Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μία ανάσα από την εμπορική λειτουργία ο αγωγός IGB

Ολοκληρώνονται οι δοκιμές. Στις 7 Ιουνίου ξεκίνησε για πρώτη φορά η πλήρωση με 40.000 κ.μ. φυσικού αερίου στον σταθμό της Στάρα Ζαγόρα, στο βουλγαρικό τμήμα του. Ακολούθησε ροή σε όλο το δίκτυο. Ποιες είναι οι τελευταίες εκκρεμότητες.

Μία ανάσα από την εμπορική λειτουργία ο αγωγός IGB

Μία ανάσα πριν από την εμπορική λειτουργία του βρίσκεται ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας IGB.

Σήμερα ολοκληρώνεται η πιο κρίσιμη φάση, οι δοκιμές λειτουργικότητας του αγωγού, με πραγματική ροή αερίου, που ξεκίνησαν από τις 7 Ιουνίου και έχουν καταδείξει μέχρι στιγμής ότι όλα «λειτουργούν ρολόι».

Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr από την κατασκευάστρια εταιρεία AVAX, στις 7 Ιουνίου ξεκίνησε για πρώτη φορά η πλήρωση του IGB με 40.000 κ.μ. αερίου στον μετρητικό σταθμό της Στάρα Ζαγόρα, στο βουλγαρικό τμήμα του. Από την προηγούμενη Τρίτη 14 Ιουνίου άρχισαν να διοχετεύονται σταδιακά σε όλο το δίκτυο του αγωγού πολύ μεγαλύτερες ποσότητες αερίου, που έφθασαν χθες συνολικά στα 2,5 εκατ. κ.μ., επιτυγχάνοντας το μεσημέρι πίεση στα 30 bar. Σήμερα θα προστεθεί ποσότητα επιπλέον 1,5 εκατ. κ.μ., ώστε να φθάσει ο IGB στην πίεση των 42 bar.

Με τη σημερινή τελευταία δοκιμή και καθώς όλα δείχνουν ότι δεν υφίσταται κανένα πρόβλημα, θα μπορούσε να τεθεί σε εμπορική λειτουργία και από την επόμενη εβδομάδα. Ωστόσο, αυτό θα συμβεί από τον Ιούλιο, αφού κλείσουν και οι ρυθμιστικές και αδειοδοτικές εκκρεμότητες.

Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, οι Ρυθμιστικές Αρχές της Ελλάδας και της Βουλγαρίας έχουν υιοθετήσει προσχέδιο για την πιστοποίηση ως ανεξάρτητου διαχειριστή μεταφοράς φυσικού αερίου της κοινής εταιρείας που διαχειρίζεται τον IGB, την ICGB AD, με μετόχους (50-50) τη βουλγαρική κρατική εταιρεία Bulgarian Energy Holding και την ελληνική ΥΑΦΑ Ποσειδών (μετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ με την ιταλική Edison). Το κείμενο αυτό έχει σταλεί στην Κομισιόν, προκειμένου να ελεγχθεί αν η πιστοποίηση ανταποκρίνεται στην κοινοτική νομοθεσία, ώστε στη συνέχεια οι δύο Ρυθμιστές να προχωρήσουν στην έκδοση της οριστικής απόφασής τους.

Εκκρεμεί, επίσης, και η έκδοση άδειας λειτουργίας του αγωγού.

Να σημειωθεί ότι τις συνολικές ποσότητες φυσικού αερίου που χρησιμοποιούνται για τις λειτουργικές δοκιμές του IGB προμήθευσε η Bulgartransgaz, που είναι ο Βουλγαρικός Διαχειριστής μεταφοράς φυσικού αερίου, αντίστοιχος του ΔΕΣΦΑ. Με την ολοκλήρωση των δοκιμών και όταν ο αγωγός τεθεί σε εμπορική λειτουργία, οι ποσότητες αυτές θα επιστραφούν στο σύστημα αγωγών της Bulgartransgaz.

Ο IGB έχει μήκος περίπου 182 χλμ., εκ των οποίων τα 31 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας. Διαθέτει δύο μετρητικούς σταθμούς, στη Στάρα Ζαγόρα και στην Κομοτηνή, που έχουν αποπερατωθεί σε ό,τι σχετίζεται με το λειτουργικό κομμάτι τους, 8 βανοστάσια και 2 κέντρα λειτουργίας. Αρχικά, η δυναμικότητά του θα είναι 3 δισ. κ.μ., θα μπορεί όμως να αυξηθεί στα 5 δισ. κ.μ. και με δυνατότητα αντίστροφης ροής, με την κατασκευή σταθμού συμπίεσης.

Ο αγωγός συνδέεται στην Κομοτηνή με τον TAP και το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου, ενώ στην κατάληξή του, στη Στάρα Ζαγόρα, με το σύστημα της Bulgartransgaz.

Στην κατασκευή του έργου από την AVAX απασχολήθηκαν περί τους 450 εργαζομένους για περισσότερες από 2.000.000 ώρες εργασίας, περίπου 100 χλμ. του αγωγού συγκολλήθηκαν με αυτόματες μηχανές συγκόλλησης. Το πιο υψηλό σημείο του αγωγού βρίσκεται στα 800 μ. στην οροσειρά της Ροδόπης και το χαμηλότερο στα 50 μ. κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας στο φράγμα Kladenec.

Η Βουλγαρία θα μπορεί να προμηθεύεται από τον Ιούλιο ποσότητες αζέρικου αερίου, που θα διοχετεύονται μέσω του TAP και με τον IGB θα φθάνουν στη γειτονική χώρα. Ο αγωγός θα προσφέρει, επίσης, τη δυνατότητα προμήθειας αερίου και προς τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και πιο βόρεια ακόμη, αφού συνδέεται με το ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου που διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ, σε συνέργεια με τα δύο FSRU που προβλέπεται να κατασκευασθούν στην Αλεξανδρούπολη. Συνεπώς, το LNG που θα φθάνει στον ακριτικό νομό θα μπορεί να διοχετεύεται και προς την ευρύτερη γειτονιά μας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v