Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αττική Οδός: Το mega τίμημα και οι εκπλήξεις

Το υψηλότερο τίμημα αποκρατικοποίησης καταγράφει το ΤΑΙΠΕΔ, με την υποδομή της Αττικής Οδού να παραμένει σε εγχώρια συμφέροντα. Η οριακή διαφορά με την προσφορά Vinci-Mυτιληναίος και η διάψευση των προσδοκιών για τα ξένα infrastructure funds.

Αττική Οδός: Το mega τίμημα και οι εκπλήξεις

Εντυπωσιακή εξέλιξη, τόσο σε ό,τι αφορά το προσφερόμενο τίμημα όσο και σε ό,τι αφορά τον πλειοδότη του διαγωνισμού είχε ο διαγωνισμός που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα 25ετή Σύμβαση Παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Κατ’ αρχάς το τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ που προσέφερε ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεπέρασε ακόμη και τις πλέον αισιόδοξες προβλέψεις, δικαιώνοντας μάλιστα την προ διετίας εκτίμηση του διευθύνοντος συμβούλου του Ταμείου, κ. Δ. Πολίτη, πως «με την Αττική Οδό θα σπάσουμε κάθε ρεκόρ προσφοράς».

Παρά λοιπόν το δυσμενές επιτοκιακό περιβάλλον αλλά και την υπουργική απόφαση που μείωσε και «πάγωσε» το κόστος διέλευσης στα 2,5 ευρώ στην Αττική Οδό κατά την πρώτη 5ετία της σύμβασης, τόσο η προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ όσο και της κοινοπραξίας Vinci - Μυτιληναίoς κινήθηκαν πάνω από το φράγμα των 3 δισ. ευρώ για το asset της Αττικής Οδού, γεγονός που σε κάθε περίπτωση πιστοποιεί την επιτυχία της διαδικασίας.

Σημειώνεται πως η διαφορά των δύο επικρατέστερων προσφορών είναι οφθαλμοφανώς οριακές, ωστόσο η απόσταση ξεπερνά το 5%, που είχε θέσει εξαρχής σε όλους τους ενδιαφερόμενους το ΤΑΙΠΕΔ, ως ενδεχόμενη εξέλιξη για την αίτηση βελτιωτικών προσφορών. Ως εκ τούτου, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι πλειοδότης και μένει να αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής, όταν ολοκληρωθεί ο έλεγχος του φακέλου με βάση την προβλεπόμενη διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ.

Εντυπωσιακό στοιχείο επίσης της τελικής έκβασης του διαγωνισμού είναι πως ο πλειοδότης ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ένας αμιγώς ελληνικός όμιλος, που αν και ασφαλώς διαθέτει ισχυρό αποτύπωμα στα έργα Παραχωρήσεων, έχει ταυτότητα κατασκευαστή μεγάλων έργων, όταν η νέα σύμβαση για την Αττική Οδό δεν έχει κατασκευαστικό αντικείμενο, πέρα από έργα ελαφριάς συντήρησης.

Δεδομένου ότι ο διαγωνισμός που σχεδίασε το ΤΑΙΠΕΔ από την αρχή στόχευε στην προσέλκυση διεθνών μεγάλων funds υποδομών (τα οποία και εμφανίστηκαν), η αγορά ανέμενε υψηλά bids εκ μέρους τους και τα κατέτασσε στα φαβορί για τη νέα Παραχώρηση.

Στην πράξη, η First Sentier που συμμετείχε στο κοινοπρακτικό σχήμα με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατά τη φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος αλλά και μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού δεν εμφανίστηκε, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να αναλαμβάνει την πρωτοβουλία διεκδίκησης. Η δε Ardian, η οποία συμμετείχε στην κοινοπραξία με Άκτωρ Παραχωρήσεις - Άβαξ, σχεδόν αθόρυβα αποτραβήχτηκε, με τη Meridiam να την υποκαθιστά στο παραπάνω κοινοπραχτικό σχήμα. Αν και η τελική προσφορά του σχήματος δεν είναι ευκαταφρόνητη (2,5 δισ. ευρώ), εντούτοις απέχει μακράν από τον πρώτο. Αντιστοίχως η προσφορά της κοινοπραξίας MACQUARIE - ομίλου Κοπελούζου στα 2,35 δισ. ευρώ απείχε θεαματικά από τις υψηλότερες προσφορές. Επίσης από τη διαδικασία είχαν νωρίτερα αποχωρήσει η κοινοπραξία Vauban - DIF (συμμετείχε και η Egis), χωρίς να εκδηλώσουν δεσμευτικό ενδιαφέρον.

Η πιο φιλόδοξη συμμετοχή infrastructure fund ήταν εκείνη της ισπανικής Abertis με 2,7 δισ. ευρώ., η οποία είχε αποφασίσει αυτόνομη κάθοδο στον διαγωνισμό, αφήνοντας να βρει Έλληνα συνεταίρο σε δεύτερη φάση, εάν κι εφόσον κέρδιζε τον διαγωνισμό.

Κυρίαρχος στις Παραχωρήσεις ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Με την ανάδειξή του ως πλειοδότη για τον διαγωνισμό της Αττικής Οδού ο όμιλος διπλασιάζει το μέγεθός του στα έργα σταθερών ταμειακών ροών (παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ). Θα διαχειρίζεται μαζί με τη Νέα Οδό, Κεντρική Οδό, Εγνατία Οδό (μόλις ολοκληρωθεί η σύμβαση) και την Αττική Οδό, περισσότερα από 1.600 χλμ. αυτοκινητοδρόμων στη χώρα.

Ο όμιλος, δε, εκτιμά ότι αναμένει πάνω από 6 δισ. ευρώ σε μερίσματα από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών του σε έργα παραχωρήσεων. Η ρευστότητα του ομίλου παραμένει ισχυρή, με τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα (χωρίς να υπολογίζονται επιπλέον γραμμές ρευστότητας) να ανέρχονται τον Μάρτιο του 2023 σε 1,6 δισ. ευρώ. Επιπλέον η κατοχύρωση ενός νέου σημαντικού asset λειτουργεί ως εγγύηση χρηματοδότησης. Σημειώνεται ότι η Mediobanca S.p.A. ενήργησε ως αποκλειστικός χρηματοοικονομικός σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την κατάθεση της προσφοράς.

Προς το παρόν, δε, αν και υπήρχε η πληροφόρηση για συμμετοχή της First Sentier στη διαχείριση του asset της Αττικής Οδού, δεν υπάρχει καμιά ανοιχτή συζήτηση μεταξύ των δύο πλευρών. Σημειώνεται ωστόσο ότι δεν εμποδίζεται εκ της σύμβασης παραχώρησης η δυνατότητα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να εντάξει στο σχήμα εκμετάλλευσης νέο επενδυτή.

Η διαδικασία και το ορόσημο του 2024

Το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει με τον έλεγχο των οικονομικών προσφορών σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού και οι προεπιλεγέντες επενδυτές θα ενημερωθούν για την πρόοδο της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Εκ των πραγμάτων, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως πλειοδότης σύντομα θα αναδειχθεί ως προτιμητέος επενδυτής. Ακολουθεί η διαδικασία κατάθεσης πλήρους χρηματοδοτικού προγράμματος για την εξυπηρέτηση της σύμβασης από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Από κει και πέρα, η σύμβαση θα οδεύσει προς έγκριση από Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν από τη Βουλή, για να φθάσει στο στάδιο των τελικών υπογραφών και της πληρωμής τους τιμήματος προς το ΤΑΙΠΕΔ και το ελληνικό Δημόσιο.

Υπενθυμίζεται πως ο χρόνος λήξης της προηγούμενης σύμβασης παραχώρησης είναι ο Οκτώβριος του 2024, με τους εμπλεκόμενους να εκτιμούν πως έστω οριακά θα έχουμε ομαλή μετάβαση στο νέο Παραχωρησιούχο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v