Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η ελληνική startup που θέλει να κάνει την ναυτιλία... έξυπνη

Με θυγατρικές σε Βανκούβερ, Καναδά και Σιγκαπούρη, η Metis ετοιμάζεται να διεισδύσει στις αγορές Γερμανίας και Νορβηγίας. Τον σχεδιασμό εξηγεί στο Euro2day.gr ο CEO Μιχάλης Κωνσταντινίδης.

Η ελληνική startup που θέλει να κάνει την ναυτιλία... έξυπνη

Με δυναμικό πάνω από 70 εξειδικευμένους μηχανικούς και επιστήμονες η ελληνική METIS προσφέρει την τεχνογνωσία της για την μετάβαση της ναυτιλίας στην ψηφιακή εποχή.

Πέντε χρόνια από την ίδρυσή της έχει ήδη παρουσία σε Βανκούβερ, Καναδά και Σιγκαπούρη και σχεδιάζει να επεκταθεί σε Γερμανία και Νορβηγία, καθώς και σε όλα τα παγκόσμια ναυτιλιακά κέντρα από την Αμερική μέχρι την Κίνα.

Η εκρηκτική ψηφιακή ανάπτυξη που άρχισε μετά την εμφάνιση της πανδημίας έχει επιταχύνει τη δραστηριότητά της, δεδομένου ότι τα ψηφιακά συστήματα που αναπτύσσει κερδίζουν την αποδοχή του κόσμου της ναυτιλίας. Είναι ενδεικτικό ότι η εταιρεία υπερδιπλασιάζει τις πωλήσεις της κάθε χρόνο (ξεπερνώντας ήδη τα 3 εκατ. ευρώ το 2021) ενώ στη διετία της πανδημίας συνέχισε με τον ίδιο ρυθμό, που προβλέπεται να επιταχυνθεί στα ερχόμενα χρόνια.

Η ιδέα για την ίδρυση της METIS προήλθε από μια ομάδα 7 μηχανικών με σημαντικό τεχνολογικό και ερευνητικό υπόβαθρο, σπουδές αλλά και αξιόλογη εμπειρία, οι οποίοι είχαν το ίδιο όραμα για το ψηφιακό μέλλον της ναυτιλίας, μιας παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας που έχει μείνει σχετικά πίσω όσον αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό της (smart shipping).

Οι ιδρυτές της εταιρείας ασκούν τη διοίκηση και κατέχουν μειοψηφικό πακέτο μετοχών, ενώ την πλειοψηφία ελέγχει ως στρατηγικός επενδυτής η εταιρεία ERMA FIRST, με κύριο αντικείμενο τη διαχείριση του θαλάσσιου έρματος των πλοίων, με μεγάλο εκτόπισμα και επιτυχημένες δραστηριότητες σε όλο τον κόσμο.

"Είμαστε τυχεροί έχοντας την έδρα μας στην Ελλάδα, δηλαδή σε μια από τις υπερδυνάμεις της παγκόσμιας ναυτιλίας", αναφέρει στο Euro2day.gr ο Μιχάλης Κωνσταντινίδης, CEO της METIS και ένας εκ των 7 της ιδρυτικής ομάδας.

Οι πρώτοι πελάτες της εταιρείας ήταν προφανώς ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων με πρωταγωνιστικό ρόλο διεθνώς, οι οποίες εξακολουθούν και έχουν περίοπτη θέση στο πελατολόγιό της. "Η ναυτιλία είναι μια παγκόσμια επιχειρηματική δραστηριότητα χωρίς σύνορα", σημειώνει ο κ. Κωνσταντινίδης περιγράφοντας τη στόχευση της METIS στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα. Σήμερα, μόλις 5 χρόνια από την ίδρυσή της, η METIS έχει καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη της ελληνικής αγοράς ενώ παράλληλα, εφαρμόζοντας ένα καλά δομημένο επιχειρηματικό σχέδιο, έχει αρχίσει την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινίδη, η εταιρεία έχει ήδη ιδρύσει θυγατρικές εταιρείες στο Βανκούβερ του Καναδά και στη Σιγκαπούρη ενώ δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να διεισδύσει ακόμη πιο δυναμικά στις αγορές της Γερμανίας και της Νορβηγίας, με γραφεία πωλήσεων στο Αμβούργο και στο Όσλο, αντίστοιχα.

"Προτεραιότητα μας για τα επόμενα χρόνια είναι η επέκταση των δραστηριοτήτων μας και σε άλλες σημαντικές πρωτεύουσες της ναυτιλίας και η εδραίωσή μας ως τον κυρίαρχο πρωταγωνιστή στη διαμόρφωση του ψηφιακού μετασχηματισμού της ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο", προσθέτει.

Ο ανταγωνισμός

Η METIS υπηρετεί τους φιλόδοξους στόχους της οικοδομώντας ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Όπως εξηγεί ο κ. Κωνσταντινίδης, οι κατασκευαστές επί μέρους μηχανημάτων και εξοπλισμού που είναι εγκατεστημένοι στα πλοία, επιχειρούν, δημιουργώντας με ψηφιακή επέκταση του μηχανήματος τους, να επεκταθούν και στον ψηφιακό μετασχηματισμό της ναυτιλιακής εταιρείας.

"Όμως, η τεχνολογικά πρωτοποριακή λύση της METIS υπερτερεί κατά κράτος", τονίζει και προσθέτει το γεγονός ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι ένας αρκετά ασαφής όρος και επιτρέπει σε πολλές εταιρείες να τον επικαλούνται προσφέροντας πολύ μικρή αξία και αρκετά περιορισμένο εύρος λειτουργικότητας, κάτι όμως το οποίο δημιουργεί θόρυβο στα αυτιά του πελάτη και μια θολή εικόνα στην οποία δεν μπορεί εύκολα να διακρίνει τη διαφορά μεταξύ των διαφόρων προσφερόμενων λύσεων.

"Είναι μεγάλη η έμφαση που δίνουμε σε αυτόν τον τομέα προσπαθώντας να αναδείξουμε τα στοιχεία που διαφοροποιούν τη πλατφόρμα της METIS, την πληρότητα της λύσης και την προστιθέμενη αξία που προσφέρει στους πελάτες μας", αναφέρει ο κ. Κωνσταντινίδης.

Απαντώντας σε ερώτημα σχετικά με τον ανταγωνισμό αναφέρει εν κατακλείδι: "Ο μεγάλος μας… ανταγωνιστής είναι η αντίσταση στην αλλαγή που ανθρώπινα υπάρχει από κάποια στελέχη που δεν έχουν ενστερνιστεί ακόμη ότι βρισκόμαστε στην 4η Επανάσταση της μακραίωνης ιστορίας της ναυτιλίας: δηλαδή στην ψηφιακή επανάσταση. Ευτυχώς, κάθε χρόνο όλο και αυξάνονται τα στελέχη που αντιλαμβάνονται ότι εάν δεν προχωρήσουν με γοργά βήματα προς τον εκσυγχρονισμό, θα χάσουν το… τρένο της ανταγωνιστικότητας, με μοιραία αποτελέσματα".

Οι υπηρεσίες

Αναφορικά με το πακέτο υπηρεσιών της εταιρείας ο κ. Κωνσταντινίδης μας μιλά για το METIS Ship Connect. Πρόκειται για ένα πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα συλλογής δεδομένων και μετρήσεων από όλα τα σημεία του πλοίου τα οποία χρειάζονται παρακολούθηση και επηρεάζουν την απόδοση του. Βασικό στοιχείο της μεθοδολογίας της ομάδας της METIS είναι ότι χωρίς τη συνεχή λήψη αξιόπιστων δεδομένων δεν μπορεί να γίνει καμία σοβαρή ανάλυση.

"Δημιουργήσαμε το πιο αξιόπιστο σύστημα συλλογής δεδομένων ειδικά σχεδιασμένο για το περιβάλλον της ναυτιλίας ένα σύστημα το οποίο είναι το μοναδικό που έχει αξιοποιήσει τεχνολογίες που επιτρέπουν την παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο, ενώ ταυτόχρονα είναι και το μόνο σύστημα που έχει πάρει την πιστοποίηση διεθνώς αναγνωρισμένου και έγκυρου νηογνώμονα τηρώντας όλες τις αυστηρές προδιαγραφές που αυτό συνεπάγεται", σημειώνει ο κ. Κωνσταντινίδης.

Τεχνητή Νοημοσύνη για την απόδοση των πλοίων

Κρίσιμο και αποφασιστικό στοιχείο καινοτομίας, σύμφωνα με τη διοίκηση της METIS, είναι ότι έχει ενσωματώσει με μοναδικό και παγκοσμίως πρωτοποριακό τρόπο τις τεχνολογίες της Τεχνητής Νοημοσύνης στην ανάλυση των στοιχείων απόδοσης των πλοίων. Οπως εξηγείται, οι παραδοσιακές εμπειρικές μέθοδοι αξιολόγησης της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων αδυνατούν να επεξεργαστούν με επιτυχία το πραγματικά περίπλοκο και πολύ-παραγοντικό πρόβλημα της κίνησης του πλοίου που αντιμετωπίζει διαφορετικές και συχνά μεταβαλλόμενες καιρικές συνθήκες και άλλους εξωτερικούς παράγοντες όπως τα θαλάσσια ρεύματα, σε συνδυασμό με την πραγματική απόδοση της κάθε συγκεκριμένης κύριας μηχανής του πλοίου καθώς και όλων των βοηθητικών μηχανών, όπως οι ηλεκτρογεννήτριες, που συμβάλουν σε πολύ μεγάλο βαθμό στην κατανάλωση καυσίμου.

Η μείωση των ρύπων και οι άλλες προκλήσεις

Καθώς η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται εμπρός στην πρόκληση της μείωσης των εκπομπών ρύπων και στη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος η METIS προσανατολίζει αναλόγως το R&D της. Σύμφωνα με τον CEO "τα τεχνολογικά συστήματα της METIS, θα αναβαθμίζονται συνεχώς και από συστήματα monitoring θα εξελίσσονται σε συστήματα controlling, διαδραματίζοντας πλέον ολοένα και πιο καθοριστικό, "καθοδηγητικό" ρόλο σε όλες τις παραμέτρους της ναυσιπλοΐας. Ευφυέστατα συστήματα που επεξεργάζονται τεράστιο όγκο δεδομένων σε απειροελάχιστο χρόνο, θα προτείνουν στο πλήρωμα την βέλτιστη λειτουργία (ταχύτητα πλεύσης, RPM μηχανής, ενεργοποίηση/ απενεργοποίηση ηλεκτρογεννητριών κ.ά.) λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές ανάγκες του πλοίου, τις καιρικές συνθήκες, τη βέλτιστη πορεία που πρέπει να ακολουθεί, τις συμβατικές υποχρεώσεις (χρόνος άφιξης κ.ά.), όλα αυτά σε real-time με πρωτεύοντα στόχο την απόλυτη ασφάλεια και την αξιοπιστία με βελτιστοποίηση της συνολικής κερδοφορίας και επιτυχημένης επίτευξης των στόχων τους".

Οι στόχοι

Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινίδη "η METIS με την πρωτοποριακή τεχνολογία της βοηθά ουσιαστικά και στην πράξη τις ναυτιλιακές εταιρείες να μειώσουν πάρα πολύ δραστικά την κατανάλωση καυσίμων από τα πλοία τους. Σήμερα, ακόμη περισσότερο από ποτέ η λύση μας είναι όχι μόνο επίκαιρη, αλλά εντελώς απαραίτητη, όπως μας διαβεβαιώνουν οι ίδιοι οι πελάτες μας". 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v