Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΒΑΛΚΑΝ:Οι μικρομέτοχοι «πλήρωσαν τη νύφη»!

Πώς η εισηγμένη βρέθηκε στο κόκκινο επειδή δανειοδότησε τον βασικό της μέτοχο (δηλαδή την Μηχανική), όταν ο τελευταίος είχε ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις πάνω από 100 εκατ. Η διαχείριση ακινήτων.

ΒΑΛΚΑΝ:Οι μικρομέτοχοι «πλήρωσαν τη νύφη»!
Η ΒΑΛΚΑΝ είναι μία ακόμη περίπτωση εισηγμένης που πληρώνει ακριβά τις σχέσεις της με τον βασικό της μέτοχο, που είναι η επίσης εισηγμένη Μηχανική.

Πρόκειται για ένα ακόμη παράδειγμα όπου τα προβλήματα του βασικού μετόχου μεταφέρονται στην εισηγμένη και τελικά θύματα της υπόθεσης είναι οι μέτοχοι μειοψηφίας της ΒΑΛΚΑΝ.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η ΒΑΛΚΑΝ έχει διακόψει εδώ και χρόνια τη βιομηχανική και εμπορική της δραστηριότητα στον τομέα του ξύλου και το αντικείμενό της έχει περιοριστεί στην κατοχή ποσοστών σε θυγατρικές εταιρείες εκμετάλλευσης ακινήτων της μητρικής Μηχανικής.

Συγκεκριμένα, πέρα από το ακίνητο του πρώην εργοστασίου της στην Αγχίαλο Θεσσαλονίκης, κατέχει το 21,25% της Μηχανική Ρωσίας, το 25% της Μηχανική Λευκορωσίας και το 25% της Μηχανική Αιγύπτου.

Ταυτόχρονα, όμως, με βάση τα στοιχεία της 30ής Σεπτεμβρίου 2012, είχε τραπεζικό δανεισμό 14,75 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 10,61 εκατ. ήταν ληξιπρόθεσμα.
 
Η αλήθεια είναι πως η ΒΑΛΚΑΝ θα είχε ίσως μηδενικό (ή έστω πολύ μικρό) τραπεζικό δανεισμό -και φυσικά καμιά ληξιπρόθεσμη υποχρέωση- αν δεν υπήρχε μια σειρά δοσοληψιών με τον βασικό της μέτοχο.

Για παράδειγμα, έδωσε μια «ταμειακή διευκόλυνση» στη μητρική της (Μηχανική) ύψους άνω των 8 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί πως η «διευκόλυνση» αυτή δόθηκε το 2011, όταν η Μηχανική ήδη αντιμετώπιζε πολύ σοβαρά προβλήματα ρευστότητας και η επανείσπραξη αυτής της «διευκόλυνσης» είχε μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας. Συγκεκριμένα, στο τέλος του 2011, η Μηχανική σε επίπεδο μητρικής είχε ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις ύψους 104,566 εκατ. ευρώ (πολύ περισσότερες σε ενοποιημένη βάση)!

Με άλλα λόγια, η διοίκηση της ΒΑΛΚΑΝ -η οποία ελέγχεται από τους βασικούς μετόχους της Μηχανικής- αποφάσισε να δώσει δάνειο υψηλότατου κινδύνου στη μητρική Μηχανική, με αποτέλεσμα να μεταφερθεί στη ΒΑΛΚΑΝ σημαντικό κομμάτι της «τρύπας» της Μηχανικής. Η κίνηση αυτή ενδεχομένως ωφέλησε (πρόσκαιρα;) τη Μηχανική, αλλά όπως φαίνεται έμπλεξε σε περιπέτειες τη ΒΑΛΚΑΝ, πλήττοντας κυρίως τα συμφέροντα των μετόχων μειοψηφίας της εταιρείας.

Η ΒΑΛΚΑΚ επίσης έχει μία ανεξόφλητη εδώ και χρόνια απαίτηση 123 χιλιάδων ευρώ από τη θυγατρική της Μηχανικής στην Ουκρανία και ένα ανεξόφλητο ποσό 5.000 ευρώ, από την εταιρεία Θόλος, επίσης θυγατρική της Μηχανικής.

Μέσα στο εννεάμηνο του 2012 η ΒΑΛΚΑΝ δεν εισέπραξε ούτε 1 ευρώ από τις συγκεκριμένες απαιτήσεις, ενώ ταυτόχρονα επιβαρυνόταν από τις τράπεζες με μέσο επιτόκιο 8,92%, καθώς πέρα από το συμφωνηθέν επιτόκιο (Euribor +4% + εισφορά 0,6%) υπήρξε προφανώς και επιβάρυνση με ποινή υπερημερίας.

Με άλλα λόγια, δηλαδή, το μεγαλύτερο μέρος των τραπεζικών υποχρεώσεων της εισηγμένης οφείλεται στη «διευκόλυνση» που έδωσε στη Μηχανική, στις ανείσπρακτες λοιπές απαιτήσεις από αυτήν, αλλά και στους υψηλούς τόκους που έχουν επιβαρύνει μέχρι τώρα τη ΒΑΛΚΑΝ από τις συγκεκριμένες κινήσεις. Μόνο στο εννεάμηνο του 2012, η τελευταία επιβαρύνθηκε με χρηματοοικονομικά έξοδα ύψους 1,34 εκατ. ευρώ.

Η είσπραξη των απαιτήσεων της ΒΑΛΚΑΝ από τον όμιλο της Μηχανικής θα πρέπει να θεωρείται αβέβαιη, καθώς ο τελευταίος είχε στις 30 Σεπτεμβρίου ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις 197,47 εκατ. ευρώ.

Από την πλευρά της, η ΒΑΛΚΑΝ θα επιχειρήσει να πουλήσει το ακίνητο που διαθέτει στην Αγχίαλο Θεσσαλονίκης (αποτιμημένο στα λογιστικά της βιβλία έναντι 33,8 εκατ. ευρώ) προκειμένου να αποπληρώσει το σύνολο των υποχρεώσεών της και να διαθέσει το όποιο υπόλοιπο ταμειακό υπόλοιπο της απομείνει, συν τις συμμετοχές στις τρεις θυγατρικές ακινήτων της Μηχανικής σε Ρωσία, Λευκορωσία και Αίγυπτο.

ΥΓ.: Το οξύμωρο είναι πως η καταχρεωμένη Μηχανική προβαίνει κατά καιρούς σε αγορές μετοχών της ΒΑΛΚΑΝ, έχοντας αυξήσει το ποσοστό συμμετοχής της στο 73,32%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο