιώνει την κυβέρνηση καθώς το εμπορευματικό κέντρο θα «συμβολαιοποιηθεί άμεσα» και «σε λίγο καιρό» θα βγει ο διαγωνισμός παραχώρησης για το υπόλοιπο συγκρότημα. «Όσα συμφέροντα και αν υπάρχουν που θέλουν να πάρουν κοψοχρονιά, να ψάξουν άλλη χώρα έξω από την Ευρώπη», είπε ο Χρ. Σπίρτζης, ο οποίος πρόσθεσε με νόημα πως «δεν θα υποκύψουμε στις πιέσεις από όπου και να έρθουν επιστολές στο υπουργείο».

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, η Ελλάδα χρειάζεται τα εμπορευματικά κέντρα ώστε στη συνέχεια να έρθουν παραγωγικές επενδύσεις στη χώρα. «Δεν θέλουμε να είμαστε μόνο μεταφορείς, θέλουμε το κομμάτι του παραγόμενου ευρωπαϊκού προϊόντος που ανήκει στη χώρα μας να είναι στη χώρα μας». Επιπλέον, ενισχύονται οι σχέσεις με τους Βόρειους γείτονές μας, με τον κ. Σπίρτζη να επισημαίνει το σχέδιο σιδηροδρομικής παράκαμψης του Βοσπόρου μέσω της διασύνδεσης τριών ελληνικών και τριών βουλγαρικών λιμένων.

Ο Χρ. Σπίρτζης είπε πως βασική προτεραιότητα του Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών (μέχρι το 2037 με ενδιάμεσους στόχους μέχρι το 2027) είναι οι επενδύσεις στα μέσα σταθερής τροχιάς, από τη νέα γραμμή 4 του μετρό Αθήνας μέχρι την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου στους άξονες Πειραιάς - Αθήνα - Θεσσαλονίκη, Πάτρα - Αθήνα και Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας. «Να στρέψουμε τις κατασκευαστικές εταιρείες όχι μόνο στα οδικά αλλά και στα σιδηροδρομικά έργα», υποστήριξε.

Ο Διάδρομος της Ανατολικής Μεσογείου

Ο κ. Mathieu Grosch, στέλεχος της Κομισιόν και Συντονιστής του Διαδρόμου Ανατολή/Ανατολική Μεσόγειος, των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, είπε πως «χρειαζόμαστε τις εθνικές επενδύσεις αλλά πρέπει να βεβαιώσουμε ότι όλες οι χώρες κάνουν αυτό που πρέπει». Πρόσθεσε πως «προσπαθούμε να βρούμε τα πιο σημαντικά έργα στον Διάδρομο και να λύσουμε προβλήματα χρηματοδοτικά - τεχνικά» και πως «χρειαζόμαστε συνδυασμένες μεταφορές. Κάθε μέσο μεταφοράς πρέπει να είναι αποδοτικό». Κατά τον κ. Grosch, «είμαστε σε κρίσιμο σημείο καθώς «χρειαζόμαστε νέα εργαλεία χρηματοδότησης και συνεργασιών». Το 2030 θα είναι έτοιμος ο διάδρομος της Ανατολικής Μεσογείου σε μεγάλο βαθμό «αλλά δεν χρειαζόμαστε μόνο χρήματα αλλά και βούληση». Κατέληξε πως σήμερα υπάρχουν πολύωρες αναμονές (που φτάνουν και τις 20 ώρες) στα σύνορα. Γιατί να κερδίσεις μια ώρα τη μεταφορά και να χάνεις πέντε ώρες στα σύνορα;».

Ο Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας Στρατής Ζαφείρης επικεντρώθηκε στον κλάδο των logistics και ανέφερε στη χθεσινή εκδήλωση πως υπήρξε στρεβλή ανάπτυξή του. Πρόσθεσε πως υπάρχουν πολλές εταιρείες με άδεια αποθήκης χονδρεμπορίου, υπάρχουν προβλήματα με τις χρήσεις γης κ.α. «Θα δημιουργήσουμε θεσμικό πλαίσιο για να απελευθερωθεί από τα προβλήματα ο κλάδος» είπε ο κ. Ζαφείρης, που ανακοίνωσε πως σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο «με το οποίο θα δημιουργείται οργανωμένο πάρκο στα Οινόφυτα (όπου εδρεύει σημαντικότατο ποσοστό της ελληνικής βιομηχανίας) και πολλές χιλιάδες ελεύθερα στρέμματα που θα μπουν στο πάρκο». Πρόσθεσε πως «κοιτάμε και το Καλοχώρι (11.000 στρέμματα) να γίνει και αυτός οργανωμένος υποδοχέας, ώστε να συνδυαστεί με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά έχει ιδιαιτερότητες».

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππος Τσαλίδης είπε πως «με την παράδοσης της ηλεκτροκινούμενης γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη ξεκινάμε επενδυτικό πρόγραμμα 500 εκατ. ευρώ (κυρίως τροχαίο υλικό)». Πρόσθεσε πως στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ «επιδιώκουμε σταθερά η Θεσσαλονίκη να γίνει εμπορευματικός κόμβος των Βαλκανίων και στο πλαίσιο αυτό βρισκόμαστε σε συζητήσεις με τη νέα διοίκηση (σ.σ. του ΟΛΘ) για αμοιβαία συνεργασία για την αύξηση του εμπορευματικού έργου». Παράλληλα «συνεχίζεται η συνεργασία μας στον Πειραιά με την Cosco». Ο κ. Τσαλίδης είπε πως στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ «διευρύνουμε τις δραστηριότητές μας, με στόχο να γίνουμε ο κύριος εξυπηρετής μεταφορών στη ΝΑ Ευρώπη».

Ο κ. Ιωάννης Μίνης, πρόεδρος του Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής Αλυσίδας, είπε πως στην Ελλάδα «οι σιδηροδρομικές μεταφορές περιορίζονται από τις μικρές αποστάσεις» καθώς για αποστάσεις κάτω από 500 χιλιόμετρα δεν αξίζουν». Το μέλλον, κατά τον κ. Μίνη, βρίσκεται στις διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές. Τόνισε πως προωθείται εθνικό σχέδιο για την εφοδιαστική αλυσίδα, με 35 πρωτοβουλίες μέχρι το 2020, ώστε να γίνει η χώρα κέντρο Logistics. Ο ίδιος αποδίδει ιδιαίτερη σημασία σε αυτό που αποκαλείται «εξευρωπαϊσμός προϊόντων (δηλαδή η συναρμολόγηση - τελειοποίηση προϊόντων που έρχονται ημιτελή από Κίνα ή άλλες χώρες εκτός Ε.Ε.) και οι άλλες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας. Σήμερα, όπως είπε, αυτό γίνεται μόνο στα ανταλλακτικά πλοίων.

Κατά τον κ. Μίνη, η ανάπτυξη της αγοράς των logistics συνδέεται και με τη βελτίωση του καθεστώτος εκτελωνισμού φορτίων στην Ελλάδα όπως οι ταχείες υπηρεσίες εκτελωνισμού, με λιγότερους δειγματοληπτικούς ελέγχους, «να μην μπαίνουν δασμοί κατά περίπτωση» και να υπάρξει «φηφιοποίηση των υπηρεσιών». «Απλές και αποδοτικές αποφάσεις θα εκτινάξουν τα ελληνικά logistics» τόνισε.


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v