Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σε τρία μέτωπα οι εξελίξεις στην Aegean

Μέχρι τα τέλη Ιουνίου η τελική συμφωνία με την Airbus για την παραγγελία 42 νέων αεροπλάνων A320neo, ύψους 5 δισ. δολαρίων. Συνεχίζονται οι συζητήσεις για τη χρηματοδότηση της επένδυσης. Η άνοδος των τιμών καυσίμου και το hedging.

Σε τρία μέτωπα οι εξελίξεις στην Aegean

Με πυξίδα ένα τρίπτυχο θα κινηθεί το 2018, αλλά και τα επόμενα χρόνια, η διοίκηση της Aegean Airlines, με στόχο να κατοχυρώσει τα κεκτημένα και να διαμορφώσει τις συνθήκες για σταθερή ανάπτυξη της εταιρείας.

Το περιέγραψε χθες ο αντιπρόεδρος της εταιρείας Ευτύχιος Βασιλάκης, κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης της Aegean στην έδρα του ομίλου στην Κηφισιά: αισιοδοξία, σεβασμός στους ανταγωνιστές και μακριά από υπερβολικά ή υπερφίαλα σχέδια.

Στην παρούσα φάση, ωστόσο, η διοίκηση της εταιρείας επικεντρώνεται σε τρία μέτωπα. Το πρώτο αφορά την οριστικοποίηση της τελικής συμφωνίας με την Airbus για την προμήθεια των 30+12 (οψιόν) αεροπλάνων A320neo, που θα αποτελέσουν τον κορμό του στόλου στον οποίο θα βασιστεί η μελλοντική ανάπτυξη της εταιρείας.

Οι διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης και οι τελικές υπογραφές στη σχετική σύμβαση αναμένεται να μπουν στις επόμενες 4-6 εβδομάδες.

Το δεύτερο μέτωπο αφορά την οριστικοποίηση του σχήματος που θα χρηματοδοτήσει το επενδυτικό σχέδιο παραγγελίας των νέων αεροπλάνων, το ύψος του οποίου ανέρχεται σε 5 δισ. δολάρια. Κορυφαία στελέχη της εταιρείας θεωρούν ευνοϊκή τη συγκυρία για την εταιρεία, με βάση το μέγεθος και τις επιδόσεις της το 2017.

Έτσι, αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο τα περισσότερα από τα νέα αεροπλάνα να είναι ιδιόκτητα. Εκτίμηση η οποία υποδηλώνει πως το ντιλ με την Airbus θα «κλειδώσει» σε τιμές αρκετά κάτω από τον επίσημο τιμοκατάλογο της ευρωπαϊκής κατασκευάστριας αεροσκαφών.

Το τρίτο μέτωπο συνδέεται με τις γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, που έχουν ως αποτέλεσμα την ανοδική πορεία της τιμής των καυσίμων. Η διοίκηση της Aegean θεωρεί δεδομένο πως το 2018 τα λειτουργικά κόστη της εταιρείας θα είναι αυξημένα λόγω καυσίμων. Τα στελέχη της, ωστόσο, σημείωσαν πως η διοίκηση της εταιρείας έχει φροντίσει να μειώσει τον κίνδυνο από τις απότομες, μεγάλες μεταβολές των τιμών στα καύσιμα μέσω hedging.

Όπως αναφέρεται σε πρόσφατη αναλυτική παρουσίαση της Αegean Αirlines, το hedging καυσίμων του 2017 κάλυψε το 77% των συνολικών αναγκών της εταιρείας. Ταυτόχρονα, μέχρι τις 15 Μαρτίου, η εταιρεία είχε καλύψει με hedging το 59% των αναγκών της του 2018 και το 19% των καυσίμων που υπολογίζει πως θα χρειαστεί το 2019.

Η αισιοδοξία της διοίκησης της Aegean εδράζεται στην εξωστρέφεια που έχει κατοχυρώσει τα τελευταία χρόνια, μέσω της οποίας έφθασε σε ιστορικά ρεκόρ επιβατικής κίνησης και εσόδων. Πρωτόγνωρα ακόμα και για τα μεγέθη της άλλοτε κραταιάς Ολυμπιακής.

Το 2012 η Aegean μέτρησε 6,1 εκατ. επιβάτες. Ακολούθησε η εξαγορά της Olympic Air και η δημιουργία ενός ενιαίου ομίλου, με αποτέλεσμα το 2017 να ολοκληρώσει τη χρονιά με 13,2 εκατ. επιβάτες.

Η εταιρεία συνέδεσε την ανάπτυξή της με την πορεία του ελληνικού τουρισμού και έφθασε σε ιστορικό ρεκόρ επιβατών πέρυσι χάρη κυρίως στους επιβάτες εξωτερικού. Είναι χαρακτηριστικό πως το 2006 οι επιβάτες εξωτερικού της εταιρείας αντιπροσώπευαν το 45% της συνολικής της κίνησης, ενώ το 2017 αντιστοιχούσαν στο 75% (7,3 εκατ.).

Οι περισσότεροι επιβάτες στα δρομολόγια εξωτερικού δεν ήταν ο μόνος λόγος για τα έσοδα-ρεκόρ 1,12 δισ. ευρώ που κατέγραψε η Aegean το 2017 (+11% έναντι του 2016). Το «κλειδί» ήταν η αύξηση του συντελεστή πληρότητας των πτήσεων από 77,4% το 2016 σε 83,2% το 2017.

Κι αυτό ενώ η εταιρεία είδε τους ανταγωνιστές της να αυξάνονται τόσο εντός Ελλάδας, όσο και στο δίκτυο εξωτερικού. Παρ’ όλα αυτά η εταιρεία κατάφερε να αποσπάσει μερίδιο 71% της επιβατικής κίνησης εσωτερικού ενώ στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας απέσπασε μερίδιο 49% της συνολικής του κίνησης (εσωτερικού και εξωτερικού).

Η παραλαβή των νέων αεροπλάνων Airbus θα σηματοδοτήσει την επόμενη φάση ανάπτυξης της Aegean. Κι αυτό καθώς, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της διοίκησής της, ο στόλος το 2023 θα αποτελείται από 75 αεροπλάνα έναντι 58 το 2017. Ταυτόχρονα οι προορισμοί που εξυπηρετεί από την Αθήνα θα αυξηθούν από 101 το 2017 (71 διεθνείς) σε 130 το 2023 (100 διεθνείς). Συνολικά προγραμματίζεται να πετάει το 2023 σε 175 διεθνείς προορισμούς έναντι 145 πέρυσι. Σε ό,τι αφορά την επιβατική κίνηση, υπολογίζεται πως το 2023 θα αυξηθεί σε επίπεδα άνω των 15 εκατ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v