Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Βιομηχανία: Δειλά σημάδια ανάκαμψης στο Q2

Με συγκρατημένη αισιοδοξία αντιμετωπίζουν οι Έλληνες βιομήχανοι τη σταδιακή ανάκαμψη της ζήτησης, η οποία παρατηρείται μετά τον Απρίλιο, περιμένοντας σταθερότερες ενδείξεις για να "φουλάρουν" τις γραμμές παραγωγής.

  • του Χρήστου Κίτσιου
Βιομηχανία: Δειλά σημάδια ανάκαμψης στο Q2
Με συγκρατημένη αισιοδοξία αντιμετωπίζουν οι Έλληνες βιομήχανοι τη σταδιακή ανάκαμψη της ζήτησης, η οποία παρατηρείται μετά τον Απρίλιο, περιμένοντας σταθερότερες ενδείξεις για να "φουλάρουν" τις γραμμές παραγωγής και να ενισχύσουν τις παραγγελίες πρώτων υλών.

Παρά την μικρή ανάκαμψη της ζήτησης διεθνώς μετά το βίαιο ξεστοκάρισμα των προηγούμενων μηνών και την άνοδο του δολαρίου έναντι του ευρώ, η οποία ευνοεί τις εξαγωγές στις δολαριακές αγορές, οι περισσότερες ελληνικές βιομηχανίες δεν εμφανίζουν άνοδο των παραγγελιών τους.

Η συνεχιζόμενη... άπνοια στην οικοδομή, η απουσία ισχυρού κεφαλαίου κίνησης και κυρίως οι εγγενείς αδυναμίες των εγχώριων βιομηχανιών καθιστούν την Ελλάδα ουραγό ήδη από τα πρώτα και αμφίβολα βήματα της ανάκαμψης.

Επιπλέον, η ψυχολογία της κρίσης έπληξε το δίμηνο Μαρτίου - Απριλίου ακόμη και τις πωλήσεις των super markets. Ο καταναλωτής περισσότερο από ποτέ τα τελευταία χρόνια κυνηγά τις προσφορές και τις εκπτώσεις, δείγμα σύμφωνα με κορυφαίο λιανέμπορο της αλλαγής των καταναλωτικών συνηθειών τις οποίες επιταχύνει η κρίση.

Τα κίνητρα που προσφέρει η κυβέρνηση για αγορά αυτοκινήτων και κλιματιστικών κά ενισχύουν την παραπάνω τάση δημιουργώντας ένα κλίμα αναμονής. Η αίσθηση ότι οι τρέχουσες τιμές σε σειρά αγαθά είναι πλασματικές και πρέπει να εξορθολογιστούν μέσω είτε κινήτρων είτε σημαντικών προσφορών διαπερνά αυτή τη στιγμή το σύνολο της αγοράς από το γάλα και τα γιαούρτια ως τα αυτοκίνητα, σημειώνει επικεφαλής εγχώριας γαλακτοβιομηχανίας.

Αυτή η αίσθηση έχει πυροδοτήσει ήδη αιματηρό ανταγωνισμό και έχει βάλει σειρά κλάδους (βιομηχανίες ξύλου, πλαστικών, γαλακτοβιομηχανίες κ.ά.) σε μάχη αντοχών.

Υποφέρει ο κλάδος της οικοδομής

Στα χρώματα οι παραγγελίες για τις βιομηχανίες άρχισαν σταδιακά να "τσιμπάνε" από τον Μάρτιο - Απρίλιο όταν και ξεκίνησε η νέα σεζόν για καθαρά, όμως, τεχνικούς λόγους. Τα χρωματοπωλεία είχαν φτάσει εν όψει της νέας σεζόν (ξεκινά παραδοσιακά τον Μάρτιο) να δουλεύουν με απόθεμα ασφαλείας, με αποτέλεσμα μετά τον Απρίλιο οι παραγγελίες να ενισχυθούν. Η χαμηλή οικοδομική δραστηριότητα κάνει πάντως τις βιομηχανίες χρωμάτων να προϋπολογίζουν μια πτωτική χρονιά σε πωλήσεις.

Στα βιομηχανικά ορυκτά η ζήτηση δεν βελτιώθηκε ούτε κατά τους τελευταίους μήνες καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία και η οικοδομή δεν ανακάμπτουν. Έτσι, οι όποιες προσδοκίες για ενίσχυση της ζήτησης μεταφέρονται για το γ΄ τρίμηνο και έπειτα.

Η S&B για να αντιμετωπίσει την πτώση της ζήτησης προχώρησε σε μείωση παραγωγής ( σ.σ.: δεν στοκάρει ορυκτά) και σε περικοπές του προσωπικού (της τάξης του 2% - 3%).

Μικρή αύξηση 10% από τα χαμηλά του περασμένου Μαρτίου σημείωσε τον Απρίλιο η ζήτηση για αλουμίνιο βάσει των στοιχείων του "Βαρόμετρου Αλουμινίου". Ο δείκτης ξεκίνησε από την αρχή του έτους με πρωτοβουλία της Αλουμίνιον της Ελλάδος και βασίζεται σε συγκεκριμένες απαντήσεις που δίνουν οι Έλληνες μεταποιητές - διελαστές σε σχετικό ερωτηματολόγιο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τον Απρίλιο του 2009 καταγράφεται στη χώρα μας, για έναν ακόμη μήνα, σημαντική μείωση των παραδόσεων αλουμινίου (33% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2008), ενώ σημειώνεται, για πρώτη φορά φέτος, αύξηση 10% από τα χαμηλά του Μαρτίου.

Δειλή ανάκαμψη εμφανίζουν οι παραγγελίες στην εσωτερική αγορά για τις βιομηχανίες προφίλ αλουμινίου, οι πωλήσεις όμως και στο β΄ τρίμηνο απέχουν από τα αντίστοιχα περυσινά επίπεδα. Η όποια ζήτηση προέρχεται κυρίως από τις ανακαινίσεις και λιγότερο από τις νέες οικοδομές. Στον αντίποδα, με εξαίρεση τη ΝΑ. Ευρώπη οι εξαγωγές προς τη δυτική Ευρώπη και τη μέση Ανατολή εμφανίζουν το τελευταίο τρίμηνο αυξητική τάση.

Μικρή τόνωση των παραγγελιών τους εμφανίζουν και οι βιομηχανίες ξυλείας, πλαστικών σωλήνων ύδρευσης και αποχέτευσης. Πτώση παραγγελιών έπειτα από ένα δυνατό σε περιθώρια κέρδους τρίμηνο παρουσιάζει και η Σωληνουργεία Κορίνθου, καθώς με εξαίρεση την Αφρική έχουν παγώσει τα projects της δημιουργίας νέων αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Καλύτερη πορεία για εξαγωγικές

Στον αντίποδα, αισθητά καλύτερη είναι η πορεία των παραδοσιακά εξαγωγικών εγχώριων βιομηχανιών. Τόνωση των πωλήσεων προϊόντων χάλυβα και παλαιοσιδήρου προανήγγειλε για το β΄ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης η διοίκηση της Σιδενόρ.

Ο όμιλος πέτυχε κατά τη διάρκεια του α΄ τριμήνου να διατηρήσει βαθμό απασχόλησης παραγωγικής δυναμικότητας της τάξης του 60% - 70%, επίδοση που εξέπληξε ευχάριστα την αγορά, χάρη στη στροφή των εξαγωγών προς τις αγορές της Μέσης Ανατολής και της Β. Αφρικής.

Στα τσιμέντα Τιτάν και ΑΓΕΤ συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν μειωμένη ζήτηση στις αγορές όπου δραστηριοποιούνται ή εξάγουν (Ελλάδα, Ευρώπη, ΗΠΑ). Η διατήρηση υψηλής ζήτησης στη Μέση Ανατολή παρέχει ανάσα κατά κύριο λόγο στην Τιτάν που διαθέτει και ισχυρή πλέον παραγωγική βάση στην Αίγυπτο

Στον κλάδο παραγωγής πλαστικών για αγροτικές χρήσεις ή τεχνικά έργα ( φύλλα θερμοκηπίου, γεωμεμβράνες, συστήματα άρδευσης κ.ά.) παρατηρείται σημαντική ανάκαμψη της ζήτησης από τον Απρίλιο.

Διαθέτοντας ισχυρές βιομηχανίες (Πλαστικά Κρήτης, Eurodrip) ο κλάδος επέδειξε αντοχές και στο α΄ τρίμηνο της χρήσης και η αύξηση της ζήτησης σε συνδυασμό με την άνοδο του δολαρίου και των πρώτων υλών δημιουργεί προϋποθέσεις για υψηλότερες εξαγωγές και για καλύτερα περιθώρια κέρδους στο τρέχον β΄ τρίμηνο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v