Μια από τις πιο δύσκολες στιγμές της εξαετούς θητείας της βιώνει η κυβέρνηση από την περασμένη Κυριακή και τα μεγάλα συλλαλητήρια για την τραγωδία των Τεμπών.
Η δημοσκοπική ανάκαμψη του τελευταίου διμήνου για τη ΝΔ διακόπηκε απότομα εξαιτίας του φοβερού -και υποτιμημένου από το Μέγαρο Μαξίμου- σιδηροδρομικού δυστυχήματος, η λαϊκή οργή που σιγόκαιε όλο αυτό το διάστημα επανεμφανίστηκε ακόμα πιο δυναμικά και το πρωθυπουργικό περιβάλλον διαπιστώνει με μεγάλη καθυστέρηση ότι το έως τώρα αφήγημά του δεν ήταν επαρκές για να πείσει τους πολίτες.
Σε αυτούς περιλαμβάνονται ακόμα και όσοι ψήφισαν την κυβερνώσα παράταξη το 2023, με χαρακτηριστική την τελευταία δημοσιοποιημένη σφυγμομέτρηση της GPO (για τα Παραπολιτικά), η οποία δείχνει πως 1 στους 3 Νεοδημοκράτες βλέπει απόπειρα συγκάλυψης στο θέμα.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναζητά τρόπους για αλλαγή του δυσμενούς κλίματος και στο υπουργικό συμβούλιο της Παρασκευής έστειλε το μήνυμα: «Δεν είναι η πρώτη φορά που συναντάμε κυματισμούς. Θα τους ξεπεράσουμε, όμως, και πάλι, έχοντας οδηγό την αλήθεια και τη δράση. Αυτό το οποίο, λοιπόν, χρειάζεται σήμερα είναι ένα συνολικό κάλεσμα εγρήγορσης και επιτάχυνσης. Και αυτό με τη σειρά του σημαίνει πως ένα έργο το οποίο μπορεί να απαιτούσε έναν χρόνο για να γίνει, τώρα πρέπει να υλοποιηθεί μέσα σε λίγους μήνες», τόνισε προς τους υπουργούς του, ωστόσο για κάποιους από αυτούς το μέλλον τους στην κυβέρνηση δεν είναι ευοίωνο.
Πέρα των άλλων, ο πρωθυπουργός φέρεται αποφασισμένος να προχωρήσει σε κυβερνητικές αλλαγές για την αναγκαία επανεκκίνηση, αλλά και τη διόρθωση αστοχιών ή καθυστερήσεων που έχει διαπιστώσει. Και αν το επικρατέστερο σενάριο, σύμφωνα με τα δεδομένα πριν από την προηγούμενη Κυριακή, ήταν ο ανασχηματισμός να πραγματοποιηθεί εντός του καλοκαιριού, όπως είχε γράψει το Euro2day.gr, πλέον η τραγωδία στα Τέμπη και οι τελευταίες εξελίξεις δείχνουν να τον επισπεύδουν.
Οι εισηγήσεις
Κατά κάποιους αυτό θα μπορούσε να γίνει ακόμα και εντός Φεβρουαρίου, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας, ενώ μια άλλη εισήγηση που δέχεται ο κ. Μητσοτάκης είναι η αλλαγή προσώπων στο υπουργικό σχήμα να γίνει αφού κλείσει ο δύσκολος κύκλος των κοινοβουλευτικών -και όχι μόνο- διαδικασιών για το σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Μετά, δηλαδή, τη δημοσιοποίηση των εκκρεμών κρίσιμων πορισμάτων, την επέτειο των δύο χρόνων (στις 28 Φεβρουαρίου) από την τραγωδία, την προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στη Βουλή σε επίπεδο αρχηγών και την τριήμερη συζήτηση για την πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης που έχει προαναγγελθεί από την αντιπολίτευση.
Στην πρόσφατη συνέντευξή του (στον Alpha), ο πρωθυπουργός δεν άνοιξε τα χαρτιά του, αναφέροντας πως «κάποια στιγμή πάντα γίνονται κυβερνητικές αλλαγές. Αυτή τη στιγμή έχω άλλες προτεραιότητες». Συνέχισε μάλιστα, σημειώνοντας: «Μπορείτε να το εκλάβετε με όποιον τρόπο θέλετε, σας δίνω μία απάντηση που πρακτικά δεν είναι απάντηση, όπως οφείλω να κάνω όταν μου γίνεται αυτή η ερώτηση».
Μία από τις πρώτες κινήσεις που αναμένεται να κάνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, θα είναι να διαχωρίσει το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών σε δύο μέρη (υπουργεία), προκειμένου να δοθεί έμφαση στην πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση της χρόνιας παθογένειας των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ήδη επ’ αυτού συζητείται έντονα το σενάριο σύστασης ενιαίου φορέα για τα μέσα σταθερής τροχιάς.
Όσον αφορά την ονοματολογία, αβέβαιη θεωρείται η παραμονή, μεταξύ άλλων, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα και του υφυπουργού Κλιματικής Κρίσης Πολιτικής Προστασίας, Χρήστου Τριαντόπουλου, το όνομα του οποίου έχει εμπλακεί με την υπόθεση του «μπαζώματος» και του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Χρήστου Στυλιανίδη.
Για νέες εισόδους - επιστροφές στην κυβέρνηση ακούγονται τα ονόματα του πρώην υπουργού Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα και του πρώην υπουργού Επικρατείας, Σταύρου Παπασταύρου.
Στο τραπέζι βρίσκεται και το ενδεχόμενο επιστροφής του Γιώργου Γεραπετρίτη στο Μέγαρο Μαξίμου. Εφόσον επαληθευθεί, για τη θέση του υπουργού Εξωτερικών «παίζουν» τα ονόματα του υπουργού Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη και του πρώην Επιτρόπου Μαργαρίτη Σχοινά.