Ανεξέλεγκτες διαστάσεις φαίνεται ότι λαμβάνει η θαλάσσια ρύπανση στον Σαρωνικό, μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «ΑΓ. ΖΩΝΗ» και τη διαρροή 2.500 τόνων πετρελαίου.
Αν και αρχικά το πρόβλημα φάνηκε να περιορίζεται σε παραλίες της Σαλαμίνας, χθες μεγάλες πετρελαιοκηλίδες και πίσσα εμφανίστηκαν σχεδόν σε όλο το παραλιακό μέτωπο από τον Πειραιά μέχρι και τη Βούλα.
Κουρουμπλής: Υπάρχει σημαντική εικόνα βελτίωσης
«'Εχουμε μία εικόνα βελτίωσης σημαντική. Η επιχείρηση απορρύπανσης συνεχίζεται με την ίδια ένταση, προκειμένου να έχουμε γρήγορο αποτέλεσμα και είμαι βέβαιος ότι με τους ρυθμούς που δουλεύουμε σε πολύ λίγες ημέρες θα έχουμε ικανοποιητικά αποτελέσματα».
Αυτό τόνισε το πρωί ο υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο οποίος μαζί με τον υφυπουργό Νεκτάριο Σαντορινιό, τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Διονύση Καλαματιανό, τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος αντιναύαρχος Σταμάτιο Ράπτη και τον κεντρικό λιμενάρχη Πειραιά Κωνσταντίνο Λεοντάρα, επισκέφθηκαν με σκάφος του λιμενικού σώματος παράκτιες περιοχές του Πειραιά, από την Πειραϊκή έως το Φλοίσβο, στην παραλία Μπάτη, όπου συνεχίζει να παρατηρείται, σε ορισμένα σημεία, διάσπαρτη θαλάσσια ρύπανση μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ στον Σαρωνικό.
Ο κ. Κουρουμπλής πρόσθεσε ότι αυτή τη στιγμή εκείνο που έχει πετύχει είναι η στεγανοποίηση του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου και εκτίμησε ότι εντός της ημέρας θα αρχίσει η απάντληση του πετρελαίου.
«Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός, γιατί ελέγχεις την πηγή της ρύπανσης» δήλωσε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι το υπουργείο έχει επιστρατεύσει όλα τα μέσα που υπάρχουν στη χώρα, προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις αυτής της ρύπανσης.
Πρόσθεσε, εξάλλου, ότι στην όλη επιχείρηση χρησιμοποιούνται απορρυπαντικά φιλικά προς το περιβάλλον, κάτι που, όπως είπε, θα πρέπει να τονιστεί, «καθώς ως λαός έχουμε την τάση να αυτομαστιγωνόμαστε».
«Στη Μεγάλη Βρετανία, για παράδειγμα, χρησιμοποιούν χημικά που ρίχνονται από αέρος με τα αεροπλάνα, ενώ εδώ χρησιμοποιούμε καλύτερης ποιότητας απορρυπαντικών, προκειμένου να περιορίσουμε τις επιπτώσεις αυτής της ζημιάς» τόνισε.
Ο υπουργός ανέφερε, εξάλλου, ότι σε μία τέτοια μεγάλη επιχείρηση που δεν είχε ξανασυμβεί σε τέτοια έκταση, πάντα υπάρχουν προβλήματα, ενώ σημείωσε ότι υπήρξαν έντονα αντανακλαστικά από πλευράς λιμενικού σώματος στο να συντονίσει να προωθήσει και να παρακολουθήσει όλη αυτή την διαδικασία του περιορισμού των επιπτώσεων από τη ρύπανση.
«Η κατάσταση εξομαλύνεται μέρα με τη μέρα και σε ένα διήμερο θα έχουν σημαντικά αποτελέσματα» είπε ο κ.Κουρουμπλής και κάλεσε όσους δημοσιογράφους επιθυμούν να κάνουν με σκάφος του λιμενικού μια τέτοια επίσκεψη στις περιοχές, όπου παρατηρήθηκε διάσπαρτη ρύπανση.
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός τόνισε ότι η κατάσταση προφανώς έχει εξομαλυνθεί και ότι επιχειρούν πολλά σκάφη και του λιμενικού σώματος, αλλά και ιδιωτών, ενώ ταυτόχρονα επιχειρούν και, από στεριάς, πολλά συνεργεία, οκτώ στο σύνολο.
«Πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα έχουμε θεαματική βελτίωση της κατάστασης και πιθανόν και μέσα στο Σαββατοκύριακο να μπορέσουμε να επισκεφθούμε και πάλι και να δούμε ότι ουσιαστικά το μεγαλύτερο κομμάτι της ρύπανσης έχει εξαλειφθεί» εκτίμησε ο υφυπουργός και πρόσθεσε ότι «το ζητούμενο είναι πραγματικά να δούμε ποια είναι τα αίτια αυτού του ναυαγίου».
«Αυτό που θέλω να πω» συμπλήρωσε ο κ. Σαντορινιός «είναι ότι καθημερινά γίνονται εκατοντάδες δρομολόγια σε μια νησιωτική και ναυτική χώρα όπως είμαστε εμείς και διακινούνται τόνοι πετρελαίου και τέτοιο συμβάν έγινε μόνο μία φορά».
«Καταλαβαίνεται λοιπόν ότι η ασφάλεια ναυσιπλοΐας στη χώρα μας υπάρχει και η ναυτιλία είναι ασφαλής και δεν πρέπει από μία τέτοια κακή στιγμή να συκοφαντηθεί είτε το λιμενικό σώμα είτε η ναυτιλία» υπογράμμισε ο υφυπουργός Ναυτιλίας.
Σημειώνεται ότι στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Πειραιά, από την Πειραϊκή έως τη Γλυφάδα, όπου υπάρχει ρύπανση συνεχίζουν να επιχειρούν απορρυπαντικά σκάφη του λιμενικού σώματος, ενώ στον Φλοίσβο βρίσκεται το μεγαλύτερο και ικανότερο σκάφος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα "EMSA", το AKTAIA OSRV, που με τους δύο ειδικούς βραχίονές του και από τις δύο πλευρές σαρώνει εκατομμύρια κυβικά νερού στο πέρασμά του.
Σοβαρές καταγγελίες από την ΠΕΝΕΝ
Την ίδια ώρα, η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) με ανακοίνωσή της προβαίνει σε πολύ σοβαρές καταγγελίες τόσο για την κατάσταση του δεξαμενόπλοιου που βυθίστηκε όσο και για τις ενέργειες των αρμόδιων υπηρεσιών.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει στην ανακοίνωσή της, και παρά τους αντίθετους ισχυρισμούς της πλοιοκτήτριας εταιρείας, το πλοίο ήταν υπερήλικο, κατασκευής του 1972, και ως εκ τούτου εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Σύμφωνα μάλιστα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες που επικαλείται η ΠΕΝΕΝ, «στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων, έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες».
Παράλληλα, κάνει λόγο για βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει! Επισημαίνεται δε ότι «ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!!».
Αγώνας δρόμου για την απορρύπανση
Στο μεταξύ από χθες το απόγευμα είναι σε εξέλιξη η διαδικασία απάντλησης των καυσίμων από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο «ΑΓ. ΖΩΝΗ» στον Σαρωνικό, ενώ σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, ολοκληρώθηκαν πλέον οι εργασίες στεγανοποίησης του ναυαγίου.
Τη δεύτερη μαρίνα Γλυφάδας επισκέφθηκε ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής, αντιναύαρχος Σταμάριος Ράπτης. Εκεί κομμάτια της ρύπανσης έχουν φτάσει στην παράκτια περιοχή, όπου ήδη επιχειρεί στο πλαίσιο της διαδικασίας απορρύπανσης ένα βυτιοφόρο.
Ο δήμος Γλυφάδας έχει τοποθετήσει κορδέλες κατά μήκος της παραλίας και ενημερώνει με ταμπέλες τους δημότες να μην προσέρχονται προς το παρόν για κολύμβηση για λόγους δημόσιας υγείας και έως ότου αποκατασταθεί το πρόβλημα.
Πλωτά φράγματα έχουν τοποθετηθεί σε περιοχές κατά μήκος του όρμου Κυνοσούρας και του κόλπου των Σεληνίων της νήσου Σαλαμίνας, καθώς και σε σημεία της ακτογραμμής μεταξύ Σχολής Ναυτικών Δοκίμων έως τη μαρίνα Ζέας στο κέντρο του Πειραιά.
Στις παραπάνω περιοχές επιχειρούν για καθαρισμό της ρύπανσης εξειδικευμένα συνεργεία της ιδιωτικής εταιρείας με βυτιοφόρα οχήματα.
Επίσης, στην ευρύτερη περιοχή του ναυαγίου καθώς και στις θαλάσσιες περιοχές που εκτείνονται από τον λιμένα Πειραιά μέχρι και τον Αγιο Κοσμά συνεχίζουν να επιχειρούν περιπολικά σκάφη του λιμενικού και ειδικά αντιρρυπαντικά, πλωτός γερανός με πλωτά φράγματα, ρυμουλκά και παράκτια σκάφη ιδιωτικής εταιρείας.
Σημειώνεται ακόμη ότι στο πλαίσιο παροχής από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα EMSA (European Maritime Safety Agency) στα κράτη-μέλη, ενός δικτύου πλοίων αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων (EMSA Network of Oil Spill Response Vessels), ενεργοποιήθηκε το αντιρρυπαντικό σκάφος AKTAIA OSRV με εξοπλισμό αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων.
Στο μεταξύ στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής φέρνει την επόμενη εβδομάδα την υπόθεση της ρύπανσης από το ναυάγιο του Δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ II», ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, με αίτημα που ήδη υπέβαλε το υπουργείο, ώστε να ενημερωθεί πλήρως η ελληνική κοινή γνώμη για την κινητοποίηση των αρμόδιων υπηρεσιών, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ρύπανση.