Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κ. Αντιμησάρης (My Market): Γιατί επενδύουμε τώρα στο franchise

Ο Επιχειρησιακός Διευθυντής της αλυσίδας αναλύει το πλάνο ανάπτυξης μέσα από ένα δίκτυο franchise που φιλοδοξεί να πιάσει τα 280 σημεία. Τι προσφέρει και πόσοι έχουν εκδηλώσει ήδη ενδιαφέρον.

Κ. Αντιμησάρης (My Market): Γιατί επενδύουμε τώρα στο franchise

Στις ΗΠΑ, μια ώριμη αγορά για τα c-stores, ο τζίρος των καταστημάτων «γειτονιάς» έχει αυξηθεί την τελευταία δεκαετία κατά 150% και πλέον ξεπερνά τα 277,9 δισ. δολ. ή 705,7 δισ. δολάρια, αν συνυπολογιστούν και οι πωλήσεις καυσίμων. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το αποτύπωμα των c-stores ξεπερνά τα 2,12 τρισ. δολάρια και αναμένεται να αυξηθεί με ετήσιο ρυθμό 5,6% έως το 2028, αγγίζοντας τα 3,12 τρισ. δολάρια.

Σε αυτή την ανερχόμενη αγορά -σ.σ. για την Ελλάδα δεν υπάρχουν ακριβή επίσημα στοιχεία- αποφάσισε να επενδύσει εσχάτως και η METRO AEBE, που δραστηριοποιείται στη λιανική μέσω του δικτύου My market και στη χονδρική με το δίκτυο METRO cash & carry.

Ποιος ήταν όμως ο λόγος που η METRO, συμφερόντων της οικογένειας Παντελιάδη, αποφάσισε τώρα να διευρύνει την παρουσία της στην αγορά με τη δημιουργία δικτύου franchise; «Είναι ένα ακόμη βήμα περαιτέρω ανάπτυξης. Μια κίνηση για να βρεθούμε πιο κοντά στους καταναλωτές μας», λέει στο Euro2day.gr ο Κώστας Αντιμησάρης.

Για τον Γενικό Επιχειρησιακό Διευθυντή (Chief Operating Officer) της METRO AEBE, που έχει εργασθεί επί μακρόν σε διεθνείς οργανισμούς όπως οι όμιλοι Inditex, Marks & Spencer και Douglas, η στόχευση, δηλαδή η δημιουργία δικτύου 280 καταστημάτων franchise με το brand My market Local σε βάθος δεκαετίας, αν και φιλόδοξη, είναι ξεκάθαρη. Η ανάπτυξη μέσω franchise θα βοηθήσει την αλυσίδα My market να επεκτείνει πιο γρήγορα το γεωγραφικό της αποτύπωμα και τη διείσδυσή της σε περιοχές όπου η δημιουργία εταιρικών καταστημάτων, λόγω μεγέθους και δυσκολίας ανεύρεσης των κατάλληλων τετραγωνικών, θα καθυστερήσει.

«Το franchise το βλέπουμε ως όχημα παράλληλης ανάπτυξης με το εταιρικό μας brand, το οποίο θα συνεχίσει να αναπτύσσεται σε περιοχές όπου δεν έχουμε την κάλυψη που θα θέλαμε. Τέτοιες περιοχές είναι η Βόρεια Ελλάδα, η Κρήτη, όπου ακόμη δεν έχουμε παρουσία με κατάστημα λιανικής, κ.ά. Ένα κατάστημα franchise σε μια γειτονιά θα μπορούσε να είναι 120-200 τ.μ. η λύση της τελευταίας στιγμής και σε ένα νησί θα μπορούσε να είναι το σούπερ μάρκετ του χωριού που είναι λίγο πιο διευρυμένο σε ποικιλία, τετραγωνικά κ.λπ.» αναφέρει.

Γιατί όμως τώρα, σε μια περίοδο μάλιστα που ο πληθωρισμός «δαγκώνει» το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών; «Γιατί στην τρέχουσα κρίση οι καταναλωτές προτιμούν να κάνουν μικρής αξίας αγορές και πιο συχνές επισκέψεις στα καταστήματα για να αγοράζουν τα απαραίτητα.

Επιπροσθέτως η κατηγορία του convenience, δηλαδή των καταστημάτων ευκολίας, υπάρχει, όχι απαραίτητα κάτω από την «ομπρέλα» κάποιου ισχυρού δικτύου, και αναπτύσσεται, λέει και συμπληρώνει. «Μπορεί η ζήτηση να μη μεγαλώνει, όμως μετακινείται από την ανοργάνωτη μικρή μπακαλική προς μια οργανωμένη συνοικιακή παρουσία. Η ευκαιρία λοιπόν για τη METRO είναι εκεί και δεν επηρεάζεται ούτε από τη στροφή των καταναλωτών στις διαδικτυακές πλατφόρμες και στο delivery», αναφέρει. «Αντιθέτως», όπως σημειώνει, «το κατάστημα της γειτονιάς δεν ανταγωνίζεται το delivery, αλλά μπορεί να αλληλοσυμπληρωθούν».

Το πλάνο ανάπτυξης αυτού του νέου δικτύου της METRO προβλέπει τη λειτουργία 24 καταστημάτων franchise ετησίως, με το βάρος να πέφτει την πρώτη διετία στην Αττική. Το κόστος της επένδυσης κυμαίνεται από τις 200.000-260.000 ευρώ, με τη χρηματοδότηση από την πλευρά της METRO να φθάνει στο 100% της αρχικής επένδυσης -αν το επιθυμεί ο επιχειρηματίας- και την αποπληρωμή αυτής της επένδυσης να γίνεται σε βάθος 10ετίας. Το κόστος του αρχικού εμπορεύματος φτάνει μέχρι τις 60.000 ευρώ και αποπληρώνεται άμεσα από τον επιχειρηματία.

Στις οικονομικές υποχρεώσεις του franchisee περιλαμβάνεται και ένα ποσό για την προώθηση του καταστήματος τον πρώτο μήνα λειτουργίας, ενώ δεν υπάρχουν royalties. Σε ό,τι αφορά τον χρόνο αποπληρωμής του εμπορεύματος, αυτός κυμαίνεται στις 10-15 ημέρες για τις παραγγελίες ροής. Ο κ. Αντιμησάρης υποστηρίζει ότι αυτός ο σύντομος χρόνος αποπληρωμής -σε σχέση με τα ήθη της αγοράς- συνδέεται με το ρίσκο. «Δεν είναι εφικτό να έχουμε άνοιγμα 80 ημέρων. Είναι θέμα χρηστής διαχείρισης», λέει ο ίδιος.

Τι κερδίζει όμως ο επιχειρηματίας; Ένα κατάστημα franchise μπορεί να κάνει ετήσιο τζίρο από 800.000 ευρώ έως 1,2 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τα τετραγωνικά και το location του καταστήματος, και η καθαρή απόδοση, δηλαδή τα κέρδη προ φόρων, για τον επιχειρηματία που θα επενδύσει, έχουμε υπολογίσει ότι θα κυμανθούν μεταξύ 50.000 έως 100.000 ευρώ, λέει ο διοικητικός επικεφαλής του εγχειρήματος από την πλευρά της METRO.

Πόσο δεσμευτική όμως είναι η σύμβαση δικαιόχρησης και ποιος φέρει την ευθύνη σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος, παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας ή ακόμη και «ξεπλύματος χρημάτων»; «Η σύμβαση franchising είναι μία σχέση διαρκούς συνεργασίας. Ρυθμίζονται οι κύριες υποχρεώσεις των μερών, στο πλαίσιο της αρχής της ελευθερίας των συμβάσεων και διέπονται από τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα. Περαιτέρω, κατά την εξέλιξη της συνεργασίας, αν προκύψει σπουδαίος λόγος καταγγελίας της σύμβασης, αυτό μπορεί να οφείλεται είτε σε παράβαση των συμβατικών υποχρεώσεων, είτε σε περιστατικά τα οποία καθιστούν κατά τα συναλλακτικά ήθη και την καλή πίστη μη ανεκτή για το ένα ή και τα δύο συμβαλλόμενα μέρη τη συνέχιση της συνεργασίας (π.χ. έλλειψη αμοιβαίας εμπιστοσύνης, παράβαση νόμων από πλευράς δικαιοδόχου σε θέματα φορολογικά, εργασιακά, υγιεινής και ασφάλειας τροφίμων, δυσφήμιση του δικαιοπαρόχου στην αγορά λόγω κακής εικόνας καταστήματος και κακής εξυπηρέτησης πελατών). Τέλος, η ευθύνη του δικαιοπαρόχου (δηλαδή η δική μας) δεν είναι άμεση. Ως αυτόνομος επιχειρηματίας ο δικαιοδόχος (franchisee) έχει την ευθύνη έναντι του νόμου (Δημόσιο, Αρχές) αλλά και έναντι των τρίτων (καταναλωτών, προμηθευτών)», σημειώνει ο ίδιος.

Ποιο είναι όμως το προφίλ του συνεργάτη που αναζητά η ομάδα του κ. Αντιμησάρη; «Αυτό που θέλουμε είναι ο συνεργάτης μας να είναι φιλόδοξος, να έχει όρεξη για δουλειά και το κατάστημά του, που θα φέρει την ταμπέλα μας, να γίνει τοπόσημο της γειτονιάς. Είναι μια απαιτητική δουλειά, με πολλές ώρες παρουσίας στο κατάστημα, αφού τα καταστήματα γειτονιάς, λόγω των τετραγωνικών τους που είναι περί τα 200 τ.μ., επιτρέπεται να λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο» λέει.

Μέχρι στιγμής ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει περισσότεροι από 180 επενδυτές, κάποιοι εκ των οποίων διαθέτουν ήδη δίκτυο καταστημάτων και επιθυμούν να ανεβάσουν την ταμπέλα του My Market Local ενώ υπάρχουν και συνεργάτες χονδρικής της METRO που ενδιαφέρονται να αναπτύξουν καταστήματα σε νησιά, αναφέρει ο κ. Αντιμησάρης.

Για τον επιχειρηματία-συνεργάτη, η METRO, σύμφωνα με τον κ. Αντιμησάρη, η συνεργασία αυτή παρέχει ένα ευέλικτο και ιδιαίτερα ελκυστικό πακέτο που του δίνει τη δυνατότητα να έχει πρόσβαση σε χιλιάδες προϊόντα, τα οποία θα τα αγοράζει σε τιμές που δεν θα μπορούσε ποτέ να βρει. Επίσης, η METRO εξασφαλίζει αποκλειστικότητα περιοχής μεταξύ των franchisee σε ακτίνα 400 μέτρων, παρέχει back office υπηρεσίες για τη λειτουργία του σημείου, ελέγχει τους οικονομικούς δείκτες του σημείου στους οποίους έχει πλήρη πρόσβαση και βρίσκει το κατάλληλο ακίνητο το οποίο το μισθώνει στον επιχειρηματία-συνεργάτη, λέει ο Γενικός Επιχειρησιακός Διευθυντής της METRO.

Σύμφωνα με τον κ. Αντιμησάρη, από τις 3.000 κωδικούς που έχει ένα κατάστημα franchise δίδεται η δυνατότητα στον συνεργάτη να βάλει και προϊόντα πέραν του βασικού κωδικολογίου, όπως είναι τα τσιγάρα. Επίσης υπάρχει η σκέψη να δοκιμαστεί και η πώληση καφέ.

«Αν υπάρχει χώρος στο κατάστημα, θα μπορούσαμε να κάνουμε μια δοκιμή», λέει.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v