Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«New deal» στα μεγάλα έργα ετοιμάζει η κυβέρνηση

Τηλεδιάσκεψη του πρωθυπουργού με τις διοικήσεις των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων. Στόχος η επιτάχυνση των δημόσιων έργων, με σοβαρές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο.

«New deal» στα μεγάλα έργα ετοιμάζει η κυβέρνηση

Η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε αλλαγές του θεσμικού πλαισίου παραγωγής των δημόσιων έργων, με στόχο την επιτάχυνση των διαγωνισμών, επισήμανε χθες ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με τις διοικήσεις των πέντε ισχυρότερων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας.

Στην τηλεδιάσκεψη, που είχε αρχικά προγραμματιστεί για τη Δευτέρα αλλά πραγματοποιήθηκε χθες, συμμετείχαν οι διοικήσεις των ομίλων ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος και INTRAKAT, ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής, ο γενικός γραμματέας Δημ. Εργων. Γ. Καραγιάννης, καθώς και ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) Γ. Στασινός.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρωθυπουργός τόνισε πως σχεδιάζεται στο πλαίσιο των μέτρων αντιμετώπισης της κρίσης, η υλοποίηση ενός πακέτου έργων, αρκετά από τα οποία ούτως ή άλλως βρίσκονται υπό σχεδιασμό ή υπό δημοπράτηση επί χρόνια. Το δυστύχημα είναι πως τα περισσότερα από τα μεγάλα έργα είτε επαναδημοπρατούνται εξαιτίας της προχειρότητας με την οποία είχαν σχεδιαστεί κατά το παρελθόν (απουσίαζαν μελέτες, δεν είχαν γίνει εγκαίρως οι απαλλοτριώσεις, κ.λπ.), είτε ακυρώνονται εξαιτίας προσφυγών από τους κατασκευαστικούς ομίλους που τα διεκδικούν.

Τελευταίο παράδειγμα είναι ο διαγωνισμός για το πρώτο τμήμα (Αλσος Βεΐκου - Γουδή) της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας, ύψους 1,8 δισ. ευρώ, που κινείται σε τεντωμένο σχοινί, αφού προ ημερών το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) έκανε δεκτές τις προσφυγές και των δύο διεκδικητών.

Στην κυβέρνηση, όπως προκύπτει και από τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη, προωθούν αλλαγές στο πολυνομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις (Ν. 4412/2016), αλλά θεωρούν πως και οι διοικήσεις των ισχυρών ομίλων πρέπει να επιδείξουν αυτοσυγκράτηση και να μη «γράφουν τις προσφυγές πριν γράψουν τις προσφορές για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό», όπως λένε και οι μηχανικοί. Εξαιτίας των καθυστερήσεων στη μελετητική ωρίμανση των έργων και των προσφυγών, πολλές φορές απαιτούνται τέσσερα και πέντε χρόνια μέχρι να υπογραφεί η σύμβαση σε έναν σημαντικό διαγωνισμό.

Μεταξύ των μέτρων που εξετάζονται είναι και η ένταξη των μεγάλων έργων υποδομής στις προβλέψεις του νόμου περί στρατηγικών επενδύσεων, ώστε να επιταχύνεται η διαδικασία των αδειοδοτήσεων. Εξετάζονται, επίσης, στο πλαίσιο και προτάσεων που κατατέθηκαν από εργοληπτικές οργανώσεις, αλλαγές στη διαδικασία αξιολόγησης και επίβλεψης των έργων, στα τιμολόγια, κ.α.

Την Τρίτη, ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής είχε δηλώσει «πρέπει να κάνουμε αυτό που επιτυχώς κάνουν και άλλες χώρες, δηλαδή ρίχνουν χρήματα εκεί που ο πολλαπλασιαστής για την οικονομία είναι πολύ μεγάλος», εξηγώντας ότι αυτό αφορά τα μεγάλα έργα υποδομών, αλλά και επενδύσεις όπως το Ελληνικό. Για ορισμένες από τις αλλαγές που σχεδιάζονται, χρειάζεται όμως και η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε να ξεπεραστούν χρονοβόρες και γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Φώτης Κόλλιας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v