Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ελλάς-Ινδία... συμμαχία

Η πρόσφατη στρατιωτική σύγκρουση του μουσουλμανικού Πακιστάν, συμμάχου της Τουρκίας, με την Ινδία έχει οδηγήσει σε μποϊκοτάζ τουρκικών προϊόντων και υπηρεσιών από την τελευταία. Η Ελλάδα θα πρέπει να το εκμεταλλευτεί. 

Ελλάς-Ινδία... συμμαχία
Σε ανύποπτο χρόνο πριν από λίγα χρόνια με αφορμή τις πωλήσεις πολεμικού υλικού, συμπεριλαμβανομένων UAVs, από την Τουρκία στο Πακιστάν και τις μετακλήσεις Πακιστανών ανειδίκευτων εργατών στην Ελλάδα είχαμε επισημάνει την ανάγκη της συμμαχίας της χώρας μας με την Ινδία.

Τις τελευταίες μέρες ο διεθνής  Τύπος κατακλύζεται από δημοσιεύματα για το άτυπο εκτεταμένο μποϊκοτάζ τουρκικών  προϊόντων και υπηρεσιών από Ινδικές εμπορικές ομοσπονδίες, οργανώσεις και απλούς πολίτες. 

Η Ινδία ακύρωσε παραγγελία κατασκευής πλοίων ύψους 2,3 δισ. δολαρίων σε τουρκικά ναυπηγεία ενώ καταγράφεται μείωση 60% των κρατήσεων από Ινδούς για τουρισμό στην Τουρκία και αύξηση των ακυρώσεων κατά 250% και πλέον. Πάνω από 3,3 εκατ. Ινδοί τουρίστες επισκέφθηκαν την Τουρκία πέρυσι. 

Σημειωτέον ότι οι οι τουρκικές εξαγωγές προς την Ινδία ανήλθαν σε 2,7 δισ. δολάρια το 2024 έναντι 918 εκατ. προς το Πακιστάν. 

Αφορμή για το ανεπίσημο μποϊκοτάζ αποτέλεσαν οι δηλώσεις υποστήριξης του Τούρκου προέδρου Ερντογάν προς το Πακιστάν αλλά και οι αναφορές περί βοήθειας συντονισμού και παράδοσης 350 τουρκικών drones στο Πακιστάν που έλαβαν μέρος στην επίθεση στο Κασμίρ. 

Δεν χρειαζόταν να γίνουν όλα αυτά για να γίνει αντιληπτή η σημασία της καλλιέργειας στενών οικονομικών και διπλωματικών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Ινδίας. Όμως, ένα και πλέον χρόνο μετά την επίσκεψη του κ. Μητσοτάκη στο Νέο Δελχί και τις ελπίδες που καλλιεργήθηκαν, το αποτέλεσμα δεν είναι το καλύτερο.  

Υπενθυμίζουμε ότι τον Φεβρουάριο του 2024, όταν ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης επισκέφθηκε την Ινδία είχε δηλώσει εκεί:  «Θέσαμε στόχο με τον Πρωθυπουργό Modi να διπλασιάσουμε το εμπόριο μας μέχρι το 2030, προσωπικά πιστεύω ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί νωρίτερα. Αφορά επίσης τις επενδύσεις.» 

O κ. Μητσοτάκης είχε προσθέσει ότι η Ινδία επενδύει ήδη σε αεροδρόμιο στην Ελλάδα (Καστέλι), βιομηχανίες τροφίμων. Τα δημοσιεύματα μιλούσαν για πολλαπλασιαστικά  οφέλη από την επίσκεψη.

Μέχρι στιγμής, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται. Είναι αλήθεια ότι έχουν γίνει στρατιωτικές ασκήσεις με την συμμετοχή ινδικών αεροσκαφών, αλλά στο θέμα της στρατιωτικής βιομηχανίας  δεν έχει γίνει κάτι γνωστό. Είναι ειρωνικό ότι υπήρξε ελληνική συμβολή (πρόσωπα) στο πρόγραμμα ανάπτυξης των ινδικών UAVs πριν από αρκετά χρόνια. 

Η Ελλάδα και η Κύπρος θα μπορούσαν επίσης να παίξουν ρόλο ως συνδετικός κρίκος της Ινδίας με την Ευρώπη στα πλαίσια του διαδρόμου IMEC. Ο πρόεδρος Τραμπ είχε κοινοποιήσει στο Truth Social σχετικό άρθρο του Breitbart News τον Μάρτιο. Όμως, η πραγματικότητα ίσως είναι διαφορετική από την στιγμή που το λιμάνι του Πειραιά ελέγχεται από την κινεζική Cosco και της Θεσσαλονίκης από ρωσικά συμφέροντα σύμφωνα με την αμερικανική οπτική.  

Στο καθαρά οικονομικό πεδίο, η Ελλάδα θα μπορούσε να προσελκύσει πολύ περισσότερους Ινδούς τουρίστες και να αυξηθεί σημαντικά το εμπόριο αγαθών μεταξύ των δύο κρατών. 

Ακόμη, η Ελλάδα έχει υπογράψει διακρατικές συμφωνίες με μουσουλμανικές χώρες για την μετάκληση ανειδίκευτων εργατών αλλά όχι ακόμη με την Ινδία. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Πρώτο Θέμα», βρίσκεται ένα βήμα πριν να το κάνει με την Ινδία να ενδιαφέρεται να στείλει 50.000 άτομα σε πρώτη φάση.   

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα περιθώρια συνεργασίας σε οικονομικά και στρατιωτικά θέματα μεταξύ Ελλάδας και Ινδίας είναι τεράστια. Όμως, θα παραμείνουν ανεκμετάλλευτα, όπως μέχρι σήμερα, αν κάποιοι άνθρωποι με θέληση και δύναμη δεν το πάρουν πάνω τους.  


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο