Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί το «Ελ. Βενιζέλος» προσέλκυσε 10 παγκόσμιους κολοσσούς

Η υψηλή μερισματική απόδοση του ΔΑΑ και οι εκτιμήσεις για το τίμημα που θα καταβληθεί για την εξαγορά του 30% από το ΤΑΙΠΕΔ. Η «έκπληξη» της μεγάλης συμμετοχής από ομίλους με διεθνή εμβέλεια.

Γιατί το «Ελ. Βενιζέλος» προσέλκυσε 10 παγκόσμιους κολοσσούς

Η πολύ υψηλή μερισματική απόδοση της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), σε σύγκριση με τα αντίστοιχα αεροδρόμια στην Ευρώπη, που αναμένεται να προσφέρει περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο ευρώ στον μέτοχο του 30% μέχρι το 2046, οπότε και λήγει η σύμβαση παραχώρησης, ήταν ο κύριος λόγος για το τεράστιο ενδιαφέρον που υπήρξε χθες στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.

Για πρώτη φορά εμφανίζονται στη χώρα μας παγκόσμιοι όμιλοι από τον χώρο των επενδύσεων, οι οποίοι διαχειρίζονται δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ, τοποθετημένα σε διάφορες κατηγορίες υποδομών (από αεροδρόμια μέχρι οδικούς άξονες και ενέργεια).

Πρόκειται για ομίλους όπως η αυστραλιανή Macquarie, η αμερικανική GIP (με τεράστια παρουσία στην Ευρώπη καθώς ελέγχει, μεταξύ άλλων, το αεροδρόμιο Gatwick στο Λονδίνο), η κοινοπραξία της αμερικανικής KKR με τη γαλλική EGIS (που λειτουργεί τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου και άλλα 15 διεθνώς).

Πρόκειται, επίσης, για γνωστούς παγκόσμιους ομίλους στη διαχείριση αεροδρομίων όπως η Vinci Airports (που είχε ενδιαφερθεί για το αερόδρομιο στο Καστέλι Ηρακλείου, χωρίς να καταθέσει προσφορά ενώ προ μηνών επικράτησε στον διαγωνισμό για τη διαχείριση του αεροδρομίου «Νίκολα Τέσλα» στο Βελιγράδι) και η επίσης γαλλική ADP, που διαχειρίζεται τα αεροδρόμια «Charles de Gaulle», «Orly» και «Le Bourget» στο Παρίσι, καθώς και άλλα 23 αεροδρόμια σε ολόκληρο τον κόσμο.

Το μεγάλο ενδιαφέρον ήταν αναμενόμενο καθώς το 30% της ΔΑΑ (το δημόσιο διατηρεί το 25%, οι Καναδοί της PSP το 40% και η οικογένεια Κοπελούζου περί το 5%) είναι ένα από τα «φιλέτα» του ΤΑΙΠΕΔ. Ειδικά μετά την πρόσφατη παράταση της σύμβασης παραχώρησης, που έληγε το 2026, μέχρι το 2046.

Ο καναδικός όμιλος της PSP περιλαμβάνεται μέσω της Avialliance στους διεκδικητές του 30%, αλλά όπως φαίνεται η υπόθεση δεν θα είναι περίπατος. Ενδιαφέρον για το 30% είχε δηλώσει πως έχει και ο όμιλος Κοπελούζου, αλλά τελικά στον χθεσινό μακρύ κατάλογο με τους υποψηφίους δεν εμφανίζεται το όνομά του. Εκτός και αν βρίσκεται πίσω από κάποια από τις κοινοπραξίες.

Μένει να εξακριβωθεί, τις επόμενες εβδομάδες, η διαδικασία που θα ακολουθήσει το ΤΑΙΠΕΔ για την κατάθεση των οικονομικών προσφορών. Ανάλογα με τον αριθμό των ομίλων που θα περάσουν στο τελικό στάδιο, όταν και θα έχουν πρόσβαση στο «εικονικό data room» (VDR).

Όπως ανακοίνωσε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής (με αλφαβητική σειρά):

1. ADP GROUPE, η εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο του Παρισιού και συνολικά 25 αεροδρόμια σε ολόκληρο τον κόσμο.

2. APG ASSET MANAGEMENT, επενδυτικός όμιλος που διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία ολλανδικών ασφαλιστικών ταμείων άνω των 530 δισ. ευρώ.

3. AVIALLIANCE GMBh, η εταιρεία που ήδη διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και ανήκει στον καναδικό όμιλο PSP.

4. FERROVIAL INTERNATIONAL SE. του ισπανικού κολοσσού Ferrovial, με σημαντική παρουσία στις συμβάσεις παραχώρησης παγκοσμίως.

5. FIRST STATE INVESTMENTS, η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία με κεφάλαια άνω των 150 δισ. δολαρίων ΗΠΑ υπό διαχείριση.

6. GLOBAL INFRASTRUCTURE PARTNERS, επενδυτική εταιρεία με επίκεντρο τις υποδομές και υπό διαχείριση κεφάλαια άνω των 51 δισ. δολαρίων ΗΠΑ.

7. VINCI AIRPORTS, η θυγατρική του γαλλικού ομίλου Vinci που είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας διαχείρισης της ζεύξης Ρίου - Αντιρρίου και μεγαλύτερος μέτοχος της Ολυμπίας Οδού.

8. Κοινοπραξία εταιρειών ARDIAN INFRASTRUCTURE FUND S.C.A, SICAR και ARDIAN INFRASTRUCTURE FUND V B S.C.S. SICAV - RAIF, η κοινοπραξία του γαλλικού επενδυτικού ομίλου Ardian (πρώην AXA Private Equity).

9. Κοινοπραξία εταιρειών KKR και EGIS. Η γνωστή αμερικανική επενδυτική εταιρεία συνεργάζεται με τον γαλλικό όμιλο EGIS.

10. Κοινοπραξία εταιρειών MEIF 6 ATTIC INVESTMENT, RAFFLES INFRA HOLDING και CHENGDONG INVESTMENT CORPORATION. Η πρώτη είναι εταιρεία που ιδρύθηκε προ εβδομάδων στο Λουξεμβούργο και ελέγχεται από τον αυστραλιανό επενδυτικό όμιλο Macquarie, με τεράστια παρουσία στον χώρο των υποδομών, η δεύτερη, επενδυτικός όμιλος με έδρα τη Σιγκαπούρη και η τρίτη αποτελεί κρατικό επενδυτικό όχημα της Κίνας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v