Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Μάχες χαρακωμάτων» στον ασφαλιστικό κλάδο

Διαγκωνισμός ασφαλιστικών δικτύων, ώστε να κερδίσουν μερίδια σε μια στάσιμη εγχώρια αγορά. Κινήσεις διαφοροποίησης υπηρεσιών αλλά και καταγγελίες για αθέμιτες πρακτικές και θεσμικές παραβιάσεις. Τι υποστηρίζουν οι «ψυχραιμότεροι».

«Μάχες χαρακωμάτων» στον ασφαλιστικό κλάδο

Η αυξανόμενη, κατά τα τελευταία χρόνια, διείσδυση των τραπεζών και των ηλεκτρονικών πλατφορμών στις πωλήσεις ασφαλιστικών προϊόντων, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η εγχώρια παραγωγή «σέρνεται» σε πολύ χαμηλά επίπεδα, έχουν προκαλέσει τη δυσφορία των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, οι οποίοι:

• Επιχειρούν να διευρύνουν την γκάμα των καλύψεων που προωθούν στους πελάτες τους, δίδοντας παράλληλα έμφαση σε προϊόντα-λύσεις υψηλότερης προστιθέμενης αξίας.

• Συχνά, συνεχίζουν μια εκστρατεία δημοσιοποίησης των θέσεών τους, άλλοτε προβάλλοντας τη χρησιμότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν στον πελάτη και άλλοτε κατηγορώντας τα τραπεζικά και ηλεκτρονικά δίκτυα για αθέμιτες πρακτικές.

Στη στήριξη του ρόλου που παίζουν οι διαμεσολαβητές στην αγορά προχωρούν πολύ συχνά και ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες επιλέγουν να διαθέτουν τα προϊόντα τους μόνο μέσω φυσικών δικτύων.

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα δημοσίευσε σε ανοιχτή επιστολή του ο διευθύνων σύμβουλος της Ευρωπαϊκής Πίστης Χρήστος Γεωργακόπουλος. Ειδικότερα, μεταξύ των όσων υποστήριξε ο CEO της εισηγμένης, συγκαταλέγονται:

α) Ο ασφαλιστικός σύμβουλος είναι απαραίτητος όπως ο γιατρός σας.

β) Η κοινή λογική επιτάσσει να απευθυνθείτε σε έναν εξειδικευμένο ασφαλιστικό σύμβουλο που έχει γνώσεις και είναι δίπλα σας 365 ημέρες τον χρόνο και 24 ώρες το 24ωρο.

γ) Αξίζει να αντικαταστήσετε τον ασφαλιστικό διαμεσολαβητή με έναν τηλεφωνητή και με το Internet; Η τεχνολογία (το διαδίκτυο, τα smartphones) βελτιώνει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, την ταχύτητα παροχής τους. Μπορεί όμως να αντικαταστήσει έναν ασφαλιστικό διαμεσολαβητή, όσο μπορεί ο λοστός να αντικαταστήσει το χέρι σας.

Άλλη ασφαλιστική εταιρεία που έχει αποφασίσει να δραστηριοποιείται μόνο μέσω φυσικών δικτύων είναι η INTERLIFE, με τον πρόεδρό της κ. Γιάννη Βοτσαρίδη να δηλώνει πρόσφατα στο Euro2day.gr: «Εμείς, έχοντας εκτιμήσει τις προοπτικές του διαδικτύου ως καναλιού διανομής, πιστεύουμε ότι οι διαμεσολαβητές -που είναι το αποκλειστικό μας δίκτυο πωλήσεων- πρέπει να το χρησιμοποιήσουν για να διευρύνουν και να αυξήσουν τον κύκλο εργασιών τους. Στο πλαίσιο αυτό, η Interlife έχει αναπτύξει και ένα ειδικό λογισμικό «εργαλείο», το Sales4Net, που το διαθέτει δωρεάν στις 2.000 διαμεσολαβητές της για τις ψηφιακές πωλήσεις συμβολαίων τους».

Πέραν όμως αυτών, δεν λείπουν και οι καταγγελίες διαμεσολαβούντων για ορισμένες τουλάχιστον από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες διάθεσης ασφαλιστικών προϊόντων.

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα υποστήριξε πρόσφατα ο πρόεδρος της Brokers Union κ. Νικόλαος Βελλιάδης: «Σε συνέχεια της ανάρτησής μας σχετικά με τον αθέμιτο ανταγωνισμό από εμπορικές εταιρείες οι οποίες δημιούργησαν ηλεκτρονικές πλατφόρμες πώλησης online και direct ασφάλισης αυτοκινήτου, με ασφάλιστρα χαμηλότερα από αυτά που οι ασφαλιστικές εταιρείες προσφέρουν σήμερα στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, διαπιστώνουμε επίσης τα εξής:

• Εκτός του κλάδου αυτοκινήτου, ορισμένες εταιρίες έδωσαν σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες online πώλησης ειδικά πακέτα στον κλάδο πυρός και στον κλάδο υγείας. Τα πακέτα αυτά είναι πιο φθηνά από αυτά που υπάρχουν στη διάθεση του καταναλωτή μέσω των συνεργατών μας, ωστόσο οι καλύψεις είναι σαφώς περιορισμένες.

• Οι εταιρίες που συμμετέχουν σε αυτό το σχέδιο καταστρατηγούν την οδηγία για τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων (IDD) περί της προστασίας του καταναλωτή καθώς ουδείς εξηγεί και αναλύει στον δυνητικό πελάτη, όπως προβλέπει ο νόμος, ότι πολλές καλύψεις λείπουν από το πακέτο ασφάλισης».

Γενικότερα, η στασιμότητα της εγχώριας ασφαλιστικής παραγωγής έχει συμβάλει καταλυτικά στις κόντρες μεταξύ των δικτύων του κλάδου, όπως εύγλωττα είχε παρουσιάσει το Euro2day.gr σε δημοσίευμα της 28ης Νοεμβρίου 2018 με τίτλο «Όλοι εναντίον όλων στα ασφαλιστικά δίκτυα»

Μεταξύ άλλων:

α) Τα φυσικά δίκτυα κατηγορούν κατά καιρούς τις τράπεζες για τη χρήση αθέμιτων πρακτικών.

β) Σε ανάλογες καταγγελίες προβαίνουν και ασφαλιστικές εταιρείες που δρουν μέσω του διαδικτύου. Οι ίδιες επίσης υποστηρίζουν πως το νέο θεσμικό πλαίσιο που υιοθέτησε την Κοινοτική Οδηγία IDD, υπήρξε πολύ «χαλαρό» για τα φυσικά δίκτυα, σε σχέση με τα ισχύοντα στις άλλες χώρες της Ευρώπης.

γ) Τα φυσικά δίκτυα βάλλουν εναντίον ορισμένων ηλεκτρονικών πλατφορμών για παράβαση της ίδιας Οδηγίας.

δ) Μέχρι σήμερα, η αρμόδια εποπτική αρχή (Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης της Τραπέζης της Ελλάδος) δεν έχει αξιολογήσει σοβαρά όσες από τις καταγγελίες έχουν κατά καιρούς διατυπωθεί.

Οι ψυχραιμότεροι πάντως παράγοντες της ασφαλιστικής αγοράς υποστηρίζουν πως όλα τα δίκτυα θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν προς όφελος του καταναλωτή, καλώντας ωστόσο την Εποπτική Αρχή να ελέγχει αυστηρά την τήρηση των κανόνων.

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα αναφέρει γνωστό στέλεχος της αγοράς: «Η ψηφιακή εποχή θα φέρει τεράστιες αλλαγές στην ασφαλιστική βιομηχανία (βλέπε ενδεικτικό δημοσίευμα του Euro2day.gr με τίτλο «Ασφαλιστικές: Τεκτονικές αλλαγές φέρνουν οι νέες τεχνολογίες), πολύ μεγαλύτερες από το όποιο κομμάτι του κλάδου θα περάσει ενδεχομένως σε τράπεζες, εταιρείες με ηλεκτρονικά δίκτυα και εμπορικές πλατφόρμες.

Το μόνο βέβαιο πάντως είναι πως ο ασφαλιστής που μπορεί να προσφέρει προστιθέμενη αξία στους πελάτες του όχι μόνο δεν θα χάσει τη δουλειά του, αλλά αντίθετα θα βγει κερδισμένος».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v