Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εισηγμένες:Ποιες «κρέμονται» από τη νέα κυβέρνηση

Δεκάδες εταιρείες του ΧΑ περιμένουν με έντονη αγωνία τις αποφάσεις που θα κληθεί να λάβει η νέα κυβέρνηση σε μια σειρά καυτά μέτωπα. Σε ποιους κλάδους έχει χτυπήσει ήδη… κόκκινος συναγερμός.

Εισηγμένες:Ποιες «κρέμονται» από τη νέα κυβέρνηση
Μπαράζ ανοιχτών θεμάτων που θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό το μέλλον δεκάδων εισηγμένων εταιρειών περιμένει τη νέα κυβέρνηση που αναμένεται να προκύψει από τις εκλογές της 17ης Ιουνίου.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για ζητήματα που παραμένουν στο συρτάρι είτε από την περίοδο διακυβέρνησης του Λουκά Παπαδήμου (ατολμία πολιτικών κομμάτων να αναλάβουν το περιβόητο πολιτικό κόστος πριν από τις εκλογές), είτε ακόμη και από την πρωθυπουργία του Γιώργου Παπανδρέου…

Η νέα κυβέρνηση ωστόσο δεν έχει την πολυτέλεια νέων αναβολών στα ζητήματα αυτά, για τα οποία θα κληθεί να πάρει οριστικές αποφάσεις το αργότερο -όπως εκτιμάται- μέσα στους επόμενους δύο - τρεις μήνες.

Το οριστικό θεσμικό πλαίσιο της επανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών αποτελεί προτεραιότητα για τη νέα κυβέρνηση. Μάλιστα, παράγοντες του κλάδου θεωρούν ότι το μακροπρόθεσμο ιδιοκτησιακό καθεστώς των τραπεζών, ή ακόμη και τον τρόπο λειτουργίας τους στο προσεχές μέλλον πολύ σημαντικά μπορεί να επηρεάσουν ακόμη και... λεπτομέρειες του επικείμενου θεσμικού πλαισίου!

Επιπλέον, μέσα στους επόμενους μήνες εκτιμάται ότι θα έρθει προς ψήφιση και ο νόμος για τις ρυθμίσεις των δανείων προς τα νοικοκυριά που αδυνατούν να αποπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους (σύμφωνα τουλάχιστον με τις προεκλογικές δεσμεύσεις των πολιτικών κομμάτων). Η αγορά φοβάται πως τα πολιτικά κόμματα προεκλογικά «υπερέβαλαν» σε ρητορική, ωστόσο υπάρχει ένα ζήτημα για το τι τελικά θα γίνει.

Άμεσες λύσεις θα πρέπει να δοθούν στο μέτωπο της ακτοπλοΐας (εισηγμένες οι Attica Group, Μινωικές Γραμμές, ΑΝΕΚ, ΝΕΛ), καθώς λόγω των έντονων και συνεχώς ζημιογόνων αποτελεσμάτων στον κλάδο υπάρχει ο φόβος της αδυναμίας σύνδεσης αρκετών νησιών μας από το προσεχές φθινόπωρο (απειλείται η βιωσιμότητα των πλέον αδύναμων του κλάδου). Κατά καιρούς έχουν υπάρξει σκέψεις και προτάσεις για καταργήσεις φόρων υπέρ τρίτων, για χαλάρωση στις υποχρεώσεις των εταιρειών που αναλαμβάνουν την κάλυψη ενός δρομολογίου, για τις αποζημιώσεις των άγονων γραμμών κ.λπ.

Η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ δήλωσαν προεκλογικά πως θα ήταν διατεθειμένα να εφαρμόσουν ένα εντατικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων κρατικών εταιρειών και αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου. Έτσι, λοιπόν, τα ζητήματα των αποκρατικοποιήσεων για λιμάνια (ΟΛΠ, ΟΛΘ), νερά (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ) και πιθανόν της ΔΕΗ θα τεθούν εκ νέου επί τάπητος, αυτήν τη φορά σε περισσότερο συστηματική βάση.

Επιπρόσθετα, προεκλογικά σχεδιαζόταν η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τις ΑΕΕΑΠ (Eurobank Properties, Trastor, MIG Real Estate) προκειμένου μέσω αυτών να προωθηθούν καλύτερα η πώληση και η αξιοποίηση κρατικής ακίνητης περιουσίας. Το θέμα αυτό πιθανόν να έρθει και πάλι στο προσκήνιο.

Οι δύο τελευταίες κυβερνήσεις είχαν κάνει μισό βήμα για τη ρύθμιση της αγοράς τυχερών παιχνιδιών, για το άνοιγμα νέων αγορών (VLTs, διαδικτυακό σύστημα), αλλά και για την πώληση της κρατικής συμμετοχής στον ΟΠΑΠ. Επιπλέον, είχε ξεκινήσει η διαδικασία πώλησης του ΟΔΙΕ. Αναμένεται λοιπόν με ενδιαφέρον η στάση που θα κρατήσει σε αυτά τα ζητήματα η νέα κυβέρνηση, από την οποία πέρα από τον ΟΠΑΠ, θα επηρεαστούν ενδεχομένως σημαντικά και άλλες εισηγμένες που θα ήθελαν να έχουν ενεργό ρόλο στη νέα, υπό διαμόρφωση κατάσταση (π.χ. Audiovisual, Avenir, Dionic, Intralot κ.ά.).

To ζήτημα της επανέναρξης των εργασιών στους μεγάλους αυτοχρηματοδοτούμενους οδικούς άξονες (αθροιστικού μήκους γύρω στα 1.000 χλμ.) ήταν βασική προτεραιότητα τόσο της Νέας Δημοκρατίας όσο και του ΠΑΣΟΚ και προς αυτήν την κατεύθυνση αναμένεται πως θα κινηθεί και η νέα κυβέρνηση. Σε περίπτωση όπου τα συγκεκριμένα έργα βγουν από τον πάγο γύρω στα τέλη του έτους, τότε δεν θα ωφεληθούν σε μεγάλο βαθμό μόνο οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι που τα έχουν αναλάβει (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ), αλλά και πολλές άλλες εταιρείες παρεμφερών κλάδων, μεταξύ των οποίων και κάμποσες εισηγμένες (π.χ. ΕΛΤΡΑΚ, Mevaco κ.ά.).

Η Medicon Hellas και άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά των νοσοκομειακών υλικών περιμένουν με αγωνία το κατά πόσον η νέα κυβέρνηση θα κάνει πράξη όσα τα πολιτικά κόμματα υποσχέθηκαν προεκλογικά περί αποζημίωσης των προμηθευτριών εταιρειών έναντι των ζημιών που έπαθαν από το υποχρεωτικό «κούρεμα» των ελληνικών κρατικών ομολόγων.

Στον ασφαλιστικό κλάδο, η αγορά περιμένει τις ρυθμίσεις της νέας κυβέρνησης για το Επικουρικό Κεφάλαιο (ώστε αυτό να μπορέσει να πληρώσει τους δικαιούχους) αλλά και για το Εγγυητικό Κεφάλαιο. Η Νέα Δημοκρατία έχει προτείνει προεκλογικά τη μετατροπή του σε ασφαλιστική εταιρεία, η οποία θα αναλαμβάνει τα χαρτοφυλάκια των ασφαλιστικών που πτωχεύουν. Μέσα από μια τέτοια διαδικασία θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί και το ζήτημα των ασφαλισμένων της Ασπίς Πρόνοια και της Commercial Value.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v