Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί η ΔΕΛΤΑ θέλει να... απογαλακτιστεί

Το σχέδιο για μείωση της εξάρτησής της από το γάλα, η ενίσχυση του προϊοντικού μίγματος, οι επικείμενες εξαγορές, το δίκτυο διανομής και η συνεργασία με PwC και Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Γιατί η ΔΕΛΤΑ θέλει να... απογαλακτιστεί

Από την εποχή που ο Αριστείδης Δασκαλόπουλος, το 1952, ίδρυσε στα Εξάρχεια μια οικογενειακή επιχείρηση που απασχολούσε 20 υπαλλήλους και διέθετε 10 αυτοκίνητα που μοίραζαν γάλα και γιαούρτι, λίγα ουσιαστικά έχουν αλλάξει στην εταιρεία. Εκτός φυσικά από τους βασικούς μετόχους.

Η ΔΕΛΤΑ, που ξεκίνησε πριν από 70 χρόνια ως μια εταιρεία παραγωγής γάλακτος και γιαούρτης -στην πορεία, επί εποχής της οικογένειας Δασκαλόπουλου προσέθεσε παγωτό (το οποίο πούλησε), χυμούς, τσάι και τυροκομικά (δραστηριότητα που περιόρισε τα προηγούμενα χρόνια)- παραμένει μέχρι και σήμερα μια κατά βάση γαλακτοβιομηχανία. Όχι όμως για πολύ ακόμη.

Η εταιρεία επιθυμεί να απογαλακτιστεί από τον κλάδο του γάλακτος -σήμερα αντιπροσωπεύει το 70% της αξίας των πωλήσεών της και το 55% του όγκου- και να επεκταθεί σε νέες κατηγορίες προϊόντος με υψηλότερα περιθώρια κέρδους.

Το πρώτο δείγμα γραφής αυτού που απογαλακτισμού έχει γίνει ήδη ορατό. Από το λογότυπό της έχει αφαιρεθεί το σήμα κατατεθέν της. Η κυρία που κρατά την καρδάρα με το γάλα. Είναι αρκετό αυτό για να πει κάποιος ότι ο μέχρι και πριν από λίγα χρόνια αδιαφιλονίκητος ηγέτης του κλάδου των γαλακτοκομικών αλλάζει ρότα; Σίγουρα όχι. Είναι όμως ένα πρώτο δείγμα γραφής για αυτή τη στροφή, που κρίνεται από τη διοίκησή της αναγκαία προκειμένου η ΔΕΛΤΑ να μετεξελιχθεί σε εταιρεία τροφίμων, αξιοποιώντας το δίκτυο διανομής της και την πρόσβασή της σε 27.000 τελικά σημεία, χτίζοντας πάνω στα γαλακτοκομικά ένα διευρυμένο χαρτοφυλάκιο προϊόντων με πολλές κατηγορίες.

«Χτίζουμε πάνω στα γαλακτοκομικά προϊόντα ΔΕΛΤΑ ένα διευρυμένο χαρτοφυλάκιο προϊόντων με πολλές κατηγορίες, με στόχο να γίνουμε σημείο αναφοράς στην καλή διατροφή», είπε χθες Τετάρτη, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο διευθύνων σύμβουλός της κ. Χρήστος Τσόλκας.

Η διεύρυνση αυτή σε νέες, για τη ΔΕΛΤΑ, προϊοντικές κατηγορίες θα γίνει μέσω εξαγορών. Όμως ο κ. Τσόλκας δεν θέλησε να δώσει περαιτέρω πληροφορίες για τους κλάδους και τις εταιρείες που βρίσκονται στο «ραντάρ» της ΔΕΛΤΑ. «Οι εξαγορές και οι πωλήσεις δεν προαναγγέλλονται αλλά ανακοινώνονται», είπε. Πάντως σημείωσε ότι η εταιρεία «σκανάρει» την ελληνική αγορά για εξαγορές.

«Υπάρχουν ευκαιρίες. Υπάρχουν εταιρείες, που ενισχύουν το όραμά μας για την υγιεινή διατροφή», είπε ο κ. Τσόλκας. Κίνηση που θα υλοποιηθεί εντός του έτους. Όπως είπε, ήδη βρίσκεται σε συζητήσεις προς αυτή την κατεύθυνση, με τελικό στόχο ένα διευρυμένο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο, που θα προσφέρει υψηλή διατροφική αξία στον καταναλωτή.

Φυσικά ο απογαλακτισμός δεν σημαίνει ότι η εταιρεία θα σταματήσει αυτή τη δραστηριότητα αλλά επιδιώκει η εξάρτησή της από αυτή να περιοριστεί. Ο λόγος προφανής. Ο κλάδος έχει γίνει commodity αφού η τιμή έχει μεγαλύτερο βάρος στην επιλογή του καταναλωτή από το οποιοδήποτε brand προς όφελος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Κάτι που επιβεβαιώθηκε και την περασμένη χρονιά και με το «καλάθι του νοικοκυριού».

«Το "καλάθι του νοικοκυριού" προκάλεσε απώλειες στο μερίδιο αγοράς σε αξία της ΔΕΛΤΑ στο φρέσκο γάλα 3-4 μονάδες, το οποίο διαμορφώθηκε στο 15% το 2022», είπε ο κ. Χρήστος Τσόλκας. Πάντως, «η νέα χρονιά έχει ανοίξει αρκετά ενθαρρυντικά, καθώς οι τιμές που συνδέονται με το κόστος παραγωγής αποκλιμακώνονται. Είμαι πολύ αισιόδοξος για το 2023», σχολίασε ο κ. Τσόλκας, σημειώνοντας ότι η εταιρεία αναμένει εφέτος ισχυρή μονοψήφια ανάπτυξη.

Απαντώντας σε ερώτηση για το αν η ΔΕΛΤΑ θα προχωρήσει σε μειώσεις τιμών, διευκρίνισε ότι έχει προχωρήσει ήδη σε εκτεταμένες επιλεκτικές προωθητικές ενέργειες για να επιστρέψει αξία στον καταναλωτή και να αντισταθμίσει σε ένα βαθμό τις αυξήσεις τιμών που έγιναν πέρυσι. Πάντως η εταιρεία δεν φαίνεται διατεθειμένη να προχωρήσει σε μειώσεις τιμών στους τιμοκαταλόγους. «Δεν έχουμε αποφασίσει να κάνουμε κάποια μείωση στις τιμές τιμοκαταλόγου» είπε.

Αναφερόμενος στην περσινή χρονιά ο κ. Τσόλκας είπε πως ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές, κάνοντας λόγο για ένα πρωτόγνωρο μίγμα ενεργειακής κρίσης, οικονομικής κρίσης και κρίσης γάλακτος, με ελλείψεις και πολύ υψηλές τιμές πρώτων υλών, που αυξήθηκαν κατά 50-60%, λόγω της αύξησης των τιμών των ζωοτροφών. Στα προϊόντα του ομίλου, σύμφωνα με τον CEO της εταιρείας, έγιναν ανατιμήσεις από 10% έως και 28%.

Με στόχο να γίνει -όπως είπε ο ίδιος- σημείο αναφοράς στην καλή διατροφή, η εταιρεία εγκαινιάζει ένα εργαλείο για την αποτύπωση των ESG επιδόσεων των προϊόντων της σε όλο τον κύκλο ζωής τους. Σε συνεργασία με την PwC και το Πανεπιστήμιο Αθηνών, η Δέλτα, όπως εξήγησε ο κ. Τσόλκας, θα μετρά τις επιδόσεις των προϊόντων της σε επίπεδο εφοδιαστικής αλυσίδας με βάση τους στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Με αυτό τον τρόπο θα γνωρίζει ανά πάσα στιγμή το αποτύπωμα κάθε προϊόντος -η εταιρεία διαθέτει στην αγορά 200 προϊόντα-, σε όλο τον κύκλο ζωής του, από το αρχικό στάδιο της σποράς ή της διατροφής του ζώου μέχρι την τελική κατανάλωση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v