Εκλογικός νόμος: Σε δουλειά να βρισκόμαστε...

Η ένταση οδηγεί σε πόλωση και αυτή σε ψήφους. Λογικό και κατανοητό. Όμως, ας μην υποτιμάται και η νοημοσύνη των πολιτών. Οι μνήμες είναι πρόσφατες και η κρίση υπάρχει για την εξαγωγή των όποιων πολιτικών συμπερασμάτων...

Εκλογικός νόμος: Σε δουλειά να βρισκόμαστε...

Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!

Διαρρηγνύουμε ορθάνοιχτες θύρες, όταν υπενθυμίζουμε πως η ΝΔ ως αντιπολίτευση είχε, πρώτον, καταψηφίσει τον ισχύοντα εκλογικό νόμο, ο οποίος εδράζεται στην απλή αναλογική και δεύτερον, δεσμευτεί στην προεκλογική της ατζέντα ότι θα τον τροποποιούσε, εφόσον αναλάμβανε την εξουσία.

Ελέω, λοιπόν, του κυρίαρχου λαού, η κυβέρνηση της ΝΔ, που ασκεί σήμερα την εξουσία, προχωρά στην υλοποίηση των προεκλογικών δεσμεύσεών της και τροποποιεί τον εκλογικό νόμο, επαναφέροντας το μοντέλο της ενισχυμένης αναλογικής, αν και κατά τρόπο «κλιμακωτό», όπως εξήγησε χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στ. Πέτσας.

Προς τι, λοιπόν, οι κλαυθμοί και οι οδυρμοί εκ μέρους του ΚΙΝΑΛ σε σχέση με αυτή την εξέλιξη και μάλιστα εκ του ασφαλούς, αφού ακόμη κι αν υπερψηφίσει το σχετικό νομοσχέδιο, δεν συγκεντρώνονται οι απαραίτητες 200 ψήφοι ώστε ο νέος νόμος να ισχύσει από την επόμενη εκλογική αναμέτρηση;

Ο ΣΥΡΙΖΑ, επί του συγκεκριμένου ζητήματος, τηρεί μία απολύτως συνεπή στάση.

Ως κυβέρνηση, από κοινού με τους πάλαι ποτέ ΑΝΕΛ, είχε θεσμοθετήσει την απλή αναλογική -ή εν πάση περιπτώσει μία εκδοχή της- και σήμερα στέκει αντίθετος στην κατάργησή της και στην επαναφορά ενός εκλογικού συστήματος που θα βασίζεται στην ενισχυμένη αναλογική.

Στάση απολύτως συνεπής.

Οι ενστάσεις του ΚΙΝΑΛ πού ακριβώς εδράζονται; Στο γεγονός ότι το εκλογικό σύστημα που το ίδιο προτείνει είναι σχεδόν πανομοιότυπο με εκείνο της κυβέρνησης, με μόνη διαφορά τον τελικό αριθμό των εδρών με τις οποίες «προικίζεται» το πρώτο κόμμα (35 έναντι 50); Με άλλα λόγια, προτείνει κάποιου είδους συμβιβασμό, περί τις 40 έδρες;

Αντίστοιχα, θεωρεί ότι η διαφορά στην κλιμακωτή «προικοδότηση» (η κυβερνητική πρόταση δίνει 1 έδρα πρόσθετο bonus για κάθε επιπλέον 0,5% εκλογικό ποσοστό, αντί για κάθε 1% που προτείνει το ΚΙΝΑΛ) συνιστά ριζική διαφοροποίηση της φιλοσοφίας του νομοθετήματος, η οποία και πάλι δεν θα μπορούσε να «γεφυρωθεί»;

Άρα, προς τι οι ενστάσεις που διατυπώνει;

Ούτως ή άλλως, κατά της απλής αναλογικής δεν στέκει και το ίδιο το ΚΙΝΑΛ; Δεν υπήρξε το προηγούμενο σύστημα, της ενισχυμένης αναλογικής, εκείνο επί του οποίου κυβερνήθηκε ο τόπος τα προηγούμενα 15 χρόνια από τα κόμματα εξουσίας και προσέφερε μάλιστα και δικομματικές αλλά και τρικομματικές κυβερνήσεις;

Εντέλει, τα «οφέλη» της απλής αναλογικής δεν τα βιώσαμε στο πεδίο της τοπικής αυτοδιοίκησης, όπου σε πολλές περιπτώσεις υπήρξε ολική ακυβερνησία, μολονότι είχε αναδειχθεί νικητής της σχετικής εκλογικής αναμέτρησης;

Φίλτατοι, κακά τα ψέματα. Η απλή αναλογική αποτελεί σαφώς ένα αντιπροσωπευτικότερο εκλογικό σύστημα και συνιστά ήττα του ελληνικού πολιτικού συστήματος το γεγονός ότι αδυνατεί να πορευτεί βάσει αυτής.

Υπό τις περιστάσεις ωστόσο και δεδομένων των «εμπειριών» που έχουν προσφέρει προς το ελληνικό εκλογικό σώμα οι πολιτικοί του εκφραστές, είναι σαφές ότι η ενισχυμένη αναλογική αποτελεί μία ασφαλέστερη οδό προς την αυτοδυναμία και άρα την κυβερνησιμότητα, που έχει ανάγκη ο τόπος.

Ουδείς εχέφρων, δε, μπορεί να μεμφθεί την κυβέρνηση ότι αιφνιδίασε ή πως έσπευσε να κάνει τη σχετική αλλαγή στο τέλος της θητείας, ώστε να προκαταλάβει τους πολιτικούς της αντιπάλους.

Η πρόσφατη ανάδειξή της με ισχυρή πλειοψηφία αλλά και οι προεκλογικές της δεσμεύσεις στέκουν ως απόδειξη του γεγονότος αυτού.

Εάν τα πολιτικά κόμματα δεν μπορούν να συνεννοηθούν και να προσφέρουν μία πλειοψηφία 200 ψήφων στο σχετικό νομοσχέδιο, τότε είναι προφανές ότι βαδίζουμε -πλην απροόπτου- σε διπλές κάλπες.

Τα υπόλοιπα είναι φιλολογίες... 

Ν. Γ. Δρόσος [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v