Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στα μαχαίρια Cosco-Υπ. Ναυτιλίας για τα απόβλητα στα λιμάνια

Με κατάθεση αιτήματος αποζημίωσης απειλούν οι Κινέζοι, εξαιτίας ρύθμισης του υπουργείου για το θέμα. Με την πλευρά της Cosco τάσσονται οι διοικήσεις του ΟΛΘ καθώς και άλλων μεγάλων λιμανιών της χώρας.

Στα μαχαίρια Cosco-Υπ. Ναυτιλίας για τα απόβλητα στα λιμάνια

Τον κίνδυνο ανοικτής ρήξης μεταξύ της κυβέρνησης και της κινεζικής Cosco που ελέγχει τον ΟΛΠ επισημαίνουν όσοι παρακολουθούν την αλληλογραφία με το υπουργείο Ναυτιλίας για το άρθρο 106 του υπό ψήφιση πολυνομοσχεδίου, με το οποίο αλλάζει το καθεστώς διαχείρισης αποβλήτων στα λιμάνια.

Χθες στη Βουλή, στέλεχος του δικηγορικού γραφείου που είναι νομικός σύμβουλος του ΟΛΠ υποστήριξε πως με το άρθρο 106 επιχειρείται «ουσιώδης παραβίαση όρων της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ΟΛΠ και του Ελληνικού Δημοσίου». Το ίδιο στέλεχος, κατά τη διάρκεια συζήτησης του σχεδίου νόμου στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, υποστήριξε πως αν το υπουργείο Ναυτιλίας δεν αποσύρει το άρθρο 106, τότε είτε θα πρέπει να «εξαιρέσει τον ΟΛΠ», είτε να είναι έτοιμο να δεχθεί αίτημα αποζημίωσης από τον οργανισμό και τους Κινέζους, οι οποίοι θεωρούν πως βλάπτονται οικονομικά από τη συγκεκριμένη διάταξη.

Με την πλευρά της Cosco τάσσονται και οι διοικήσεις του ΟΛΘ (που πωλείται) καθώς και των άλλων μεγάλων λιμανιών της χώρας που συμμετέχουν στην Ένωση Λιμένων Ελλάδος. Η διοίκηση της τελευταίας έστειλε επιστολή στο υπουργείο Ναυτιλίας στην οποία αναφέρεται πως έχει σοβαρές επιφυλάξεις για την αποτελεσματικότητα των προβλέψεων του άρθρου 106. Στην Ενωση υποστηρίζουν πως με βάση την ισχύουσα νομοθεσία για τις διαγωνιστικές διαδικασίες, διασφαλίζεται η διαφάνεια, τα κριτήρια επιλογής αναδοχών και οι προϋποθέσεις υγιούς ανταγωνισμού. Αντίθετα, όπως υποστηρίζουν, οι προβλέψεις του συγκεκριμένου άρθρου του νομοσχεδίου «δημιουργούν ασάφειες και προβλήματα στην εφαρμογή τους».

Με βάση το σημερινό καθεστώς, οι οργανισμοί λιμένων, όπως ο ΟΛΠ, υποχρεούνται να λειτουργούν υπηρεσίες διαχείρισης αποβλήτων. Τις συγκεκριμένες υπηρεσίες αναλαμβάνουν μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών εξειδικευμένες εταιρείες, οι οποίες και πληρώνουν στους οργανισμούς λιμένων ένα ποσοστό των εσόδων τους.

Σήμερα λειτουργούν συνήθως δύο διαφορετικοί πάροχοι υπηρεσιών διαχείρισης αποβλήτων, ένας για τα στερεά και ένας για τα υγρά απόβλητα των πλοίων. Οσοι στηρίζουν τη διάταξη του υπουργείου σημειώνουν πως με το άρθρο 106 ανοίγει ο ανταγωνισμός και θα μειωθούν τα τέλη διαχείρισης αποβλήτων που πληρώνουν π.χ. οι ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Οι διοικήσεις των λιμανιών και του ΟΛΠ τονίζουν πως όσο αυξάνονται οι φορείς παροχής τέτοιων υπηρεσιών, τόσο θα αυξάνεται το κόστος των λιμένων και θα δυσκολεύει η εποπτεία τους. Η διαμάχη φαίνεται πως θα συνεχιστεί, καθώς μέχρι στιγμής στο υπουργείο Ναυτιλίας επιμένουν στην προώθηση του άρθρου 106.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v