Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

STAT BANK: Η αγορά καυσίμων το τρίμηνο 2005

Μείωση 3,1% εμφανίζει η συνολική κατανάλωση καυσίμων το τρίμηνο του 2005. Οι μεγάλες εταιρίες του κλάδου με τα υψηλά χρηματο-οικονομικά κλυδωνίζονται, ενώ οι μικρότερες κατορθώνουν να ξεπερνούν τις δυσκολίες. Στην κορυφή της εγχώριας αγοράς καυσίμων η ΕΚΟ, ενώ οι δύο πολυεθνικές BP και Shell βρέθηκαν στη δεύτερη και τρίτη θέση.

STAT BANK: Η αγορά καυσίμων το τρίμηνο 2005
Μειωμένη εμφανίζεται η συνολική κατανάλωση καυσίμων (βενζίνες-ντίζελ) κατά το πρώτο τρίμηνο του 2005.

Αυτό προκύπτει από έρευνα της STAT BANK, σύμφωνα με την οποία η εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών εμφανίζει σημεία επιβράδυνσης.

Ειδικότερα, η παραπάνω ”επίδοση” δεν μπορεί να αποπνέει ιδιαίτερη αισιοδοξία δεδομένου ότι η κατανάλωση καυσίμων αποτελεί έναν εκ των σημαντικών δεικτών ανάπτυξης της οικονομίας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, το πρώτο τρίμηνο του 2005 (Ιανουάριος – Μάρτιος) η εγχώρια αγορά βενζινών εμφανίζει μείωση 3,1%.

Αναλυτικότερα, οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών μείωσαν τις πωλήσεις βενζινών και ντίζελ από 3,5 εκατ. μετρικούς τόνους το πρώτο τρίμηνο του 2004 σε 3,4 εκατ. τόνους το αντίστοιχο διάστημα του 2005.

Για την ιστορία και για να μπορέσουν να γίνουν οι αναγκαίες συγκρίσεις σημειώνεται, ότι το 2004 η αγορά έκλεισε με 0% αύξηση, ενώ το 2003 η αγορά κινούνταν με ρυθμό αύξησης 9%.

Βεβαίως, οι πωλήσεις βενζινών το πρώτο τρίμηνο του 2005 εμφανίζουν ελαφρά άνοδο 2,4% ενώ αντιστοίχως, οι πωλήσεις ντίζελ θέρμανσης και ντίζελ κίνησης μείωση 4,9% και 4,8% αντίστοιχα.

Τη στροφή της αγοράς βιώνουν με διαφορετικό τρόπο οι μεμονωμένες επιχειρήσεις: οι μεγάλες εταιρίες του κλάδου με τα υψηλά χρηματο-οικονομικά και την εξυπηρέτηση των μεγάλων λειτουργικών δαπανών, κλυδωνίζονται, ενώ οι μικρότερες επιχειρήσεις κατορθώνουν να ξεπερνούν τις δυσκολίες της αγοράς, αποκομίζοντας και μικρά οφέλη.



Έτσι, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2005, στην κορυφή της εγχώριας αγοράς καυσίμων βρέθηκε η ΕΚΟ, ενώ οι δύο πολυεθνικές BP και Shell βρέθηκαν στη δεύτερη και τρίτη θέση. Και οι τρεις εταιρίες, όμως, απώλεσαν μερίδιο αγοράς.

Επιπλέον, από τις 20 εταιρίες καυσίμων που μοιράζονται τη συνολική αγορά, οι 10 μικρο-μεσαίες ελληνικές κατόρθωσαν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους.

Πρόκειται μεταξύ άλλων για τις εταιρίες Avin, Jet Oil, Aegean Oil, Elin Oil, Revoil, Silk Oil και Kaoil.

Επίσης, ειδικότερα στην αγορά βενζινών την έκπληξη έκαναν οι εταιρίες Aegean Oil και Revoil που εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων πάνω από 20%. Η πρώτη κατέκτησε στις βενζίνες την πέμπτη θέση.

Η δραματική αύξηση των τιμών του αργού πετρελαίου και συνακόλουθα των τιμών των προϊόντων θεωρείται βέβαιο ότι θα επηρεάσει περαιτέρω την αγορά, που σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις αναμένεται να μειωθεί ακόμη περισσότερο η κατανάλωση.

Η μείωση της αγοράς είναι βέβαιο ότι θα ενισχύσει περαιτέρω τον ανταγωνισμό ανακατανέμοντας τα μερίδια αγοράς προς όφελος εκείνων που διαθέτουν τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές.

--- Ο ”πόλεμος της αντλίας” οδήγησε σε πτώση κερδών 15,2% τις 55 μεγαλύτερες εταιρίες εμπορίας καυσίμων

Η αύξηση (κατά 8,9%) του συνολικού κύκλου εργασιών των 55 εταιριών εμπορίας καυσίμων δεν τις βοήθησε να βελτιώσουν τη συνολική κερδοφορία τους, προκύπτει από την έρευνα της STAT BANK.

Αντιθέτως, τα συνολικά προ φόρων κέρδη τους εμφάνισαν μείωση 15,2%. Με δύο λόγια, οι υψηλότερες τιμές με τις οποίες οι εταιρίες αγόρασαν από τα διυλιστήρια ”ροκάνισαν” τα κέρδη των εταιριών εμπορίας αφού η συντριπτική πλειοψηφία αυτών συμμετείχαν σε έναν αδυσώπητο πόλεμο τιμών.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα έρευνας της STAT BANK, οι συνολικές πωλήσεις των 55 μεγαλύτερων εταιριών εμπορίας καυσίμων διαμορφώθηκαν στο επίπεδο των 8,29 δισεκατομμυρίων ευρώ (δηλαδή περίπου 2,8 τρισεκατομμύρια δραχμές).

Αντιστοίχως, τα συνολικά καθαρά κέρδη τους έφτασαν τα 153,7 εκατομμύρια ευρώ (περίπου 52 δισ. δραχμές).

Σύμφωνα με την έρευνα της STAT BANK, τα γεγονότα που ξεχωρίζουν και ταυτοχρόνως σηματοδοτούν την πορεία της αγοράς και του ανταγωνισμού είναι τα παρακάτω:

* Στο σύνολό τους οι ελληνικές επιχειρήσεις διεύρυναν το μερίδιο αγοράς τους, αποσπώντας πολύτιμους πόντους από τα δύο πολυεθνικά συγκροτήματα που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Η πολιτική των χαμηλών τιμών θα αποτελέσει τον βασικό μοχλό ανακατανομής των μεριδίων αγοράς και κατά το 2005.

* Η πολυεθνική Shell εμφάνισε σοβαρή υποχώρηση στη κερδοφορία της – πάνω από 80% - ευρισκόμενη πλέον σε μεγάλη απόσταση από ΕΚΟ και BP που δείχνουν να έχουν ξεφύγει.

* Σημαντική μείωση κερδών – 30,2% - εμφάνισε και η Avin της Motor Oil.

* Η Aegean Oil συνεχίζοντας τη θεαματική της πορεία ανέβηκε μια θέση στην κατάταξη των πωλήσεων, ξεπερνώντας την ιστορικότερη Elin. Η τελευταία ωστόσο διατήρησε εξαιρετικές επιδόσεις στο επίπεδο της κερδοφορίας.

* Από τις μεγάλες εταιρίες του κλάδου τις μεγαλύτερες αυξήσεις κερδοφορίας παρουσίασαν η ΕΤΕΚΑ, που κινήθηκε με ρυθμό της τάξεως του 70% και η Kaoil με ρυθμό αύξησης 184%. Επίσης η Cyclon Hellas αύξησε τη κερδοφορία της κατά 170%.

* Αντιθέτως, μεταξύ των εταιριών που εμφάνισαν μείωση κερδών είναι και οι: Dracoil, Ερμής, Kmoil, Texaco και Mobil Oil.

--- Οι εταιρίες

Αναλυτικά, όσον αφορά στην πορεία των επιχειρήσεων, έτσι όπως αυτή αποτυπώνεται στην τελευταία χρήση τους, έχουμε τα εξής:

* Η κρατικών συμφερόντων ΕΚΟ, υπό τον κ. Στ. Παπαδόπουλο, διατήρησε την πρωτιά της στον κλάδο βελτιώνοντας τις επιδόσεις της και στο επίπεδο της κερδοφορίας.

* Η πολυεθνική BP υπό τον κ. Σωτ. Χριστογιάννη αποδείχθηκε η πλέον κερδοφόρος επιχείρηση του κλάδου με καθαρά κέρδη της τάξεως των 70 εκατομμυρίων ευρώ. Η εν Ελλάδι θυγατρική του βρετανικού ενεργειακού κολοσσού κατόρθωσε επίσης όχι μόνον να αυξήσει τα ίδια κεφάλαιά της αλλά και να μειώσει τις συνολικές της υποχρεώσεις.

* Η Shell, υπό τον κ. Αλ. Λάσκαρη, αν και μείωσε τη κερδοφορία της, τακτοποίησε τα χρηματο-οικονομικά μέσω της μείωσης των συνολικών της υποχρεώσεων, ενώ ταυτόχρονα χρηματοδότησε και το επενδυτικό της πρόγραμμα. Η διοίκηση του ομίλου υλοποίησε κατά το 2004 σημαντικές επενδύσεις σε συστήματα πληροφορικής ενώ έχει προχωρήσει σε σημαντικές προβλέψεις που αφορούν το ασφαλιστικό.

* Με αρνητικό πρόσημο στο επίπεδο της κερδοφορίας κινήθηκε η Avin η οποία ωστόσο βελτιώθηκε στο επίπεδο των υποχρεώσεών της.

* Η εταιρία Jetoil των αδελφών Νίκου και Κυριάκου Μαμιδάκη βελτίωσε σταθερά τις επιδόσεις, κατορθώνοντας μάλιστα να μειώσει την απόστασή της από την Avin. H Jetoil αύξησε πωλήσεις και κέρδη ενώ ταυτοχρόνως επένδυσε κατά το 2004 κεφάλαια ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ. Η διοίκηση της Jetoil προσπαθεί να δημιουργήσει μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους καυσίμων στη Κρήτη, επενδύοντας κεφάλαια 15 εκατομμυρίων ευρώ. Το έργο αυτό θα σημάνει την επίλυση του μεγάλου προβλήματος επάρκειας καυσίμων του νησιού, που αυτή τη στιγμή επαρκούν μόνον για 8 ημέρες.

* Από την πρώτη δεκάδα, τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης πωλήσεων εμφανίζει η Aegean Oil του ομίλου επιχειρήσεων Δημ. Μελισσανίδη. Αυτό της επέτρεψε να υπερκεράσει την Elin Oil. Τα γεγονότα που σηματοδοτούν την πορεία του ομίλου Aegean είναι η μεγάλη επέκταση του δικτύου πρατηρίων στο λεκανοπέδιο Αττικής, η εξαγορά επιχείρησης καυσίμων με έδρα την Κωνσταντινούπολη και το άνοιγμα νέου σταθμού bunkering στη Τζαμάϊκα.

* Η Elin υπό τον κ. Χάρη Κυνηγό αποδείχθηκε η 6η πλέον κερδοφόρος επιχείρηση του κλάδου και μια από τις πλέον νοικοκυρεμένες (χρηματο-οικονομικά) επιχειρήσεις του κλάδου. Έμφαση στη δραστηριότητά της έχει δώσει στο θέμα της ποιότητας των προϊόντων της μέσω της συνεργασίας της με το Ε.Μ.Πολυτεχνείο. Η διοίκηση της εταιρίας επένδυσε σημαντικά κεφάλαια στο εμπορικό της δίκτυο στα ελληνικά νησιά ενώ ιδιαίτερη σημασία έδωσε και στο τμήμα εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής.

* Σε ικανοποιητικά επίπεδα διαμορφώθηκαν και τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας Revoil υπό τη διεύθυνση των κκ Ευάγγελου και Γεωργίου Ρούσσου. Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών παρουσίασε αύξηση της τάξης του 16% και διαμορφώθηκε στα 226,2 εκατ. ευρώ έναντι 194,8 εκατ. σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Επιπλέον, σημαντική αύξηση παρουσίασαν τα κέρδη προ φόρων της Εταιρείας, με ποσοστό αύξησης 15,8% και διαμορφώθηκαν στα 3,057 εκατ. ευρώ. Η σημαντική διεύρυνση του δικτύου των πρατηρίων της Revoil, με 40 νέα σημεία πώλησης το έτος 2004, συνετέλεσε στην πολύ θετική εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών της, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση της στην αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών.



* Η ΕΤΕΚΑ είναι μια από τις επιχειρήσεις με την μεγαλύτερη αύξηση κερδών. Η διοίκηση της εταιρίας υπό τον κ. Γ. Σπανό, έχοντας αποφασίσει να διώξει τους μεταπωλητές και να κρατήσει τους υγιώς λειτουργούντες πρατηριούχους, κατόρθωσε να ενισχύσει σοβαρά τη κερδοφορία της.

* Ικανοποιητική εμφανίζεται η πορεία της Silk Oil η οποία υπό τον κ. Χαλκιόπουλο, αύξησε τη κερδοφορία της περίπου κατά 30%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v